Rolul Metodelor

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1182
Mărime: 1.68MB (arhivat)
Publicat de: Pavel Gherasim
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Tintoiu Lenuta

Extras din referat

După R.Hubert, metodele interactive au rolul de a determina progresul culturii din punct de vedere al asimilării de cunoştinţe, cât şi al formării unor deprinderi active de vorbire pe un fond psihic propriu, trezind interesele, suscitând iniţiative, dezvoltând dorinţa de a şti mai mult şi mai bine.

Prin intermediul metodelor, cadrul didactic călăuzeşte drumul elevilor spre cunoaştere şi îi îndrumă astfel spre căile logice de descoperire a cunoştinţelor. De aceea, metodele interactive reprezintă un nivel superior în spirala activizării, un salt calitativ metodologic, prin raportarea la formativ. Acestea iau naştere prin reconsiderarea metodelor clasice, prin diversificarea procedeelor de aplicare şi a sistemului în care se utilizează procedee specifice gândirii creative şi altele specifice muncii independente şi cooperării.

Metodele şi procedeele interactive de predare solicită în mare măsură procesele intelectuale ale gândirii şi facilitează transferul de informaţii şi de competenţe de la o disciplină la alta, printr – o predare integrală a cunoştinţelor, printr – o abordare inter şi transdisicplinară.

În cadrul lecţiilor de cunoaştere a mediului se pot utiliza metode active ca descoperirea, problematizarea, studiul de caz, modelarea, simularea, jocul didactic, jocul de rol şi alte procedee de stimulare a creativităţii, dar şi metode clasice cu valenţe participative: experimentul, observaţia, conversaţia euristică.

Abordarea transdisciplinară constituie încă o cale de acces spre cunoaştere, familiarizându – l pe elev cu realitatea din jur, cu mediul înconjurător şi cu caracteristicile sale, având ca sarcini: a învăţa să cunoşti, a învăţa sa faci, a învăţa să trăieşti alături de ceilalţi, a învăţa să exişti. Într – un astfel de context, demersul didactic în viziune transdisciplinară va începe de timpuriu cu “a învăţa să cunoşti”, ceea ce înseamnă să stabileşti conexiuni între diferitele cunoştinţe şi semnificaţiile lor sociale, între cunoştinţe şi semnificaţiile interioare. Fiind centrată pe demersurile intelectuale şi afective ale elevilor, transdisciplinaritatea stimulează interesul elevului pentru învăţare.

Prin intermediul observaţiei, elevii percep direct, activ şi sistematic obiectele şi fenomenele lumii din realitatea înconjurătoare, atât pe termen scurt, cât şi pe termen lung. Astfel, într – o drumeţie elevii au observat pădurea de stejar toamna, sesizând modifcările copacilor la schimbarea de vreme. Pe termen lung, observaţia se va face prin drumeţii în fiecare anotimp, descoperind astfel viaţa unei plante: creştere, dezvoltare, maturizare, înflorire şi formarea fructelor.

Tot pe termen lung se poate realiza un experiment prin germinarea unui bob de fasole într – un ghiveci, la căldură şi lumină, observând astfel încolţirea bobului şi creşterea plantei, în vederea identificării părţilor ei, precum şi condiţiile care i –au influenţat dezvoltarea.

Problematizarea îi conduce pe elevi la rezolvarea unor situaţii conflictuale reale sau aparente, între cunoştinţele dobândite anterior şi noile informaţii primare. Având ca temă “Pădurea” şi analizând bradul şi stejarul se pune întrebarea: “De ce bradul rămâne şi iarna verde?”. Prin intermediul “Legendei bradului”, se pare că elevii sunt mulţumiţi cu explicaţia legendară. Dar observând cu atenţie crenguţele de brad ei descoperă explicaţia ştiinţifică: existenţa răşinei pe frunze care le protejează de fenomenele naturii.

Jocul didactic constituie o altă modalitate de a –i atrage pe elevi să participe activ în cadrul procesului de învăţare, dezvoltându – le curiozitatea şi interesul pentru conţinutul studiat, formându - le capacitatea de a aplica spontan cunoştinţele dobândite la momentul oportun.

Preview document

Rolul Metodelor - Pagina 1
Rolul Metodelor - Pagina 2
Rolul Metodelor - Pagina 3
Rolul Metodelor - Pagina 4
Rolul Metodelor - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Rolul Metodelor.doc

Alții au mai descărcat și

Rolul jocului la copilul de clasa I

„Înţelepciunea e a ta numai când o dai altora” (Nicolae Iorga) O stea norocoasă a vrut ca jocul să fie „o floare” pentru copil, o floare care-l...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Preșcolaritate

Prescolaritatea sau vârsta de aur a copilariei înregistreaza progrese mari în ceea ce priveste dezvoltarea fizica si psihica. Pentru a observa...

Metode activ-participative în activitatea educative a copiilor cu cerințe speciale

Metode activ-participative in activitatea educative a copiilor cu cerinte speciale Prin aceste metode: se stimuleaza interesul pentru cunoastere,...

Pedagogia ca știință a educației

Pedagogia ca stiinta a educatiei Planul de idei 1. Ce este pedagogia si locul ei intre stiintele educatiei 2. Dimensiunile pedagogiei ca stiinta...

Memoria

Stim din viata de toate zilele ca cele percepute de noi in trecut,cele citite sau gandite etc. nu dispar dupa ce faptul s-a consumat.In mod...

Te-ar putea interesa și

Studiu de caz privind calcularea costului de producție la Confecția SCM Ploiești după metoda standard-cost

CAPITOLUL 1 ASPECTE TEORETICE PRIVIND CONTABILITATEA DE GESTIUNE 1.1. OBIECTUL ŞI ROLUL CONTABILITĂŢII DE GESTIUNE ŞI CALCULAŢIEI COSTURILOR...

Metode interactive utilizate la orele de matematică în grădiniță

Introducere ,,Organizarea activităţii şcolare fie in formă frontală ori colectivă ( de muncă cu intregul colectiv al clasei, al anului de studiu...

Vitamine liposolubile în produse alimentare de origine vegetală

1. INTRODUCERE Vitaminele sunt substanţe organice cu rol funcţional însemnat, care se găsesc în cantitate mică în alimente şi sunt indispensabile...

Carotenoide - structură, clasificare, rol, metode de obținere

INTRODUCERE Denumirea de carotenoide provine de la cuvantul carotte (fr.) sau carrot(eng.) care inseamna morcov. Carotenoidele sunt pigmenţi...

Rolul Metodelor Didactice de predare-învățare în Însușirea Cunoștințelor Matematice la Vârsta Școlară Mică

1. Rolul metodelor de predare-învăţare în însuşirea cunoştinţelor matematice la vârsta şcolară mică 1.1. Metodele didactice Metoda didactică se...

Modalități și efecte ale utilizării calculatorului în activitățile de predare, învățare și evaluare

ARGUMENT Ritmul rapid de creştere a informaţiei semantice face ca în zilele noastre să insistăm asupra laturii formative a învăţământului....

Metode de Instruire cu Rol Semiactiv al Elevului și Aplicarea lor la Lecțiile de Geografie

I. INTRODUCERE Moştenind un sistem de învăţământ centralizat, produs al unei politici rigide naţionaliste, ce s-a dovedit în totală discordanţă cu...

Ai nevoie de altceva?