Care este scopul obiectivelor educationale? TAXONOMIE s. f. 1. Stiinta legilor de clasificare. 2. Studiul unei grupe de animale sau de plante din punctul de vedere al clasificarii si descrierii speciilor. [Var.: taxinomie s. f.] - Din fr. taxonomie, taxinomie.(DEX.) OBIECTIV Fig. Scop, tinta, tel. - (Concr.) Ceea ce urmeaza sa fie realizat, construit etc. (DEX.) OBIECTIV, calificare a cees ce este in afara subiectivului si se opune acestuia. Dupa cum arata M. Dufrenne, "corpul obiectiv nu are o existenta in sine pe care conceptul incearca sa o elucideze.", in limbajul uzual, o. Este sinonim cu rea!, opus la ceea ce este mental, ideal, fantastic. Totodata calificativul de o. Se refera la respectarea si redarea fidela si exacta a faptelor si evenimentelor de orice fel (sociale, istorice, psihice, etc.). in psihologie se considera o.comportamentul extern si toti indicatorii pe care acesta ii implica. Psihologia o. este aceea care se contruieste numai prin studiul reactiilor si faptelor neurofiziologice, respingand orice interpretare si metoda subiectiva. Totusi si fenomenele subiective exista o.(Paul Popescu-Neveanu ,Dictionar de psihologie,1978) OBIECTIVUL EDUCATIONAL- ipostaza cea mai concreta a finalitatilor, desemneaza tipul de schimbari pe care procesul de invatamant il asteapta si/sau il realizeaza si are in vedere achizitii concrete, detectabile, masurabile si observabile in mod direct. (Adriana Nicu,Curs de Pedagogie) OBIECTIV EDUCATIONAL trebuie sa vizeze delimitarea unei conduite sau achizitii educative, care sa fie redata in termeni de comportamente identificabile, vizibile, concrete. Exprimarea unui obiect operational este o actiune de mare raspundere din partea profesorului, intrucat se pot naste unele confuzii ce conduc, din start, la esuarea unei lectii. (C. Cucos, 1996, p. 28) Notiunea de finalitate reprezinta o componenta a procesului de invatamant care asigura sensul, orientarea si directiile actiunii instructiv - educative. (Adriana Nicu,Curs de Pedagogie) FINALITATE= Rezultat sau scop al unui proces; caracteristica de reper intr-o inlantuire de actiuni sau evenimente, care determina subordonarea elementelor fata de atingerea unei stari finale. Notiunea de finalitate este foarte solidara cu cea de finalism. In psihologie, termenul este totusi utilizat intr-un sens mai putin incarcat de implicatii metafizice, referindu-se la conduite organizate clar in raport cu un rezultat final, ca cele ale construirii unui cuib de catre animal, succesiunea etapelor de insusire a limbii naturale sau cautarea solutiei unei probleme. in acest caz, el descrie pur si simplu un ansamblu teleonomie si se reflecta in conceptele actuale din psihologia contemporana, de program, de programare, de anticipare. (Ronald Doron, Dictionar de psihologie) FINALIATE EDUCATIVA = Asertiune cu valoare de principiu al carei enunt permite unei societati sau unui grup social discursul asupra valorilor pe care institutiile educative considera sa le promoveze. Termenul este folosit frecvent la plural in expresia ,,finalitati ale educatiei", iar termenul ,,tel" este folosit ca echivalent. F. Fontaine a propus, in 1977, sa fie rezervat termenul ,,scop" intentiilor* care conduc un program de actiune educativa determinata. A formula o finalitate educativa inseamna in primul rind a contribui la elaborarea hotaririlor comune, mai mult decit a actiona in sensul stimularii reale a inteligentei pentru realizare. (Ronald Doron, Dictionar de psihologie) Scopul (scopurile) educatiei reprezinta o forma intermediara intre ideal si obiectivele educationale, vizeaza finalitatea unei actiuni educative relativ bine determinate, iar principala functie a acestuia este de a detalia idealul educativ, astfel incat acesta din urma sa devina comprehensibil si accesibil educatorilor. In functie de context, identificam mai multe scopuri: scopul unei laturi a educatiei, scopul unui ciclu/uneiforme de invatamant, al unei lectii, etc. In procesul educational, obiectivele indeplinesc mai multe functii: de orientare axiologica (continuturi si valori pe care procesul educativ doreste sa le transmita), predictiva (de anticipare si evidentiere a rezultatelor), evaluativa (aprecierea a ceea ce s-a realizat), de organizare si reglare a procesului didactic (criterii referentiale pentru organizarea procesului didactic). ( Masari,2009) In alta ordine de idei scopul educativ vizeaza evolutii si schimbari mai extinse din punct de vedere cognitiv, afectiv, comportamental. (Adriana Nicu,Curs de Pedagogie) Obiectivul educational trebuie sa vizeze delimitarea unei conduite sau achizitii educative, care sa fie redata in termeni de comportamente identificabile, vizibile, concrete. Exprimarea unui obiectiv operational este o actiune de mare raspundere din partea profesorului, intrucat se pot naste unele confuzii ce conduc, din start, la esuarea unei lectii. (C. Cucos,1996, p.29) Obiectivele educationale (concrete/comportamentale/operationale) sunt finalitatile educatiei cu cel mai scazut nivel de generalitate; desemneaza tipuri de schimbari pe care procesul de invatamant le anticipeaza si le realizeaza (C. Cucos, 1996, p. 48).
Sorin Cristea, Dictionar de termeni pedagogici, 1998, Editura Didactica si Pedagogica, Bucuresti Cucos C. (1996), Pedagogie, Editura Polirom, Iasi Geanina-Ana Masari,Teoria si metodologia instruirii,2009, editura Universitatii "Alexandru Ioan cuza" Iasi Paul Popescu-Neveanu, Dictionar de psihologie, 1978, Editura Albatros, Bucuresti Conf. Univ. Dr. Adriana Nicu, Curs de pedagogie http://www.medtorrents.com/download/Dictionar_de_psihologie-Roland_Doron-Humanitas.pdf https://dexonline.ro/ https://www.manuale.edu.ro/
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).