Noile Educatii

Extras din referat Cum descarc?

Modul de dezvoltare a lumii contemporane este legat, in mare masura, de modul in care educatia poate sa satisfaca cerintele acestei dezvoltari.
In general, raspunsurile educatiei se situeaza pe doua mari planuri: unul al largirii ariei si continuturilor educatiei si altul constituit din inovatiile in conceperea si efectuarea proceselor educative. Daca in primul caz se impune o elaborare riguroasa a educatiilor, in al doilea caz se impune problema regandirii procesului de educatie, in privinta orientarii, dimensionarii instrumentalizarii elementelor de continut, in vederea integrarii tinerei generatii in viata sociala prin intermediul profesiunii.
Problemele lumii contemporane au impus noi cerinte pentru educatie. Sistemele educative au reactionat prin propunerea "noilor educatii".
Dupa cum apreciaza specialistii, noile tipuri de continuturi sau "noile educatii" reprezinta cel mai pertinent si mai util raspuns al sistemelor educative la imperativele generate de problematica lumiii contemporane. Incercand sa raspunda acestora, "noile educatii" s-au constituit si s-au impus intr-un timp foarte scurt, dat fiind faptul ca ele corespund unor trebuinte de ordin sociopedagogic din ce in ce mai bine conturate.
Probleme si solutii-"noile educatii":
a. Razboiul, terorismul: educatia pentru pace;
b. Incalcarea drepturilor omului, femeii, copilului: educatia pentru respectarea drepturilor fundamentale ale omului;
c. Poluarea, incalzirea globala: educatia ecologica;
d. Gestiunea resurselor economice: educatia economica si casnica moderna;
e. Diminuarea, absenta spiritului civic: educatia pentru partcipare si democratie.
Educatia pentru pace
V. de Landsheere distinge intre o pace negativa, prin care intelege absenta violentei, a razboiului, si o pace pozitiva, care presupune disparitia cauzelor conflictelor, inclusiv a violentei moralei, "ascunsa" in familie si in scoala. Al doilea concept are un sens profund pedagogic; pentru ca pacea inseamna mai mult decat absenta razboiului si a violentei, presupune atitudini pozitive reflectate in relatii pozitive intre indivizi, comunitati, state.
In spatiul cultural pedagogic romanesc, St. Barsanescu propune constituirea unei pedagogii a pacii ale carei obiective ar fi: 
- educarea copiilor;
- formarea tinerilor;
- sensibilizarea elevilor in raport cu valorile spirituale ale omenirii;
- formarea unei conceptii despre lume care sa dea expresia acestor valori.
G.Vaideanu identifica trei mari categorii de obiective ale educatiei pentru pace:
- insusirea unui sistem de concepte-valori: pace, democratiei, drepturile omului, cooperare, respect.
- formarea unor capacitati: de a te exprima si de a dialoga, capacitatea de a lua decizii responsabile, constientizarea pericolelor.
-formarea unor atitudini positive: responsabilitatea fata de propria persoana si fata de comunitate, generozitate, modestie.
Premisa fundamentala a educatiei pentru pace o constituie dreptul uman fundamental la viata; de aceea, intre educatia pentru pace si educatia pentru drepturile omului exista o relatie esentiala.
Educatia pentru respectarea drepturilor fundamentale ale omului
Premisa educatiei pentru drepturile omului o constituie ideea ca exista anumite valori importante pentru umanitate in ansamblul ei, fara de care idea de demnitate umana ramane fara continut.
Profesorul, ca formator , are o influenta puternica in cristalizarea conduitei pentru respectarea drepturilor omului, in special la clasele I- IV, cand comportamentul imitative este dominant. Daca profesorul este impartial, nu face discriminari in relatia cu elevii, iar in clasa predomina un climat democratic, copilul isi formeaza mai usor deprinderi de comportament in sensul respectarii drepturilor omului.
Educatia pentru drepturile omului trebuie sa constituie ea insasi un exercitiu de democratie, de dezvoltare a responsabilitatii si a spiritului critic. Scoala ofera un model de practica democratica, astfel incat copilul sa inteleaga, pe baza unor probleme practice, care ii sunt drepturile si datoriile, sensul si limitele libertatii. In consecinta, un proiect educativ cu privire la drepturile omului, va include in mod necesar trei componente: cognitiva, afectiva, atitudinala.
Educatia pentru drepturile omului presupune nu doar a sti, ci si a invata sa traiesti impreuna cu ceilalti, a invata sa fii si a invata sa faci.
Educatia ecologica
Educatia ecologica urmareste:
- dezvoltarea constiintei ecologice, a simtului responsabilitatii, a solidaritatii dintre indivizi pentru pastrarea si ameliorarea mediului;
- dezvoltarea capacitatii de a lua decizii, de a identifica si a pune in practica solutii pentru prevenirea si rezolvarea problemelor concrete legate de relatia individului cu mediul sau de viata;
- pregatirea cetateanului actual si viitor pentru a influenta pozitiv deciziile politice, economice si sociale cu privire la mediul.
Obiective ale educatiei ecologice:
- "alfabetizarea" in materie de mediu;
- constientizarea diversitatii si importantei problemelor ecologice;
- intelegerea corecta a raportului individ-mediu;
- dezvoltarea respectului fata de mediu si a responsabilitatii;
- analiza critica a problemelor de mediu;
- dezvoltarea capacitatii de a lua decizii.
Conditiile unei educatii ecologice sunt:
- intelegerea interdependentelor dintre factori si a efectelor in lant;
- respectarea principiului interdisciplinaritatii in realizarea educatiei ecologice;
- utilizarea metodelor de actiune;
- utilizarea unor modalitati specifice pentru atingerea obiectivelor cognitive, afective si actionale;
- actiunea conjugata a tuturor factorilor care contribuie la educatia ecologica.


Fisiere in arhiva (1):

  • Noile Educatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!