Portretul Robot al Profesorului Ideal

Extras din referat

Profesorul trebuie sa acorde o atentie sporita configurarii ethosului comunicativ, date fiind influentele acestui subsistem asupra tuturor componentelor activitatii educative. Totodata, trebuie sa se asigure o instrumentializare si o initiere a elevilor in strategiile de discurs, astfel incat acestia sa fie in stare sa sesizeze, sa inteleaga, sa ierarhizeze, sa-si formeze o competenta informationala - premisa a invatarii eficiente.
Un professor bun trebuie sa aiba raspuns la orice intrebare ( legata de lectii ). Profesorul trebuie sa-i arate elevului ca absolute tot in lume poate fi pus in discutie.
Profesorul trebuie sa fie un model pentru toti elevii si sa respecte intimitatea si confidentialitatea unor informatii cu privire la viata personala a elevului.
Se stie ca idealul educational este o abstinatie, un model functional cu forta ademenitoare pentru individ. Este o linie de fuga spre care se indreapta acesta, este paradigma perfecta de personalitate pe care si-o propune o persoana, o societate, o epoca. Chiar daca idealul este o constructie abstracta, trebuie sa pastreze o legatura cu realitatea, adica sa fie compatibil cu alte finalitati care prezideaza socialul, si se cere a fi pe " masura "indivizilor concreti, ca acettia sa tinda, secvential, asymptotic spre dimensiunile si " zarile " desavarsirii idealului.Ca ceva din idealul preconizat ramane irealizabil, aceasta tine de specificul si deminitatea lui.
Profesorul trebuie sa le faca elevilor cunoscute diferitele obiective ce urmeaza a fi intinse in activitatea lor. Profesorul trebuie sa formeze pe elev pentru societatea in care s-a nascut si in care se dezvolta, deoarece valorile spirituale nu se creeaza decat in societate si pentru societate. Profesorul trebuie sa invete elevul cum sa invete, trebuie sa-l faca sa aiba incredere in el, in optiunile lui sa poata sa se exprime liber fara inhibitii.
Din punct de vedere etimologic, termenul pedagogiei deriva din cuvantul grecesc paidogogia ( de la pais, paidon = capil si agoge = actiunea de a conduce ), semnificand in sensul propriu al cuvantului, conducerea copilului, cresterea acestuia sub aspect practic, concret.
In calitate de stiinta a educatiei, pedagogia studiaza esenta si trasaturile fenomenului educational, scopul si sarcinile educatiei, valoarea si limitele ei, continutul, principiile, metodele si formele de desfasurare a proceselor paideutice.
Pedagogia se particularizeaza, in raport cu celelalte discipline care studiaza fenomenul educativ, prin aceea ca se opreste asupra "producerii intentionate a unor modificari in structura interna a personalitatii" ( Dragan, Nicola, 1995, p 15 ).
Suntem de acord cu pozitia lui Emile Planchand, dupa care pedagogia " se ocupa cu ceva ce este, cu ceea ce trebuie sa fie si cu ceea ce se face. Este, deci, o stiinta descriptiva, teorie normativa, realizare practica "(1992, p.32 ).
Comunicarea pedagogica reprezinta un transfer complex, multifazial si prin mai multe canale ale informatiilor intre 2 entitati ( indivizi sau grupuri ) ce-si asuma simultan sau succesiv rolurile de emitatori si receptori, semnificand continuturi dezirabile in contextual procesului instructive educativ.
In mod concret, educatia si realizarea prin interventii ale maturilor, preponderant prin comunicare, in mentalitatea si comportamentul personalitatii celor ce sunt educati, in cazul nostrum professor-elev.
Profesorul nu informeaza, ci comunica. Informatiile sale variaza ca amplitudine si profunzime in functie de informatiile primite de la elevi, care isi dau seama de ceea ce asteapta ei sau sunt in stare sa intampine. Profesorul este resonator, ca si elevul, de altfel.
Un professor ideal este acela care stie sa si formuleze ideile, poate sa se faca inteles. Din perspective profesorului mirajul este cunoscut. Orice professor isi va prefigure mental continutul si forma discursului. Dar mai trebuie sa definim mesajul tinand cont de toate variabilele implicate in acest proces. Mesajul nu este numai ceea ce se emite, ci si ceea ce se receptioneaza. El nu exista pana la un moment dat decat ca pura potentialitate, pe care o instanta hermeneutica o actualizeaza atribuindu-i semnificatii determinate.
Actualizarea sensurilor in discursul didactic este un prilej de afirmare a cretivitatii si personalitatii elevilor.
Semnificatiile vor fi date de cunoasterea socialmente determinata cu privire la uzajul semnelor ( raportul context - semn ).


Fisiere in arhiva (1):

  • Portretul Robot al Profesorului Ideal.doc

Imagini din acest referat

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!