1. Evolutii conceptuale 2. Predarea- ca dirijare a invatarii 3. Predarea- ca instanta decizionala 4. Formele predarii 5. Factori influenti ai predarii eficiente 6. Stiluri de predare
1. Evolutii conceptuale Prin complexitatea si bogatia aspectelor sale, predarea reprezinta nucleul dur ce da substanta intregii activitati didactice. Nici o alta secventa din activitatea profesional-didactica nu formuleaza cerinte si exigente mai numeroase privite din perspectiva a ceea ce ,,trebuie sa stie" si a ceea ce trebuie sa faca un profesor, decat partea care se refera la predare Sunt argumente pentru care multi specialisti in domeniu sunt inclinati sa puna semnul egalitatii intre activitatea de predare si exercitarea profesiunii didactice. Intr-un sens mai larg, acest gen de activitate reprezinta una dintre functiile fundamentale proprii oricarei institutii scolare- functie de care depind, intr-o mare masura, starea de progres semnificativa in pregatirea generatiilor de elevi, o buna educatie scolara si, in general, prestigiul insusi al invatamantului. In versiune clasica, termenul de ,,predare" este luat in acceptia lui didaskein (gr)=a invata pe altii, de unde intelegerea predarii ca ,,arta de a invata pe altii", ca instruire, ca arta a magisterului de a-si pune in valoare aptitudinea sau talentul de a-i invata sau instrui pe altii, elevul fiind aici cel care este invatat, modelat din exterior, de catre profesor. Daca invatarea scolara, in viziunea didacticii moderne, semnifica schimbarea in comportamentul elevilor, determinata de experienta organizata pedagogic, atunci a preda semnifica a provoca schimbarea a ceea ce exista in ceea ce trebuie sa existe, angajand elevii intr-o noua experienta de cunoastere Caracterul de complexitate al predarii si nevoia de creativitate solicitata in realizarea acesteia sporeste astfel gradul de responsabilitate din partea profesorului, cere mai multa competenta, daruire si un inalt profesionalism didactic. Unii specialisti sustin ca predarea in invatamantul primar trebuie sa fie ,centrata pe elev" iar cea din invatamantul secundar urmeaza sa fie ,,centrata pe obiectul de studiu", pe materie. Atitudinea este ireala deoarece ,,predarea de calitate combina atat centrarea pe elev, cat si interesul pentru cunoasterea obiectului predat la absolut toate clasele. Toti profesorii trebuie sa aiba cunostinte vaste si solide pe care sa stie sa le transmita elevilor" Se poate afirma ca a preda inseamna: - a prevedea (proiecta) producerea schimbarilor dorite; - a preciza natura schimbarilor urmarite; - a organiza si dirija producerea schimbarilor; - a controla si aprecia nivelul la care se realizeaza schimbarile (invatarea) asteptate Spre deosebire de didactica traditionala, care reduce predarea la comunicare, transmiterea cunostintelor, in didactica moderna ea semnifica un complex de functii sau actiuni desfasurate de profesor, in vederea realizarii optime a invatarii. Vizeaza functii sau actiuni - de proiectare, de organizare si coordonare - de orientare si dirijare - de comunicare si stimulare - de control si evaluare - de cercetare si inovare a procesului didactic. Indeplinirea acestor functii in procesul predarii ia forma unor succesiuni de enunturi (orale sau scrise), prin care institutorul /profesorul: - stabileste directiile invatarii prin enuntarea obiectivelor fixate; - impune succesiunea fazelor de invatare (care semnifica o gradare/ dozare a eforturilor de invatare); - stimuleaza interesul si incurajeaza efortul de invatare; - apreciaza rezultatele si corecteaza greselile de invatare; - amelioreaza si regleaza mersul invatarii (5, p.15). Din cele de mai sus rezulta ca predarea nu vizeaza activitatea profesorului doar in timpul desfasurarii efective a lectiilor. Ea include si : - actiunea de pregatire (proiectare), de reelaborare a continuturilor - de confectionare a materialelor didactice - de asigurare a mijloacelor de invatamant, necesare unei actiuni pedagogice eficiente - de analiza, evaluare/ autoevaluare a activitatii scolare. Termenul de predare s-a imbogatit cu atatea intelesuri si semnificatii incat este destul de greu sa se mai poata recurge la o definitie universal valabila. In mod invariabil predarea este conceputa ca: - transmitere sau prezentare de cunostinte si experiente (tehnici) de actiune (in sensul ei traditional - act de comunicare sau intercomunicare - dirijare a invatarii - structura actionala generativa de invatare
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.