Noi strategii de predare la disciplina chimie

Extras din referat

Strategiile didactice sunt demersuri actionale si operationale flexibile,coordonate si racordate la obiective si situatii prin care se creeaza conditiile predarii si generarii invatarii , ale schimbarilor de atitudinii si de conduite in contextele didactice diverse, particulare.
Strategia didactica reprezinta un mod de combinare optima si mijloacelor de invatare 
Modul in care profesorul reuseste sa aleaga, sa combine si sa organizeze ansamblul de metode, materiale si mijloace , in vederea atingerii anumitor obiective, defineste strategia didactica.
CRITERII PENTRU ABORDAREA STRATEGIEI DIDACTICE
- conceptia didactica generala a etapei in care se desfasoara activitatea si conceptia didactica a profesorului care si-a format-o pe parcursul anilor de activitate;
- obiectivele instructiv-educative specifice unei situatii de instruire. Cu cat strategia didactica este structurata mai clar pe obiective , cu atat ea va fi mai eficienta.
- natura continutului Acelasa continut poate fi predat in moduri diferite:prezentat intr-o forma de-a gata constituita sau printr-o maniera de solicitare activa, de incitare la observatii , de elaborare prin eforturi proprii a noilor cunostinte;
- tipul de experienta de invatare propusa elevilor;
- principii / norme, regulile didactice determina alegerea preferentiala a unor metode si materiale didactice, combinarea acestora in anumite moduri, pentru ca procesul instructiv educativ sa fie cat mai eficient;
- dotarea didactica-materiala a scolii cu laborator de chimie in care sa gaseasca materiale si mijloace necesare desfasurarii orelor de chimie;
- timpul scolar disponibil 
CLASIFICAREA STRATEGIILOR DIDACTICE
1) dupa domeniul continuturilor instructionale adiacente:
- strategii cognitive;
- strategii psihomotrice;
- strategii afectiv-atitudinale;
- strategii mixte.
2) dupa operatiile cognitive predominante:
- strategii inductive;
- strategii deductive;
- strategii analogice;
- strategii transductive;
- strategii mixte.
3) dupa gradul de structurare a sarcinilor de instruire:
- strategii algoritmice;
- strategii semi-prescrise;
- strategii euristice.
INSTRUIREA PROGRAMATA
Aceasta tehnica moderna constituie o consecinta si o aplicatie a ciberneticii in metodologia didactica Totodata, noua strategie se bazeaza si pe unele achizitii le psihologiei contemporane. Eficienta invatarii este determinata de organizarea conditiilor de intarire in care invata elevii astfel cu cat intarirea negativa sau pozitiva la un raspuns dat de elev este mai operativa , cu atat feedback-ul este mai rapid si elevul isi va controla mai mult efortul prin confirmarea unei reusite.
Instruirea programata se bazeaza pe parcurgerea unei programe de invatare, adica a unui algoritm prestabilit , alcatuit din alternari de secvente informative cu momente rezolutive , cu seturi suplimentare de cunostinte 
Principiile instruirii programate :
1.principiul pasilor mici = fragmentarea dificultatilor in unitati gradate care sa conduca , din aproape , la solutionarea temei;
2.principiul participarii active =elevul rezolva,raspunde, selecteaza intrebari , propune solutii in mod independent;
3.principiul verificarii imediate a raspunsului = solutiile date de elev sunt cnfruntate operativ cu cele valide, neputand trece la secventele urmatoare de invatare inainte ca raspunsurile sa fie confirmate;
4.principiul respectarii ritmului individual de studiu =fiecare elev parcurge programul in functie de posibilitati, dispunand si gestionand dupa voie timpul de rezolvare a sarcinilor;
5.principiul reusitei sau al raspunsurilor corecte 
Exista doua tipuri de instruire programta:
Programarea liniara cu raspuns construit, elaborata de Skiner;
In programarea liniara , elevul este condus la insusirea cunostintelor printr-o succesiune de pasi mici , astfel incat sa reduca la minimum greselile posibile cel ce invata fiind pus mereu in situatia de a construi un raspuns corect. Secventele sunt scurte, iar diferentele intre gradul de dificultate al unei secvente si al celei urmatoare sunt de asemenea, mici
Programare ramificata cu raspuns la alegere, elaborata de Crowder.
In programarea ramificata, o data cu informatia si tema respectiva se prezinta mai multe raspunsuri , din care elevul il alege pe cel pe care il considera corect. Aceasta programare cuprinde 
- secvente principale, care se parcurg in mod obligatoriu;
- secvente ajutatoare, care se parcurg cand raspunsul este gresit;
- secvente avansate, care se studiaza in situatia in care s-a ales raspunsul corect.


Fisiere in arhiva (1):

  • Noi strategii de predare la disciplina chimie.doc

Imagini din acest referat

Bibliografie

1.Constantin Cucos ,, Pedagogie" Ed. Polirom Iasi 2006;
2.Ioan Negret Dobrisor ,, Stiinta invatarii" Ed. Polirom 2005;
3.Sanda Fatu ,, Didactica chimie " Ed. Corint Buc. 2002
4.www.didactic.ro
5.www.wikipedia.ro.
6.manual cls a VIII-a


Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!