Principiile Didactice

Extras din referat Cum descarc?

In limba latina termenul " principium- ii" inseamna baza, fundament, inceput, comandament, imperativ. Putem considera principiile didactice drept imperative ce guverneaza procesul de predare - invatare - evaluare.
Principiile didactice sunt norme sau teze generale care orienteaza si imprima un sens functional procesului de invatamant, asigurandu-i astfel premisele necesare indeplinirii obiectivelor si sarcinilor pe care le urmareste in desfasurarea sa.
Caracterul orientativ al principiilor didactice este determinat de complexitatea si dinamismul procesului de invatamant, cauza pentru care adaptarera sa neintrerupta la situatii noi se impune cu necesitate. Or, pentru ca acest lucru sa nu se faca in mod intamplator, sunt necesare asemenea norme care sa-l calauzeasca pe profesor in activitatea sa. In cele din urma deci, aceste principii se refera la activitatea profesorului, iar prin intermediul ei in mod implicit si la activitatea elevilor. Conducandu-se dupa astfel de norme profesorul imprima procesului de invatamant un sens care sa fie in concordanta cu ,logica interioara a desfasurarii sale, evitand alunecarea pe panta unor improvizatii si rezolvari spontane. Nu inseamna ca prin aceasta se inlatura cu desavarsire aparitia unor fenomene si manifestari intamplatoare, neprevazute. Logica procesului de invatamant se realizeaza pe fondul interdependentei dintre factorii necesari si intamplatori, respectarea principiilor didactice asigurand desfasurarea logica a procesului de invatamant si anihilarea actiunii acestor factori intampatori si neprevazuti.
Inainte de a deveni norme calauzitoare pentru desfasurarea propriu-zisa a procesului de invatamant, principiile au constituit obiectul unei elaborari pe baza generalizarii experientei in organizarea acestui proces si a valorificarii rezultatelor stiintelor ce vin in sprijinul didacticii. Cel ce a realizat o prezentare sistematica a principiilor didactice a fost J.A. Comenius. De atunci si pana astazi s-a inregistrat o restructurare continua a lor nu numai prin faptul ca unele si-au pierdut valabilitatea , aparand altele noi, ci si prin imbogatirea continutului celor elaborate initial. Mai mult, in zilele noastre asistam la diverse controverse privitoare la aceste principii. Cauzele se afla, pe de o parte, in lipsa unei delimitari cat mai clare a ariei pe care o acopera principiile didactice, iar pe de alta parte printr-o preluare si aplicare simplista a descoperirilor psihologice contemporane.
Subliniem ca principiile didactice se refera la procesul de invatamant din punct de vedere al posibilitatii sale, al interdependentei si relatiilor dintre componentele sale, dintre acestea si continutul sau. Cu alte cuvinte ele nu se limiteaza numai la cunostinte sau eventual numai la o anumita latura a educatiei, ci la procesul de invatamant ca un sistem prin care se urmareste, in ultima instanta, realizarea idealului educational, dezvoltarea integral vocationala a personalitatii umane. Deoarece infaptuirea acestei finalitati nu se restrange si nu este epuizata prin procesul de invatamant, ramane deschisa posibilitatea elaborarii si actiunii unor principii care sa raspunda acestor necesitati.
Principiul participarii constiente si active
Esenta acestui principiu se exprima in considerarea elevului ca subiect al propriului proces de devenire, de asimilare a celor transmise si de formare a personalitatii sale. Nimic din tot ceea ce se inteprinde din exterior nu se reflecta ca intr-o oglinda, iar dezvoltarea ne apare ca un rezultat al activitatii subiectului, ca autodezvoltare. Important este ca pornind de la acest postulat, profesorul sa stimuleze prin actul predarii participarea elevilor la propria sa formare. Prin aceasta prisma, invatarea ne apare ca un proces de structurare si restructurare continua a intreg edificiului anterior, dinamica interna a personalitatii constituind in acelasi timp un rezultat si o conditie a acestei participari active din partea elevului. Noile teorii ale invatarii se concentreaza tot mai mult asupra mecanismului intern al elaborarii. A forma gandirea inseamna a forma operatii, iar a forma operatii inseamna a le elabora sau construi in actiune si prin actiune. Constatarea poate fi extinsa si asupra altor componente ale personalitatii. Din punct de vedere psihologic, acest proces de interiorizare ce se realizeaza numai cu participarea activa a subiectului este in acelasi timp si un proces constient. Participarea constienta inseamna integrarea a ceea ce se asimileaza, si se formeaza in structuri sau scheme de asimilare tot mai largi. Informatiile care nu se integraza in astfel de structuri constituie un balast nu numai pentru memorie, ci si pentru gandire.


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiile Didactice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!