Rolul Formarii Initiale-Continue in Perfectionarea Cadrelor Didactice

Extras din referat Cum descarc?

1.PERFECTIONAREA CADRELOR DIDACTICE
Perfectionarea cadrelor didactice reprezinta o activitate cu continut pedagogic si social proiectata, realizata si dezvoltata in cadrul sistemului de invatamant, cu functie manageriala de reglare-autoreglare continua a procesului de invatamant, la toate nive!lurile sale de referinta (functional-structural-opera!tional). 
La nivel functional, perfectionarea personalului didactic vizeaza stimularea capacitatilor pedagogice si sociale de convertire practica a finalitatilor de sistem (ideal, scopuri ale educatiei) in obiective angajate in cadrul procesului de invatamant, in mediul scolar si extrascolar. La nivel structural, perfec!tionarea personalului didactic vizeaza stimularea capacitatilor pedagogice si sociale de valorificare deplina a tuturor resurselor pedagogice (infor!mationale, umane, didactico-materiale, financiare) existente la nivel de sistem si de proces. La nivel operational, perfectionarea personalului didactic vizeaza stimularea capacitatilor pedagogice si sociale de proiectare, realizare, dezvoltare si finalizare a activitatilor specifice procesului de invatamant (lectii, cursuri, seminarii, lucrari practice, ore de dirigentie; activitati extrascolare/cu: elevii, cadrele didactice, parintii, alti reprezentanti ai comunitatii educative; activitati: manageriale, metodice, de asistenta psiho!pedagogica si sociala, de orientare scolara si profe!sionala, de consiliere etc.), in conditii optime, cores!punzator contextului intern si extern existent, pe termen scurt, mediu si lung.
Analiza activitatii de perfectionare a cadrelor didactice presupune raportarea la conceptele peda!gogice de formare, in general, si de formare continua, in mod special. Formarea constituie functia centrala a educatiei (exprimata ca formare-dezvoltare perma!nenta necesara pentru integrarea sociala optima a personalitatii umane). Astfel, formarea subordoneaza din punct de vedere functional "invatamantul care nu este decit un caz particular al formarii". Intre educatie si instruire, "matricea sa de functionare se actualizeaza in mod diferit in formarea profesorilor, in formarea adultilor in general sau in formarea elevilor" (vezi Michel, Vial, 1997, pag.18-33).
Conceptul de formare continua defineste liniile pedagogice esentiale pentru activitatea de perfec!tionare a cadrelor didactice, linii conturate la nivelul sistemelor de invatamant, pe fondul evolutiilor inre!gis!trate in anii 1975-1985, prin consolidarea refor!melor deja intreprinse si reevaluarea prioritatilor intr o societate bazata pe tehnologii avansate. For!marea continua raspunde la aceste evolutii si la problemele lor integrabile in contextul mai larg al educatiei permanente. Depasind semnificatia tradi!tionala, de "remediu la carentele formarii initiale insuficienta pentru intreaga cariera profesionala" (didactica), formarea continua, in acceptia sa (post)moderna, "incepe sa fie conceputa ca un proces de lunga durata si de invatare permanenta", cu doua functii generale: a) perfectionarea si innoirea prac!ticilor profesionale prin "actualizarea cunostintelor insusite in timpul formarii initiale"; b) completarea formarii initiale, inclusiv prin "schimbarea eventuala a orien!tarii profesionale, cu noi competente san!ctionate prin diplome". Aceste functii, accentuate in mod specific la nivelul unor sisteme de educatie, genereaza formule diferite de organizare a formarii continue: formare in timpul profesiei, formare avan!sata, formare de/pentru (re)calificare... La nivel de politica a educa!tiei, toate variantele evocate vizeaza perfectionarea personalului didactic. La nivel conceptual, formarea continua "ar putea fi definita drept ansamblu de activitati si de practici care cer impli!carea educa!torilor pentru amplificarea cunostintelor proprii, perfectionarea deprinderilor, analiza si dezvoltarea atitudinilor profesionale" (EURYDICE. Reteaua de Informare despre educatie in Comu!nitatea Euro!peana, vezi pag.8, 9). 
Obiectivele activitatii de perfectionare a cadrelor didactice pot fi definite la nivel general si specific, fiind exprimate in termeni de formare continua, domeniu in care exista un anumit consens in cadrul sistemelor de invatamant din tarile dezvoltate. Taxo!nomia rezultata include trei obiective generale: 
1) dezvoltarea personala si socioprofesionala a cadrului didactic (obiective specifice: a) actualizarea compe!tentelor de baza (pedagogice, de specialitate; b) insusirea de noi competente; c) aplicarea compe!tentelor de baza la nivelul didacticii specia!litatii/specialitatilor; d) initierea in utilizarea unor noi strategii, metode, mijloace de predare-invatare-evaluare); 
2) ame!liorarea sistemului de formare continua/institutii, oferta de cursuri, practici peda!gogice (obiective specifice: a) favorizarea interdis!ciplinaritatii pe fondul valorificarii concep!telor de baza; b) stimularea cercetarii peda!gogice/inovatiei la nivel individual si in grup/echipa; c) aplicarea para!dig!melor educa!tionale la nivelul scolii si al clasei/vezi teoria curriculumului; managementul educatiei; d) dezvoltarea compor!tamentelor psihosociale necesare managementului resurselor umane);


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Formarii Initiale-Continue in Perfectionarea Cadrelor Didactice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!