Extras din referat
Aceste relatii continua sa castige importanta de-a lungul anilor adolescentei,ele devin mai profunde pe masura ce adolescentii achizitioneaza potentialul pentru explorare si descoperire reciproca.Aceasta profunzime crescuta este posibila datorita achizitiilor cognitive.Relatiile cu covarstnicii devin foarte importante de-a lungul adolescentei ,in sensul ca ele au implicatii noi pentru alte aspecte ale dezvoltarii. Angajarea in relatii cu covarstnicii este critica pentru progresele in intelegerea de sine si atingerea identitatii.Ei isi descopera sentimentele prin intermediul relatiilor sociale.
Grupul de prieteni din care fac parte adolescentii ajuta la definirea propriului Eu.Grupul de covarstnici ofera posibilitatea de incercare a diferitelor roluri, o parte vitala a atingerii identitatii.Implicarea in relatii cu persoanele de aceeasi varsta si acelasi sex deseori construieste calea pentru relatii heterosexuale intime.
Adolescentii stiu ca au motive interne,deci ei considera ca si ceilalti au.Ei stiu ca au un Eu coerent,deci si ceilalti trebuie sa aiba.Aceste noi intelesuri pot fi vazute in eforturile adolescentilor de a explica reactiile si comportamentele celorlalti.Chiar si adolescentii mai mici deduc ca altii trebuie sa aiba anumite trasaturi care ii determina sa actioneze intr-un anume fel.In jurul varstei de 16 ani ei incearca sa reconcilieze comportamentul inconsistent al celorlalti prin scoaterea in evidenta a motivelor relationate.La varsta aceasta gasesc motive psihologice pentru comportamentul celorlalti ,asa cum o fac si pentru comportamentul lor.
Schimbarile in intelegerea Eului si a celorlalti sunt asociate cu schimbari in natura prieteniei de-a lungul adolescentei.Adolescentii au o mare capacitate de intelegere reciproca.De-a lungul adolescentei timpurii grupul de covarstnici tinde sa devina o entitate mai structurata si organizata decat era inainte.Relatiile individului cu grupul de covarstnici are implicatii mai bine definite decat inainte.Prietenii copilului sunt deseori gasiti in cartier, cluburi locale,centre comunitare,clasa de elevi.Grupurile de priteni sunt omogene.
In adolescenta timpurie tinerii isi petrec foarte mult timp in afara casei.Discutiile cu prietenii atat fata in fata sau la telefon devin o activitate zilnica dominanta. Prieteniile din cadrul grupului de covarstnici asigura oportunitati pentru intimidate emotional,suport si intelegere,companie si distractie.
Acceptarea intr-un grup de covarstnici la liceu pot fi bazate pe una sau mai multe din urmatoarele caracteristici:aspect fizic placut,abilitati atletice,performante academice,scopuri de viitor,afiliere religioasa la un grup etnic,talente speciale.
Criteriul pntru apartenenta la un grup poate sa nu fie precizata public,dar grupurile tind sa includa sau sa excluda membri in baza unor standarde. consistente.Aspectul fizic placut continua sa fie o forta puternica in determinarea popularitatii.Grupurile intalnite in liceu pot fi identificate in cadrul scolii prin imbracamintea membrilor,limbajul lor ,activitati la care participa si locatii din scoala in care se aduna.Individul adolescent este pus in fata unei mari varietati de posibilitati in alegerea apartenentei la un grup de covarstnici.Dupa intrarea in liceu adolescentul intra in contact cu un numar de oameni care ii pot acorda prietenia.Adolescentii invata sa priveasca dincolo de ofertele initiale de prietenie si sa evalueze grupul de prieteni din care provine.O persoana poate sa decida sa accepte sau nu prietenia pe baza reputatiei grupului din care provine potentialul prieten.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Relatii cu Covarstnicii.doc