Noile educații

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Indiferent de epoca, acceleratia progresului a creat un mediu nou de viata si o noua constiinta, a produs schimbari radicale in toate aspectele vietii oamenilor: in domeniul profesional, in cel demografic, in configuratia geopolitica a lumii, schimbarea stilului de viata etc. La toate acestea omul a trebuit sa se adapteze.

In epoca noastra, s-au identificat o serie de probleme concrete, deschise oamenilor, probleme la a caror rezolvare este invitat si sistemul educativ caruia, alaturi de ceilalti factori, ii revine importantul rol de a constitui lumea de maine, de a consolida o societate mai buna.

Apararea pacii, salvarea mediului, respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale, promovarea unor noi ordini economice etc. sunt imperative ale problemelor lumii contemporane, iar raspunsul sistemelor educative la acestea il constituie "noile educatii".

In educatie schimbarile politice din ultimele decenii au generat o problematica noua, axata pe valorile democratiei si drepturile fundamentale ale omului: pace si cooperare, toleranta, participare si democratie, comunicare si mass- media, schimbare si dezvoltare etc.

Promovarea in educatia prescolara a ,, noilor educatii " (educatia ecologica, educatia rutiera, educatia sanitara, educatia pentru timpul liber, educatia pentru democratie etc.) a presupus si imbunatatirea practicilor educative prin introducerea unor noi modalitati de realizare a obiectivelor propuse.

In acest sens, ne-am pus intrebarea: Cum va fi viitorul cetatean? Ne dorim a avea un comportament activ, civilizat, de a fi responsabil, tolerant, capabil de respect fata de sine, dar, mai ales, fata de ceilalti, constient de drepturi si datorii, liber si deschis spre alte culturi, sa gandeasca critic, sa selecteze, sa se adapteze si sa interpreteze lumea mereu schimbatoare, de a evalua corect valorile morale. Trecerea la o societate bazata pe o reala democratie presupune schimbari in plan intelectual, cognitiv, moral-atitudinal si actional. Cultivarea unui anumit tip comportamental si moral se realizeaza incepand cu primele contacte sociale.

In gradinita, demersurile educative se desfasoara utilizand cele mai eficiente strategii didactice care sa contribuie efectiv la dezvoltarea personalitatii fiecarui copil, la educarea pentru o mai buna convietuire in grupurile sociale, la deschiderea personalitatii umane catre angajare, cooperare, comunicare, incredere si spirit novator.

Forma de invatare a prescolarului este imitatia. Si cum societatea contemporana ofera tot mai frecvent exemple negative, este explicabil de ce munca educatoarelor devine tot mai grea. Educatoarea se afla intr-o permanenta cautare a celor mai eficiente cai si mijloace prin care sa contracareze influentele negative oferite. La gradinita, educatoarea creeaza in fata copilului o imagine pe care copilul s-o poata imita, iar atunci cand greseste este corectat, fara cuvinte jignitoare, prin explicatii, convorbiri, in vederea clarificarii problemelor aparute si pentru a pastra o constanta in conduita. Exemplul este metoda cea mai eficienta pentru aceasta varsta. Putem vorbi despre doua aspecte:

1. Primul aspect al acestei metode il constituie exemplificarea cerintelor, normelor pentru a fi intelese de prescolari. Exemplul concret convinge mai repede pentru ca el se adreseaza simturilor, gandirii, dar si sentimentelor.

2. Al doilea aspect il constituie modul de influentare informala a conduitei copilului. Exemplul oferit de familie, de educatoare, de ceilalti adulti sau copii constituie un model de urmat. Prescolarul nu are suficient de bine dezvoltata capacitatea de a distinge exemplele pozitive fata de cele negative si, prin urmare, el imita atat ceea ce este bun, cat si ceea ce este rau. Deducem de aici cat de important este exemplul oferit de educatoare si ce impact poate avea asupra copilului un comportament duplicitar.

Metoda aprobarii, a aprecierii faptelor bune in fata copiilor, face apel la afectivitatea copilului, la increderea sa in parerile adultilor si exemplele lor. Folosita in mod corect, ea subliniaza concordanta dintre conduita copilului si normele morale.

Exercitiul este metoda prin care se repeta diferite actiuni, in vederea formarii deprinderilor si obisnuintelor de conduita morala, in dezvoltarea dimensiunii moral-civice si sociale a prescolarilor.

O alta metoda ce poate avea

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Noile educatii.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
5 pagini
Imagini extrase:
5 imagini
Nr cuvinte:
2 058 cuvinte
Nr caractere:
10 494 caractere
Marime:
15.45KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
educatie, Copii, sistem educational
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!