Referate pentru domeniul Pedagogie

doc

Clasa ca grup social educational

Fiecare actor social are propria sa istorie de viata, fiecare fiind unic si irepetabil pe tot parcursul vietii sale. Orice persoana traverseaza o serie de etape in procesul personal de dezvoltare si autocunoastere, fiecare etapa avand un impact diferit asupra vietii acestora. Cunoasterea si acceptarea de sine sunt elemente esentiale in functionarea si adaptarea optima la mediul social, in mentinerea echilibrului sau mental si emotional. Familia si scoala sunt institutiile cheie ce creeaza cadrul in care copiii si adolescentii se pot dezvolta armonios in functie de dorintele, motivatiile ... vezi detalii

doc

Dezvoltarea Abilitatii Creatoare a Prescolarilor prin Modificarea Raportului Educatoare-Copil

Cap. I Importanta teoretica si practica a creativitatii in etapa actuala Perioada prescolara constituie o etapa distincta in procesul de instruire continuu si permanent al copilului. In aceasta perioada se imprima cele mai durabile, profunde si fructuoase aspecte asupra individualitatii copiilor, fiind numita pe drept cuvant ,,perioada receptivitatii, mobilitatii si a flexibilitatii psihice dintre cele mai pronuntate''. Ea are drept tel sa-l personalizeze pe copil, sa-l dezvolte armonic din punct de vedere psihic, fizic, intelectual si moral, sa-l pregateasca pentru scoala, pentru viata. ... vezi detalii

doc

Principiile didactice in fata prezentului instructional

In ultimele decenii au fost intens discutate si analizate principiile instruirii, oportunitatea si actualitatea acestora in fata ,,prezentului instructional". Indiferent insa la cate judecati critice au fost supuse, constatarea ca dimensiunea normativa a instruirii este un subiect perimat si, deci, ca principiile instruirii constituie un subiect caduc din istoria stiintelor educatiei, nu are fundamentare. Principiile didactice sunt cerinte cu caracter legic privind esenta procesului de invatamant, a caror cunoastere si respectarre conditioneaza realizarea sarcinilor acestuia. Profesor... vezi detalii

doc

Formele de Organizare a Procesului de Invatamant

Delimitari conceptuale Procesul de invatamant reprezinta o activitate de instruire si educatie dirijata de un personal specializat si care se desfasoara in etape in cadrul unor institutii specializate in vederea implinirii anumitor obiective instructiv-educative. Forma de organizare= modul in care se realizeaza activitatea de predare-invatare. Aceasta unifica elementele componente ale procesului de invatamant (metode, continuturi, mijloace, obiective etc.) intr-un tot si le imprima o finalitate educativa. Forma de organizare include: -gruparea elevilor; -organizarea continutului; -str... vezi detalii

doc

Comunicarea in Procesul Didactic

1. Ce este comunicarea? Provenit prin filiera franceza, verbul a comunica are in limba romana un "frate bun", fapt ce ne indreptateste sa vorbim de existenta unui dublet etimologic. Cu transformarile proprii trecerii de la latina vulgara la proto-romana, lat.communicare a fost mostenit sub forma a cumineca, avind sensul de "a se impartasi" (in acceptia ritualului crestin). Intelesul exista si in latina tirzie, unde a dat nastere lui excommunicare, adica "a opri de la impartasanie" - ceea ce echivala cu excluderea din comunitatea religioasa. Iata cum pentru no... vezi detalii

doc

Proiect de Lectie - Securitatea si Sanatatea Muncii - Boli Profesionale

Tabelul 1. Formularea obiectivelor operationale Obiectivele operationale Codul Continutul Conditiile de probare Criteriul de realizare acceptabil OC1 Elevii sa defineasca noxele profesionale. 15 din 23 OC2 Elevii sa precizeze clasificarea noxelor profesionale. 40 din 65 OC3 Elevii sa defineasca bolile profesionale. 18 din 29 OC4 Elevii sa defineasca concentratia admisibila. 8 din 13 OC5 Elevii sa defineasca limita biologica tolerata. 18 din 28 OC6 Elevii sa precizeze cateva "boli de profesie". 20 din 31 OC7 Elevii sa defineasca modalitatile de patrundere a noxelor in ... vezi detalii

docx

Rezistenta prin Stafete la Elevii Claselor Primare

INTRODUCERE Actualitatea temei. Preocuparea omenilor pentru sanatate, pentru ingrijirea corpului, rezistenta,forta, a existat inca de la inceputuri, cand toate acestea erau necesare supravietuirii. Formarea si exersarea lor se realizau in activitatile zilnice de procurare a hranei (prin actiuni motrice de alergare, aruncare, catarare etc.) sau in dansurile cu caracter ritualic. Primele cugetari ce se refera la educatia fizica dateaza din antichitate, apartinand filosofilor Xenofon, Platon si Aristotel. Inca din timpul acela, educatia fizica a fost considerata o latura importanta in forma... vezi detalii

docx

Model curricular modern

- Modelul curricular modern incepe cu "Rationalul Tyler" (1949); continua cu valorificarea acestuia intr-o teorie generala si o tehnologie generala a curriculumului de catre Smith, Stanley si Shores (Fundamentals of Curriculum Development, 1950); Acesta evolueaza cu ingineering-ul curricular realizat prin integrarea taxonomiei de obiective (Bloom), paradigmei mastery-learning (J.B.Carroll) si a ierarhiei tipurilor de invatare (R.M.Gagne) in designul curricular si optimizarea curriculumului din anii '70. Modelul curricular modern intra in declin in anii '80 odata cu declansarea con... vezi detalii

pptx

Principalele Modificari Aduse de Noua Lege a Educatiei

Noua Lege a Educatiei prevede o noua structura a sistemului de invatamant preuniversitar. Clasa pregatitoare de la gradinita se muta la invatamantul primar, iar clasa a IX-a se muta la gimnaziu (din 2013). Astfel, liceul va fi de trei ani. Bacalaureatul va avea trei probe scrise, iar admiterea la liceu se va face pe baza unui portofoliu educational. Examenul se va desfasura sub acesta forma abia din anul 2012, potrivit noii legi. Noutati sunt si pentru parinti. Ei vor semna un contract cu institutia de invatamant. Pentru chiul, parintele poate plati amenzi intre 100 si 1.000 de lei sau poa... vezi detalii

doc

Finalitatile Educatiei

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem ( educatie / invatamant) si de proces (de invatamant). Aceste orientari valorice sunt incluse in documente de politica a educatiei elaborate la diferite niveluri ale deciziei: legea invatamantului, statutul cadrelor didactice, programele scolare etc. Finalitatile educatiei reprezinta dimensiunea subiectiva a activitatii de educatie care transpune in practica - prin intermediul unor decizii de filozofie si de politica a educatiei, pe de o parte, si de pol... vezi detalii

ppt

Comunicarea Didactica

INTRODUCERE Comunicarea educationala sau pedagogica este cea care mijloceste realizarea fenomenului educational in ansamblul sau, indiferent de continuturile, nivelurile, formele sau partenerii implicati. Comunicarea didactica apare ca o forma particulara a comunicarii educationale si constituie baza procesului de predare-asimilare a cunostintelor. Analiza Comunicarii - Perspective Actul comunicarii este vazut ca o unitate a informatiei cu dimensiunea relationala. Pespectiva telegrafica a comunicarii (emitator E -> mesaj M -> receptor R) este inlocuita de modelul circular, intera... vezi detalii

doc

Comunicarea Proferor-Elev

1. Definirea si componentele comunicarii umane Verbul latin communico avea o semnificatie mai adanca, ce nu se limita doar la a nota contactul, legatura, insemnand ,,a face comun ceva, a impartasi, a pune impreuna, a amesteca, a uni". Limba romana a preluat sensul unificarii, al impartasirii prin cuvantul cuminecare . Comunicarea este trasatura fundamentala si revelatorie pentru fiinta umana, fiind singura si simpla ei modalitate de a fiinta, prin care omul isi depaseste permanent propriile limite (C. Mircea). Comunicarea interumana poate fi definita ca fiind transmiterea unui mes... vezi detalii

doc

Empatia

1. Empatia- definitie, functii Conform DEX, 1998, empatia este 1. forma de intuire a realitatii prin identificare afectiva. 2. Tendinta a receptorului de a trai afectiv, prin transpunere simpatetica. J.P.Guilford spune despre empatie ca este : "o abilitate de prezicere, de recunoastere a dispozitiilor psihologice ale altei persoane, perceptiile gandurile, atitudinile, sentimente ca manifestari ale trasaturilor sale." Pornind de la Teoria Mentala a lui Simon Baron-Cohen, Alan Leslie, Uta Frith, 1985 s-a ajuns la definirea coerenta a notiunii de empatie. Conform teoriei nu ex... vezi detalii

doc

Cartea, Prietena Mea

Motto: " O carte cat un munte de bani! " Argument Manevrarea cartilor, folosirea corecta a acestora, ingrijirea lor, este semnificativa in procesul invatarii. De aici porneste de fapt contactul cu cartea, cu lectura in general. Cu cat cartea este mai bine pastrata, cu atat interesul copiilor pentru ea, creste! Contactul cu biblioteca de la varsta scolara este esentiala.. Copiii iau contact cu cartile care li se adreseaza in mod direct, invata sa se poarte intr-un spatiu destinat culturii, invata sa imprumute o carte si nu in ultimul rand invata sa fie responsabil pentru lucruri... vezi detalii

docx

Principii si Functii ale Sistemului de Invatamant

Sistemul de invatamant reprezinta ansamblul coerent al institutiilor scolare de toate gradele, profilele si formele, conceput, organizat si care functioneaza in baza principilor educationale generale cu caracter organizatoric. In tara noastra sistemul de invatamant este un subsitem al sistemului social global. Functiile sistemului de invatamant: - cognitiva, instructiv-educativa si culturala, "homo cogitans", omul care gandeste, - praxiologica, "homo faber", de imbinare a cunostintelor cu practica, - axiologica, "homo estimans", omul care evalueaza. ... vezi detalii

Hopa sus!