Psihopedagogia Jocului

Extras din referat Cum descarc?

Grija pentru educarea limbajului la prescolari trebuie sa constituie o preocupare permanenta atat a parintilor cat si a educatoarelor, a celorlalti factori implicati in formarea lor. 
Tinand seama de particularitatile vorbirii prescolarilor educatoarelor le revine sarcina de a organiza si planifica experiente de limbaj in functie de propriul ritm de dezvoltare. Varsta prescolara este o etapa hotaratoare in instruirea corecta a vorbirii datorita modificarilor cantitative si calitative care vizeaza insusirea corecta a lexicului de baza, aparitia limbajului interior, diversificarea formelor de comunicare, intensificarea functiilor cognitive ale limbajului, asimilarea corecta a structurii gramaticale.
In acest context, eficienta influentelor educative este in stransa legatura cu momentul in care se aplica si cu nivelul calificarii persoanelor puse sa le aplice. Drumul copilului in lumea limbajului, cu ajutorul educatoarelor este un drept incontestabil al etapei sale de dezvoltare, care ii confera in etapa urmatoare, cea scolara, sanse egale indiferent de mediul sau unitatea scolara a copilului.
Acestia trebuie sa dobandeasca inca de acum capacitatea de a comunica cu cei din jur, de a-si exprima in mod inteligibil impresiile, gandurile, ideile, ceea ce va constitui o baza in activitatea scolara si apoi in viata sociala de mai tarziu. Limbajul constituie un element semnificativ pentru organizarea functionalitatii psihocomportamentale a copilului prescolar. Prin intermediul limbajului, el isi largeste contactul cu cei din jur, realizeaza noi achizitii odata cu imbogatirea experientelor sale de viata si isi dezvolta capacitatea de manifestare a gandurilor si sentimentelor, iar cu ajutiorul cuvantului imprima dinamism si ordine la nivelul intregii activitati psihice. Limbajul se imbogateste continuu atat sub raport cantitativ, prin cresterea volumului vocabularului, cat si sub raport calitativ, ca urmare a capacitatii de formulare logico-gramaticala, a frazarii coerente si a introducerii unor continuturi cu sens si semnificatie tot mai precise si mai bine structurate. 
Copiii prescolari manifesta o deosebita placere sa-si insuseasca cuvinte noi si sa se mandreasca pentru ca le stiu. Ei sunt atenti la vorbirea celor mari si preiau de la acestia unele modalitati de exprimare, care tind sa se stabilizeze in comunicarea lor verbala. 
Viata de familie si experienta personala la catedra ne-a facut sa ne dam seama ca insusirea limbajului este un proces complex care incepe din primul an de viata a unui copil si se infaptuieste in mod practic, prin comunicarea verbala cu adultul si sub influenta imprejurarilor concrete de viata si a relatiilor mereu noi ce se stabilesc intre copil si realitatea inconjuratoare. Intr-o perioada relativ scurta, in procesul practicii vorbirii, copilul ajunge sa-si insuseasca principalele forme de exprimare. 
In educarea unei exprimari verbale corecte gramatical trebuie sa se tina seama de trei aspecte: fonetic, lexical si sintactic.
Din punct de vedere fonetic copilul trebuie sa distinga sunetele ce compun cuvintele si sa le pronunte corect. Pentru realizarea acestui lucru educatoarea trebuie sa se ocupe de: educarea auzului copiilor, corectarea pronuntiei si ajutarea copiilor pentru discriminarea sunetelor componente ale cuvintelor . 
Confuzia intre sunetele auzite, atunci cand sunt pronuntate in cuvinte, este un fapt relativ obisnuit la copiii mici. Aceasta confuzie dispare pe masura ce copiii se maturizeaza si isi imbogatesc experienta perceptiva. Dificultatile aparute in discriminarea sunetelor se datoreaza lipsei de exercitiu in acest domeniu. Inainte de a incepe exercitiile de diferentiere a sunetelor in cuvant, educatoarea trebuie sa se ocupe de educarea auzului in general: localizarea sunetelor (zgomotelor),diferentierea dintre sunete si zgomote, dintre vocile de copii si vocile de adult, dintre vocea masculina si cea feminina, identificarea unor instrumente muzicale dupa sunetele produse etc. Este important ca aceste activitati sa nu se desfasoare niciodata intr-un mod formal, ci intotdeauna sub forma de joc, mici competitii in care premiile sa fie melodii scurte, interpretate la un instrument sau altul. 
Dificultatile de pronuntie, pronuntia gresita ori omiterea pronuntiei unor sunete se datoreaza in principal lipsei unei stimulari verbale suficiente din partea ambientului. Aceasta situatie nu trebuie ignorata de educatoare ci trebuie sa initieze unele activitati de pregatire si de sustinere a emiterii si pronuntiei corecte a sunetelor. Scopul principal al acetor activitati ete de a construi ambianta si a oferi modelul verbal ce lipseste copiilor in viata lor de zi cu zi: o ambianta si un model inteligibil, clar structurate, facilitand copiilor constientizarea structurilor verbale, corecte sub toate aspectele.
Copiii trateaza adesea cuvantul ca pe o realitate sonora compacta, nediferentiata. 
Primul pas in a-i invata sa perceapa cuvantul ca pe o structura de sunete succesive consta in a-i ajuta sa diferentieze sunetul initial (final sau din interior) al cuvintelor si sa-si dea seama ca diferite cuvinte pot incepe cu acelasi sunet. Acest lucru va facilita ulterior intelegerea corespondentei dintre sunetul initial si litera initiala a unui cuvant.


Fisiere in arhiva (1):

  • Psihopedagogia Jocului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!