Educatia este un drept fundamental al omului (toti copiii trebuie sa aiba dreptul la o educatie gratuita si de calitate) ce permite fiecaruia sa dobandeasca cunostintele necesare pentru a intelege lumea de astazi si pentru a putea participa in mod activ la aceasta. Ea contribuie la pastrarea valorilor, sta la baza invatarii de-a lungul vietii, creeaza incredere, te face mai independent si totodata constient de drepturile si posibilitatile proprii. Ea il invata pe individ cum sa se comporte in calitate de cetatean responsabil si informat. Investigand universul fiintei umane cadrele didactice se confrunta cu o mare diversitate, care consta in aceea ca, sunt puse in situatia de a cauta mereu noi solutii la problemele ridicate de copiii care trec pragul claselor din institutiile de invatamant. Dreptul de incluziune scolara se poate defini prin acceptarea de catre institutiile de invatamant a tuturor copiilor, indiferent de sex, apartenenta etnica si sociala, religie, nationalitate, rasa sau limba. Incluziunea este strans legata de recunoasterea si acceptarea diversitatii, care este la randul ei bazata pe ideologia democratiei. Principiul fundamental al educatiei incluzive consta intr-un invatamant pentru toti, impreuna cu toti si constituie un deziderat si o realitate care are din ce in ce mai multi adepti si se concretizeaza in experiente si bune practici de integrare/ incluziune. Educatia incluziva urmareste o modalitate institutionalizata de scolarizare a copiilor cu dizabilitati, dar si a altor copii cu cerinte educative speciale in scoli si clase obisnuite. "Educatia incluziva presupune un proces permanent de imbunatatire a institutiei scolare , avand ca scop exploatarea resurselor existente, mai ales a resurselor umane, pentru a sustine participarea la procesul de invatamant a tuturor elevilor din cadrul unei comunitati". (MEN&UNICEF 1999). Una din premisele de la care pleaca educatia incluziva este valorizarea pozitiva a diferentelor, in sensul ca existenta printre ceilalti elevi a unui coleg diferit (cu CES sau provenit dintr-o alta cultura) ar putea fi considerata drept un prilej de cunoastere si interactiune reciproca, de la care se asteapta efecte benefice atat pentru majoritatea elevilor (care ar avea ocazia de a cunoaste o serie de aspecte inedite ale existentei unei/unor persoane cu un stil de viata particular), cat si pentru elevul/elevii in cauza (care ar avea posibilitatea de a trai si de a se dezvolta in contexte naturale, cu toate eventualele frustrari sau riscuri pe care viata in astfel de conditii le-ar putea presupune). De asemenea, odata cu aparitia unor elevi cu CES, cadrul didactic este pus in situatia de a explora, de a proiecta si apoi de a introduce in clasa noi strategii de predare-invatare. Implicarea cadrelor didactice este conditia majora in realizarea intregrarii copiilor cu c.e.s. in viata scolara si sociala. In acest demers la clasa, pentru a favoriza integrarea cat mai rapida a copiilor cu nevoi speciale, am valorificat sensibilitatea deosebita a acestora si disponibilitatea de a oferi si de a primi afectiunea celor din jur. Ne apropiem de copilul cu c.e.s. cu incredere si disponibilitate de a face tot posibilul sa-l ajutam. In aceste conditii va accepta observatia critica, chiar si dojana, reactionand spre corectare, nu izolandu-se . Acestia au nevoie de o abordare personalizata referitoare la incercarile pe care le initiem in educatia lor. Orice copil se confrunta in anumite cazuri, cu o situatie speciala care necesita din partea adultului o interventie specializata, iar cadrul didactic trebuie sa cunoasca deficientele copiilor pe care ii va primi in clasa in scopul intelegerii acestora si pentru a-si putea modela activitatile, in functie de necesitatile copiilor. De aceea, trebuie sa exprime aceleasi asteptari si sa stabileasca limite similare in invatare, ca si pentru ceilalti copii din clasa. Cadrul didactic trebuie sa isi asume rolul de moderator si sa promoveze contactul direct intre copiii din clasa si sa directioneze intrebarile si comentariile acestora catre copilul cu cerinte educative speciale. Primirea in clasa a copilului cu cerinte educative speciale, atitudinea fata de el trebuie sa pastreze o aparenta de normalitate, copilul trebuie sa fie tratat la fel ca ceilalti copii din clasa. Conduita si atitudinea cadrului didactic trebuie sa demonstreze celorlalti copii ca i se acorda scolarului cu dizabilitati aceeasi valoare ca si celorlalti, respectandu-se principiul democratic al valorii egale. De asemenea, trebuie sa incurajeze si sa stimuleze ori de cate ori este nevoie pe acestia, sadindu-le increderea in fortele lor proprii, in propria reusita in actiunile intreprinse, evidentiind unele abilitati sau interese speciale lor in dezvoltarea si sprijinirea carora trebuie implicate si familiile copiilor. Pentru cadrele didactice este o adevarata provocare stimularea tolerantei si acceptarea neconditionata a diversitatii dintr-un grup. Ei trebuie sa incurajeze cooperarea, lucrul in perechi si formarea de grupuri eterogene, cunoasterea si discutarea diverselor obiceiuri, traditii, valori. In cadrul scolii incluzive profesorii trebuie sa colaboreze cu diferiti specialisti in domeniul educatiei, cum ar fi psihologi, consilieri, terapeuti si alti specialisti pentru ca doar impreuna vor reusi sa obtina cele mai bune rezultate. Cadrele didactice trebuie sa manifeste optimism, bunavointa, echilibru, impulsivitate scazuta, capacitate de adaptare, tenacitate; factorii afectivi crescuti (afectiune, blandete, entuziasm si voiosie, expresivitate); ambitie si curaj, rezistenta la stres si persistenta in atingerea scopului si depasirea piedicilor. De altfel, profesia de cadru didactic, fie ca este el implicat in educatia copiilor normali, fie ca sunt implicati in educatia incluziva, implica o serie de responsabilitati, roluri, deziderate, calitati, competente, care o fac sa se distinga de multe alte profesii al caror ,, obiect" al muncii este omul.
http://articole.famouswhy.ro/educatia_incluziva__o_necesitate/ http://www.asociatia-profesorilor.ro/educatia-incluziva.html
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).