Proiectul de Activitate Integrata - Curriculum la Decizia Educatoarei

Extras din referat Cum descarc?

Proiectul de activitate integrata - curriculum la decizia educatoarei
In ultimii ani, la nivelul invatamantului romanesc au aparut idei si practici care au incurajat schimbarea abordarii de la curriculum centrat pe disciplina la un curriculum centrat pe copil. Situarea copilului in centrul organizarii procesului de predare - invatare a constituit o schimbare fundamentala care a atras dupa sine necesitatea gasirii acelor solutii didactice care sa stimuleze performanta copilului cel putin la nivelul descris de potentialul sau.
Dupa Vigotski ,,invatarea creeaza zona celei mai apropiate dezvoltari, adica provoaca, cheama la viata si pune in miscare o serie intreaga de procese ale dezvoltarii, care acum sunt posibile pentru copil numai in sfera interrelatiei cu cei din jur si numai in cursul colaborarii cu semenii din care, deschizand cursul intern al dezvoltarii, devin apoi un bun interior al copilului."
Deci ce este un proiect? Un demers didactic in grup, intr-o interactiune continua, prin care se urmareste integrarea noilor informatii in structuri cognitive proprii si transferarea lor in continuturi noi, aplicabile in practic, o comunitate de invatare in care fiecare contribue atat la propria invatare, cat si la procesul de invatare colectiv, o actiune de cercetare si actiune practica in acelasi timp.
De ce curriculum la decizia educatoarei? Explozia de informatii din diferitele domenii determina confruntarea copilului cu o varietate de aspecte problematice si dificultati care deriva dintr-o cunoastere limitata, iar realitatea trebuie abordata cu precizie, la momentul potrivit, atat din perspectiva teoretica cat si practica. Din perspectiva acestor circumstante, noi educatoarele, tocmai aceasta realitate o putem infaptui prin metoda proiectului.
Reforma educationala, prin implementarea metodei proiectului, permite dobandirea de catre copil a unor deprinderi si abilitati prin care, ulterior, se poate realiza intelegerea si producerea unor rationamente autentice, devenind astfel participanti activi in viata comunitatii. Se face astfel trecerea de la modelele traditionale, care limiteaza uneori realizarea cunoasterii, la cunoastera in cadrul unei cercetari practice care le ofera copiilor posibilitatea de a exploata in profunzime domenii noi, de a acumula cunostinte in mod independent si de a dezvolta competente precum creativitatea, spiritul de initiativa, capacitatea de a comunica si de a lucra in echipa.
Caracteristica esentiala a proiectului este ca plaseaza copilul in centrul proiectarii didactice, asigura o mai buna corelare gandire - invatare, iar pe noi ne pune in situatia de a reflecta asupra raspunsurilor la intrebarile:
- Cum predam ?
- Cum ii vom face pe copii sa-si aminteasca si sa-si activeze experientele, informatiile pe care le detin despre subiectul propus?
- Cum ii vom motiva sa se informeze, sa caute, sa investigheze?
- Cum ii facem sa interactioneze in mod activ cu noile informatii si cu ceilalti membrii ai grupei ?
- Ce contexte de exersare a noilor continuturi voi crea?
- Cum ii vom face sa dea un sens si o interpretare personala celor invatate, reprezentative pentru fiecare copil?
Primul pas il face educatoarea , care , acceptand ideea de schimbare si adaptandu-se cu usurinta acesteia poate aduce schimbari in modul de a gandi si actiona al copilului , al parintilor acestuia si chiar in sistemul educational . 
Al doilea pas este necesar sa se faca in directia metodelor de predare folosite la grupa si a rolului educatoarei in procesul didactic , care , trebuie sa fie legate de varsta copilului si sa tina cont de creativitatea si increderea in sine a fiecaruia dintre cei doi factori implicati in procesul didactic . 
Ultimul pas este necesar in regandirea si potentarea valentelor formative ale mediului educational . Aproape tot ce se afla in mediul educational in care se misca copilul poate constitui obiectul unei intense curiozitati din partea acestuia si , in acelasi timp , poate contine ceva interesant din care el poate invata .
Educatoarea este cea care creeaza mediul educational favorabil invatarii in sala de grupa si de asemenea pentru a stimula invatarea copilului este indicat sa se apeleze la acesta , solicitandu-l sa aduca in grupa ceva din viata lui petrecuta in afara gradinitei pentru a primi ajutor in alegerea si definirea unui subiect de proiect de invatare pornind de la acel ,,ceva " familial si cunoscut .
Bazandu-se pe acesti pasi esentiali , educatoarea incerca sa contureze schimbarea in procesul didactic prin folosirea metodei proiectelor de grup , selectate , gandite si elaborate cu ajutorul copiilor si al parintilor . Prin aceasta metoda copiii intra in contact direct cu realitatea cercetata , iar obiectele , fenomenele , procesele sunt investigate in dimensiunile si caracteristicile reale , asa cum se manifesta in realitatea concreta . 
Scopul proiectului este de a-l ajuta pe copil sa cunoasca mai mult despre un subiect decat sa caute raspunsul cerut la o intrebare pusa de educatoare in legatura cu acel subiect . Proiectul este o extindere , o investigare a unui subiect din sfera idealului sau practicului catre care copilul isi indreapta intreaga atentie si energie . Proiectul ii implica pe copii in conducerea investigatiei in mediul imediat asupra fenomenelor si evenimentelor despre care doresc sa invete mai mult . 
Alegerea acestei metode poate fi argumentata prin : 
- proiectul poate fi incorporat in curriculumul pentru varstele timpurii 
- proiectul are o structura temporala care ajuta educatoarea sa - si organizeze progresiv activitatea cu copiii in functie de dezvoltarea si de interesul acestora si de gradul de cunoastere al subiectului luat in discutie .
- proiectul ofera contexte in care copiii pot aplica o foarte mare variatete de cunostinte si deprinderi sociale si intelectuale , pe langa cele de baza date de curriculum 
- proiectul atrage in permanenta parintii in activitatea desfasurata in cadrul acesteia , educatoarea avand avantajul de a beneficia zilnic de contactul cu membrii familiei 
- dezbaterile se fac din perspectiva diferitelor arii curriculare : educarea limbajului , activitate matematica , cunoasterea mediului , educatie plastica , educatie fizica , educatie pentru societeta etc. si se regasesc in activitati comune, in jocuri si activitati alese , in programul distractiv 
Metoda proiectului integrat este o strategie de invatare si evaluare care se concentreaza pe efortul deliberat de cercetare al copilului, pe depistarea si intelegerea subiectului in intreaga sa amploare, contribue la invatarea unui mod de <<gandire interdisciplinara >> si contribue la practica invatarii prin cooperare. Aceasta abordare are o eficienta crescuta in cresterea motivatiei copiilor si in stimularea operatiilor superioare ale gandirii, deoarece invatarea bazata pe proiect este actiune de cercetare si actiune practica in acelasi timp. Copiii sunt solicitati sa apeleze la acele surse care ii ajuta sa rezolve problemele, ei sunt implicati in experiente de invatare complexe, in grupuri, in proiecte din viata reala prin care isi dezvolta cunostintele, deprinderile. Maniera integrata presupune abordarea realitatii printr-un demers didactic globalizat, in care limitele dintre categoriile si tipurile de activitate dispar intr-un scenariu unitar, in cadrul caruia tema se lasa investigata cu toate mijloacele diferitelor stiinte. Integrarea se va face prin alipirea intr-un scenariu bine inchegat a unor continuturi care apartin unor domenii diferite, continuturile propuse avand un subiect comun care urmeaza a fi investigat si elucidat in urma parcurgerii acestora si a realizarii obiectivelor propuse.
Pentru a fi posibila abordarea in maniera integrata , educatoarea trebuie sa stabileasca cu claritate obiectivele si continuturile activitatilor zilnice si un scenariu care sa motiveze si sa canalizeze atentia copiilor spre ceea ce vor investiga..Este necesar un demers didactic adecvat care sa cuprinda trei etape aflate in interdependenta : evocare ; realizarea sensului ; reflectia.


Fisiere in arhiva (1):

  • Proiectul de Activitate Integrata - Curriculum la Decizia Educatoarei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!