Probele de Evaluare

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1639
Mărime: 10.23KB (arhivat)
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Metodele utilizate în activitatea de evaluare sunt diverse, fiind împarţite în două categorii: tradiţionale – au fost consacrate în timp şi sunt utilizate cel mai frecvent, şi complementare – impuse în practica şcolară mai ales în ultimii ani.

1. Metode tradiţionale

a. Probele orale – reprezintă metoda de evaluare cel mai frecvent folosită; se realizează printr-o conversaţie între elevi şi profesori, prin care se urmareşte a se obţine informaţii cu privire la volumul (cantitatea) şi calitatea instrucţiei. Conversaţia poate fi individuală, frontală sau combinată.

Avantaje:

- permit o verificare directă pe fondul unei comunicări depline (verbală şi nonverbală) şi pe această cale se pot evalua unele aspecte ale comportamentului afectiv-atitudinal;

- oferă posibilitatea unei evaluări flexibile, adaptată particularităţilor individuale, prin stabilirea tipului de întrebări şî a gradului de dificultate a acestora în funcţie de calitatea răspunsurilor oferite de elevi;

- permit cunoaşterea posibilităţilor de exprimare ale elevilor şi siguranţa cu care operează cu noţiunile asimilate, priceperea cu care elaborează răspunsurile, abilitatea de a argumenta o idee, de a respecta logica şi dinamica unei expuneri, originalitatea manifestată în abordarea unei probleme;

- în cazul unor răspunsuri incomplete, insufucient argumentate se poate interveni cu întrebări suplimentare prin care se solicită precizări, completări, ajutându-i astfel pe elevi sa exprime mai bine cunoştinţele însuşite;

- realizeaza un feed-back prompt, rapid, permite corectarea răspunsurilor, restructurarea activităţii de predare-învăţare înm etapa imediat următoare.

Dezavantaje:

- obiectivitatea evaluării poate fi diminuată din cauza intevenţiei unor variabile: grad diferit de dificultate al întrebărilor, starea de moment a evaluatorului (calm sau nerăbdare, irascibilitate, bunăvoinţă sau indiferenţă, încurajatoare sau inhibitoare), starea psihică a elevilor;

- caracterul uneori perturbator al întrebărilor ajutătoare care-i obligă pe elevi să se abată de la forma de răspuns proiectat;

- posibilităţi limitate de verificare a unui număr mai mare de elevi;

- consum mare de timp, având în vedere că elevii sunt evaluaţi individual, prin sondaj.

Pentru a creşte valoarea şi eficienţa probelor oarel se impune respectarea câtorva cerinţe metodologice:

- îmbinarea examinării frontala cu chestionarea individuală;

- stabilirea prealabilă a conţinutului ce urmează a fi evaluat şi a elevilor care vor fi chestionaţi, astfel înât să se obţină înformaţii concludente asupra cunoştinţelor predate şi a nivelului de pregătire a clasei;

- întrebările să fie formulate de aşa manieră încât să-i oblige pe elevi să prelucreze materialul, să selecteze informaţia folosită pentru formularea răspunsului şî să o prezinte într-o formă personală;

- acordarea unei ponderi sporite întrebărilor care-i determină pe elevi să efectueze comparaţii, clasificări, să evidenţieze relaţii cauzale, să argumenteze, să explice şi să exemplifice, să facă generalizări;

- antrenarea elevilor în corectarea sau completarea răspunsurilor date de elevii chestionaţi;

- folosirea judicioasă a formelor de „întărire pozitivă”, stimularea elevilor la răspuns prin cuvinte de încurajare, prin crearea unei ambianţe care să înlăture tensiunea emoţională prezentă mai ales la începutul examinării orale;

- utilizarea ritmică a probelor orale, creşterea frecvenţei evaluării fiecărui elev, mai ales a celor care au dificultăţi de învăţare, prevenindu-se astfel situaţiile când elevii învaţă numai când apreciază că vor fi evaluaţi sau se sustrag prin diferite modalităţi controlului.

Preview document

Probele de Evaluare - Pagina 1
Probele de Evaluare - Pagina 2
Probele de Evaluare - Pagina 3
Probele de Evaluare - Pagina 4
Probele de Evaluare - Pagina 5
Probele de Evaluare - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Probele de Evaluare.doc

Te-ar putea interesa și

Evaluarea în Învățământul Primar Tradițional și Modern în Metodele de Evaluare

Motto: ,, Evaluarea este cel mai puternic instrument politic în educaţie.” ( P.Broadfoot ) Motto: ,, Atâta timp cât instrucţia şi educaţia vor...

Aspecte Privind Obținerea unui Aliment Funcțional nou pe Bază de Iaurt și Polen

ARGUMENT Industria alimentară este una dintre principalele ramuri ale economiei naționale, având ca obiect fabricarea de produse alimentare...

Reacții chimice - rolul experimentului de laborator în studiul reacțiilor chimice la gimnaziu

INTRODUCERE „ Lucrul cel mai minunat cu care ne putem întâlni este misterul. La baza artei si stiintei adevarate se afla emotia primara. Cel care...

Dimensiunea temporală în evaluare - evaluarea initială, continuă și finală în învățământul primar

ARGUMENT Cunoaşterea elevului este o acţiune complexă, pentru că obiectul ei se diferenţiază de obiectul altor forme de cunoaştere. A cunoaşte nu...

Memorizarea in cadrul domeniului limbă și comunicare la preșcolari. Abordare didactică

INTRODUCERE Grădinița trebuie să fie pentru copii un loc plăcut,un spațiu dorit, cu activități care să-i implice, să le ofere posibilitatea de a...

Portofoliu de Evaluare Finală

1. Fişă de consiliere privind rezolvarea unei probleme cu care se confruntă un elev 81 2. Fişă pentru orientarea în carieră 83 IX. Proiect de...

Proiectarea situațiilor de învățare școlară

În vederea elaborării portofoliului didactic, am ales să proiectez situații de învățare școlară la disciplina „Contabilitate” la un liceu cu profil...

Metodologia evaluării randamentului școlar la instruirea practică, învățământ special, meseria confecționer-imbrăcăminte

CAPITOLUL 1 Formularea ipotezei de lucru Cadrele didactice de toate tipurile şi nivelele de şcoală sunt cuprinse de atmosfera generală de înnoire...

Ai nevoie de altceva?