Rolul Consilierului Educational in Orientarea Scolara

Extras din referat Cum descarc?

DELIMITARI CONCEPTUALE
Ce misiune are un consilier educativ- Se implica intr-un act de comunicare cu clientul solicitant de servicii de consiliere in urmatoarele directii:
- sugereaza si indruma autocunoasterea,
- echilibreaza raportul dintre aspiratii, capacitati, posibilitati;
- previne inadaptarea scolara si profesionala;
- intervine pentru reducerea, eliminarea si corectarea indeciziilor;
- intareste optiunile si deciziile corecte;
- pregateste clientul pentru a face fata cerintelor impuse de piata muncii si a trai satisfactia muncii.
Astazi, cand conotatia negativa a termenului de cariera s-a schimbat, orice consilier educativ este simultan si un consilier al carierei:
Cariera reprezinta succesiunea de profesii, ocupatii, posturi, functii exercitate de-a lungul vietii active, presupunand fluctuatii ocupationale (uneori spectaculoase) de la o etapa de varsta la alta.
Consilierul carierei este deci persoana care, in virtutea pregatirii sale de specialitate, ofera ajutor, informeza si orienteaza pe cei interesati de domeniul educatiei/formarii initiale si continue, alegerii carierei, integrarii socio-profesionale etc., in scopul obtinerii unei maxime compatibilizari intre interesele, valorile, aptitudinile si aspiratiile personale si profesionale ale individului, lumea muncii si cerintele sociale.
Cat priveste sensul conceptului de management / manager, care a invadat in prezent orice domeniu, vom retine pe cel mai general, acela de stiinta si arta a conducerii (a intreprinderilor economice, initial), respectiv, cel de: gospodar, director, descurcaret, care controleaza si administreaza o situatie. 
Prin urmare, in educatie, managementul reprezinta conducerea formala a unei organizatii (institutii educative) sau a unei parti din aceasta prin coordonarea activitatii indivizilor si grupurilor umane pentru indeplinirea obiectivelor institutiei respective. Managementul este un proces care determina atingerea scopurilor organizatiei: accentul cade pe ceea ce face managerul si pe ceea ce rezulta din activitatea lui, adica pe efecte. 
Principalele domenii functionale ale activitatii managerului scolar sunt: curriculum, resurse umane (recrutare, selectie, utilizare, stimulare, formare, disponibilizare si stabilirea unui climat organizational optim, resurse non-umane, performante, dezvoltarea organizationala, dimensiune etica (set clar de valori). (Iosifescu, 2000).
Actiunea manageriala se bazeaza pe: autoritate, putere, responsabilitate, raspundere. 
Consilierul, fie ca este profesorul sau oricare dintre specialistii antrenati in activitatea de consiliere si orientare scolara ar trebui sa faca dovada urmatoarelor aptitudini: respect pentru cel consiliat; intampinare sustinuta a eventualelor probleme sesizate din nelinistile elevului sau din comportarile mai putin controlate din timpul orelor de curs; acompaniere; readaptare permanenta la ceea ce exprima elevul; acceptare neconditionata, fara critica la adresa a ceea ce face sau spune elevul; empatie de patrundere in universal celuilalt; congruenta, vazuta drept concordanta dintre comportament, sentimente si vorbe; colaborare complicitara in sensul de implicare a elevului in rezolvarea propriilor probleme; gandire pozitiva.
Atat problemele cat si capacitatile subiectului vor trebui sa fie evaluate cu mare capacitate de catre consilier. Rolul acestuia este sa intrebe, sa incurajeze si sa sprijine consiliatul. Specialistii G. Caplan, M.Golfried, E. Lindemann, citati de A.Pica sustin ca persoana care consiliaza nu trebuie sa formuleze probleme, dupa cum nici sa sugereze solutii, ci sa-l ajute pe subiect sa le gaseasca. In plus, specialistul in consiliere trebuie sa il invete pe elev sa stie unde / cum sa caute si singur solutiile. Pe de alta parte, solutii pot sa gaseasca si in ora de dirigentie, de unde pot impartasi experiente personale, si situatii de viata care sa le serveasca drept model. Una dintre modalitatile de consiliere pentru a-l determina pe consiliat sa opteze singur pentru o rezolvare, este aceea de a-i diviza problema in sapte pasi, dupa modelul M.Goldfried.
Acestia sunt:
- identificarea problemei;
- propunerea solutiilor alternative;
- repetarea fiecarei alternative pana cand toate implicatiile ei sunt clare;


Fisiere in arhiva (1):

  • Rolul Consilierului Educational in Orientarea Scolara.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!