Relatia Joc-Invatare-Dezvoltare

Cuprins referat Cum descarc?

a) Explicarea conceptelor
b) Specificul invatarii la varsta prescolara
c) Jocul si specificul jocurilor la varsta prescolara
d) Cadrul didactic in activitatea de joc a copiilor prescolari


Extras din referat Cum descarc?

a) Explicarea conceptelor
Perioada prescolara reprezinta o etapa a dezvoltarii copilului in care se contruiesc, se aseaza, se impletesc si se delimiteaza treptat principalele trasaturi ale viitoarei personalitati.
Parte intagranta a invatamantului, gradinita isi aduce o contributie specifica la inarmarea copiilor cu instrumente fundamentale ale muncii intelectuale. In acest ciclu prescolar de invatamant se urmareste cu precadere pregatirea copiilor pentru invatare, pentru a face fata cu succes atat activitatii scolare in intregime, cat si activitatii de autoperfectionare, dupa terminarea scolii. 
De aceea educatoarea se considera ,,un arhitect , ,,un proiectant , si un ,,constructor" de un gen cu totul aparte care traseaza liniile viitoare de dezvoltare a unor fiinte aflate in crestere si intr-o devenire permanenta. 
Termenul de ,,joc" nu este o notiune stiintifica si nu se pot delimita precis comportamentele umane specifice jocului.
La vechii greci termenul de ,,joc" desemna ,,actiuni proprii copiilor", Ia evrei ,,joc" insemna ,,gluma, haz", Ia romani ,,ludo" desemna ,,bucuria, veselia"; in limba sanscrita ,,Kleada" insemna ,,joc, bucurie"; Ia nemti, vechiul cuvant ,,spielen" desemna ,,miscare usoara, lina, asemanare pendulului, care provoaca o mare satisfactie".
Ulterior cuvantul ,,joc" s-a extins asupra unei largi sfere de actiune care nu presupun o munca grea si ofera oamenilor veselie, satisfactie.
Notiunea de joc, dupa N. Sillawy, (1996), este o ,,activitate fizica sau mentala fara finalitate util, careia i te dedici din simpla placere".
Dupa P. Popescu-Neveanu (1978) prin notiunea de joc se intelege ,,o forma de activitate specifica pentru copil si hotaratoare pentru dezvoltarea lui psihica."
Invatarea reprezinta, din punct de vedere pedagogic, activitatea proiectata de cadrul didactic pentru a determina schimbari comportamentale la nivelul personalitatii prescolarului, elevului, prin valorificarea capacitatii acestora de dobandire a cunostintelor, a deprinderilor, a strategiilor si a atitudinilor cognitive
Procesul invatarii angajeaza dimensiunile cognitive, dar si dimensiunile afective, motivationale si volitive ale personalitatii umane care sustin "modificarea sau transformarea intentionala a comportamentului uman, conditionata de experienta traita" (Cerghit, Ioan; Oprescu, Nicolae, 1988, in Curs de pedagogie, coordonatori: Cerghit, Ioan; Vlasceanu, Lazar, 1988, pag. 111).
Termenul de dezvoltare este definit ca ansamblu de transformari care afecteaza organismele vii sau institutiile sociale, ceea ce implica, de asemenea, notiunile de continuitate, finalitate si evolutie (Bideaud, Houde, Pedinielli, 2002, p.3).
Dezvoltarea inseamna modificari complexe bio-psiho-sociale ale individului, ierahizate in timp. Schimbarile sunt bine structurate pe varste, desi varsta in sine nu le explica.
In concluzie, dezvoltarea inseamna a creste, a se maturiza si a invata. Dezvoltarea este procesul complet prin care individul se adapteaza la mediul sau. Dar de vreme ce adaptarea se face prin crestere, maturare si invatare, acestea nu sunt decat aspecte ale dezvoltarii. Diferenta principala dintre invatare si dezvoltare este ca invatarea presupune adaptare imediata pe termen scurt, in timp ce dezvoltarea presupune adaptare treptata intr-o perioada indelungata.
b) Specificul invatarii la varsta prescolara
Conform unei conceptii moderne in gradinita "invatarea" capata un sens larg fiind indreptata nu numai spre acumularea de cunostinte ci este conceputa ca o activitate legata strans de latura psiho-sociala a copilului sprijinindu-se pe structura concreta a gandirii acestuia.In gradinita se realizeaza invatarea spontana, dar si cea dirijata, mai ales prin continutul activitatilor obligatorii, adica pe calea acelor modalitati, care anunta si pregatesc copilul pentru lectia din scoala, pentru trecerea treptata de la joc la activitatea scolara.Prin intermediul acestora copilul primeste informatii suficiente si corecte despremediul inconjurator si formeaza pricepereade a observa, capata deprinderea de exprimare corecta, intelege sensul notiunii de multime, invata sa opereze cu multimile, in anumite conditii care devin cerinte ale modului de lucru.
Intelegerea se conditioneaza de participarea activa a copilului in procesul cunoasterii prin angajarea lui in descoperirea noului din universul necunoscut lui, prin accentuarea elementelor de problematizare.
Toate domeniile de dezvoltare sunt interconditionate, adica dezvoltarea unui domeniu favorizeaza dezvoltarea copilului intr-un alt domeniu, iar experientele de invatare sunt cu atat mai semnificative pentru progresul copilului cu cat ele se adreseaza simultan tuturor domeniilor dezvoltarii. Ritmul dezvoltarii fiecarui domeniu este diferita de la copil la copil. 
Fiecare domeniu de dezvoltare, cognitiv, socio-emotional, fizic, are o anumita specificitate si de aceea exista obiective ale educatiei timpurii care sunt specifice unui domeniu, dar a caror realizare determina implicit antrenarea obiectivelor dintr-un alt domeniu de dezvoltare. De exemplu, daca obiectivul este acela de a-l invata sa manance de unul singur, acesta implica pe langa motricitate, coordonare oculo-motorie, atentie si reactii emotionale prin modul in care adultul il ajuta, il incurajeaza in miscarile pe care le realizeaza, precum si comunicare cu acesta, numirea obiectelor cu care mananca si a mancarii. La fel, dezvoltarea limbajului poate favoriza sau bloca interactiunile sociale ale copilului cu ceilalti
Pentru toti cei care contribuie la cresterea, ingrijirea si dezvoltarea copiilor, standardele reprezinta o resursa importanta ce orienteaza actiunile dumneavoastra in scopul sprijinirii si stimularii invatarii, dezvoltarii normale si depline a copiilor! Intrucat copiii invata si se dezvolta explorand lumea in intregul ei, care solicita si stimuleaza copilul sub toate aspectele, standardele de invatare si dezvoltare sunt structurate pe toate domeniile de dezvoltare ale copilului. Prin interactiune cu mediul (inteles in complexitatea lui - mediul fizic si fiinte) copiii traiesc experiente ce au implicatii asupra dezvoltarii lui in complexitatea ei. Fiecare actiune a lor de cucerire a mediului in care traiesc si se dezvolta, implica atat procese cognitive, operatii mentale, cat si trairi afective si motricitate. Pentru a trai astfel de experiente, copilul trebuie sa fie sprijinit in dezvoltarea sa sub raport cognitiv, socio-emotional si fizic. 
In cel mai larg sens, standardele reprezinta un set de afirmatii care reflecta asteptarile privind ceea ce ar trebui copiii sa stie si sa poata sa faca. Acestea sunt definite pentru a sprijini cresterea si dezvoltarea copiilor de la nastere pana la intrarea in scoala, atat in mediul familial, cat si in cadrul altor servicii de educatie timpurie. 
Pentru cadrele didactice, formularea standardelor de dezvoltare si invatare reprezinta un punct de referinta in organizarea si proiectarea activitatilor din unitatile de educatie timpurie. Ele sunt relevante numai la nivel de grup de copii, si nu la nivel individual in sensul diagnosticarii profilului de dezvoltare a copilului. Ele au ca scop evaluarea nivelului la care se situeaza toti copiii dintr-o grupa, gradinita, raion, sistem. Observarea copiilor in baza standardelor si a indicatorilor are ca scop pentru cadrul didactic conturarea unui profil al grupei de copiii pentru a cunoaste care sunt domeniile de dezvoltare care sunt mai putin apelate prin activitatile desfasurate in gradinita si, in acest mod, a interveni in proiectarea viitoarelor activitati. 
Dezvoltarea cognitiva este esentiala pentru viata de zi cu zi. Ea se refera la procesele prin care copiii dobindesc capacitatea de a gindi, de a asimila si a utiliza informatia pe care o recepteaza. Dezvoltarea capacitatilor psihice se realizeaza prin interactiunea copilului cu mediul fizic si social, prin care copiii construiesc mental noi concepte, le descopera. Totodata copiii invata multe lucruri de la adulti si de la alti copii. Acest proces de invatare prin invatare si descoperire se realizeaza pe multiple cai: prin limbaj, gindire logica, reprezentare spatiala, gindire creativa, muzicala, implicarea miscarilor corpului etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Relatia Joc-Invatare-Dezvoltare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!