Provocarile Educatiei Incluzive

Extras din referat Cum descarc?

Bazele educatiei incluzive
De-a lungul istoriei, scoala si gandirea pedagogica au abordat in diferite feluri problematica educatiei unor copii care invta mai greu. Societatea si scoala manifesta, fata de aceasta categorie de elevi, o gama variata de atitudini, de la acceptare si includere in medii scolare obisnuite, la diferite grade si modalitati de separare si de izolare fata de contextele purilor copiilor. Se presupunea ca dificultatile de invatare isi au originea intrinseca copiilor. In consecinta, scopul a fost determinarea cauzelor reale ale dificultatilor copilului pentru a se putea decide asupra masurilor necesare pentru imbunatatirea situatiei. Acest mod de abordare s-a bazat pe ceea ce se numeste punctul de vedere asupra dificultatilor educationale ale unui anumit elev. sociale si educationale la care au acces toti copiii.
Raspunsul traditional al sistemului scolar fata de copiii cu dificultati de invatare a fost atribuirea acestui fapt limitelor, incapacitatilor sau handica
In ultimul timp, au fost recunoscute din ce in ce mai mult limitele acestui mod de abordare. Astfel, in primul rand, am inteles ca admitand faptul ca dificultatile de invatare sunt inerente copiilor am ajuns sa etichetam unii copii ca fiind diferiti sau speciale. Ca urmare, a acestui mod de abordare, s-a ajuns ca din partea acestor copii sa se astepte rezultate mai slabe si, in consecinta, li s-au dat sarcini mai putin solicitante subliniindu-se ideea ca nu puteau face fata. In mod frecvent sarcinile ce li se repartizau necesitau ca ei sa lucreze singuri, sau in clasa, sau intr-o zona separata a scolii.
In ultimii ani au fost inregistrate tendinte de a descoperi modalitati de reactie noi fata de copiii care intampina dificultati in clasele obisnuite. Aceste tendinte pornesc de la prmisa ca dificultatile apar datorita interactiunii unei intregi game de factori, dintre care unii sunt inerenti copiilor, altii privesc deciziile luate de profesori. Recunoasterea acestui fapt duce la un punct de vedere optimist. Ceea ce fac profesorii, deciziile pe care le iau si experienta oferita, precum si relatiile lor cu elevii, influenteaza considerabil procesul de invatare al copiilor. Astfel, raportam dificultatile educationale la curriculum.
Noul mod de gandire ia in consideratie pericolele asociate cu ideea etichetarii. In loc de a grupa copiii considerati "speciali" sau "care pot fi recuperati", se admite ca toti copiii sunt speciali. Deci, scopul trebuie sa fie acela de a raspunde tuturor copiilor ca individualitati, admitand ca individualitatea este un lucru demn de a fi respectat.
Angajarea comunitatii internationale in problematica educatiei pentru toti - a educatiei universale - a inceput in mod sistematic o data cu anul 1948 prin adoptarea Declaratiei Universale a Drepturilor Omului. Aceasta recunoaste "dreptul tuturor oamenilor la educatie", stipuleaza ca educatia elementara este obligatorie si gratuita, iar nivelurile superioare ale invatamantului trebuie sa fie accesibile tuturor pe baza meritelor (prformantelor).
Ideile si cuvintele cheie care fundamenteaza in plan ideologic paradigma educatiei pentru toti sunt (cf. T. Vrasmas, 2004, p.17):
- Dreptul la educatie este esential pentru toti copiii (imprescriptibil, neconditionat), dar si pentru fiecare in parte;
- Acest drept trebuie realizat pe baza egalitatii de sanse ceea ce reflecta discriminarile privind accesul la educatie a numerosi copii;
- Demnitatea umana a copilului trebuie respectata (inclusiv prin disciplina scolara);
- Obiectivele fundamentale ale educatiei sunt: dezvoltarea personalitatii copilului la nivelul potentialului maxim; pregatirea pentru viata activa si responsabila, intr-o societate libera dar diversa;
- Sunt necesare masuri pe linie nationala si internationala in asigurarea educatiei universale.
Ruptura care exista in lume intre nevoi de educatie si realizarea acestora - inclusiv pentru copiii cu deficiente - a condus treptat la o reevaluare a strategiei cu privire la educatia acestora. Noua strategie - denumita educatia incluziva - a fost considerata o parte integranta a paradigmei "educatia pentru toti in anul 2000" - cu ocazia Conferintei Mondiale "Educatie pentru toti; satisfacerea nevoilor de baza ale invatarii" - la intalnirea ministrilor educatiei de la Jomtiem, Thailanda, 1990. 
Anul 1990 a adus primele semne ca provocarea excluderii de la educatie - ca forma de excludere sociala si culturala - a fost luata in serios de liderii mondiali. Educatia pentru toti este o manifestare a progreselor in democratizarea lumii contemporane, ilustrate si prin lozinci mai generale de tipul societate pentru toti, societate deschisa. Prevenirea si diminuarea excluderii si/sau a marginalizarii sociale par a fi directii de actiune pe agenda comunitatii internationale si la inceputul acestui mileniu.
Obiectivele stabilite la aceasta Conferinta sunt (cf. T. Vrasmas, 2004, p.19):
o Ingrijirea extinsa a copiilor de varsta mica, in mod special pentru cei saraci si dezavantajati si pentru copiii cu dizabilitati;
o Stabilirea accesului universal la educatia scolara primara si incheierea acesteie pana in 2000;
o Cresterea procentelor in fiecare grup in care realizarile scolare ating niveluri specificate;
o Reducerea numarului de analfabeti adulti cu 50% cu accent special pe analfabetism la femei;
o Extinderea educatiei de baza si a pregatirii scolare pentru tineri si adulti;
o Imbunatatirea diseminarii cunostintelor, priceperilor si valorilor necesare pentru o viata mai buna si o dezvoltare durabila;
o Reducerea disparitatilor in educatie, acordarea unei atentii deosebite grupurilor dezavantajate: saracii, copiii strazii, cei care lucreaza, populatiile rurale si cele izolate, nomazii si muncitorii migratori, minoritatile etnice, rasiale, ligvistice, refugiatii, copiii si adultii cu handicap.
Fiecare persoana - copil, tanar sau adult - trebuie sa beneficieze de oportunitati educationale proiectate pentru a le satisface necesitatile educationale de baza.
Recunoasterea efectiva si plenara a tuturor drepturilor, pentru toti copiii, a fost realizata cu adevarat pe 22 noiembrie 1989 o data cu adoptarea de catre Adunarea Generala a Natiunilor Unite a Conventiei cu privire la Drepturile Copilului.
Aceasta Conventie este un document cu adevarat unic. Dupa adoptare, el a fost ratificat de cele mai multe state, intr-un timp foarte scurt.
Conventia este foarte importanta si semnificativa deoarece exprima o viziune asupra copilului, reflectand cateva valori de baza cu privire la tratamentul copiilor, la protectia si la participarea lor in societate. Principiile alese de Comitetul ONU pentru fundamentarea drepturilor copilului sunt: nondiscriminarea; interesul superior al copilului; asigurarea supravietuirii si dezvoltarii; exprimarea opiniei copilului (participarea la deciziile legate de propria soarta). Extrem de important este si principiul indivizibilitatii drepturilor, complementar nondiscriminarii.
La articolul care se refera la nondiscriminare si indivizibilitatea drepturilor se afirma clar ca, toate drepturile se aplica tuturor copiilor, fara nici un fel de discriminare, inclusiv pe criteriul incapacitatii (dizabilitatii). Altfel spus, toti copiii beneficiaza de toate drepturile enumerate in Conventie, "indiferent de culoare, sex, limba, religie, opinie politica, sau alta opinie a copilului ori a parintilor sau a reprezentantilor sai legali, de originea lor nationala, etnica sau sociala, de situatia lor materiala, de incapacitatea lor, de nasterea lor sau de alta situatie". Prin prisma acestor prevederi de baza ale Conventiei, dreptul la educatie, la fel ca si celelalte drepturi fundamentale ale copilului, nu poate fi diminuat sau minimalizat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Provocarile Educatiei Incluzive.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!