Extras din referat
GLOSAR
AICC - acronim pentru: Aviation Industry CBT Committee. Acest grup de lucru, iniţiat de întreprinderi din industria aeronautică, propune recomandări pentru susţinerea interoperabilităţii dintre platforme, instrumente şi resurse. Există trei situaţii de interoperabilitate:
- stabilirea unei comunicări între platformă şi una din resursele pedagogice;
- posibilitatea de a instala resurse pe diferite platforme;
- stocarea şi gestionarea datelor de monitorizare a evoluţiei cursanţilor.
Andragogie = Arta şi ştiinţa conceperii materialului pedagogic destinat învăţării adulţilor.
Aptitudini = Ansamblu de cunoştinţe şi deprinderi dovedite de o persoană într-o activitate profesională, socială sau de formare. Aptitudinile necesare pentru a urma un Program de formare constituie precondiţiile. (AFNOR).
Asincron = Atribut al unei comunicări sau al unui schimb în cursul cărora emisia şi recepţia sunt decalate în timp (exemplu: forum, mesagerie).
ASP = „Application Service Provider”. Punerea la dispoziţie şi găzduirea unei aplicaţii informatice (a nu se confunda cu limbajul de programare Microsoft).
Autodidactică = Capacitatea unui individ de a se forma singur, fără a recurge la mediere umană.
Autoevaluare = Evaluarea de către Cursant a progreselor înregistrate, efectuată în general cu ajutorul unui chestionar pe care acesta îl completează singur.
Autoformare = Autoformarea desemnează un proces prin care individul îşi determină propriul itinerar de învăţare (ritm, conţinut, timp de lucru), în mod autonom şi fără a se afla în relaţie cu un tutore sau un grup structurat.
Blended = Soluţie care alternează formarea la distanţă şi în clasă; se mai numeşte şi soluţie mixtă (Cu frecvenţă şi la distanţă).Formarea care integrează situaţii de învăţare complementare şi multiple, eventual în termeni de timp, spaţiu, resurse, mediere pedagogică umană şi tehnologică.
Campus virtual = Un Campus virtual desemnează orice site web conceput pentru a se adresa unei comunităţi de studiu, punând la dispoziţia acesteia resursele pedagogice şi funcţiile de comunicare şi de colaborare corespunzătoare. Unele din aceste situri utilizează chiar o metaforă grafică reprezentând un campus fizic, cu cafenea, bibliotecă, săli de curs etc. (vezi şi Universitate virtuală).
Chat = Din engleză: a conversa. Schimb de mesaje textuale în timp real, pe Internet, între doi sau mai mulţi indivizi conectaţi. Este vorba de un spaţiu de conversaţie în timp real, spre deosebire de forum, care este un spaţiu de schimb decalat în timp. Cel mai celebru este, fără îndoială, IRC (International Relay Chart).
Clasă virtual = Clasa virtuală desemnează simularea unei clase reale. Difuzarea cursului se face cu ajutorul unei soluţii reţea, la o dată şi o oră fixată (Sincron), către cursanţi dispersaţi din punct de vedere geografic. Acest mediu utilizează instrumente care reproduc la distanţă interacţiunile dintr-o sală de clasă.
Competenţe comportamentale = Definesc competenţele relaţionale şi atitudinile aşteptate într-o situaţie dată (AFNOR).
Conţinut de formare = Descrierea detaliată a diferitelor subiecte tratate în cadrul formării, în funcţie de obiectivele pedagogice şi de formare definite. (AFNOR)
Cunoaştere = Ansamblul cunoştinţelor teoretice şi practice (AFNOR).
Cursant = Cursantul este persoana care urmează un program de e-learning, stagiarul care desfăşoară un stagiu, elevul care frecventează o clasă – o persoană angajată activ într-un proces de dobândire sau perfecţionare de cunoştinţe şi de aplicare a acestora (AFNOR).
Demers = Modalitate de desfăşurare a unei acţiuni, de evoluţie spre un anumit scop.
Demers deductive = Acest Demers constă în trecerea de la general la particular, şi anume în prezentarea, mai întâi, a unui principiu general, propunând ulterior exerciţii de aplicare a acestui principiu, pentru a consolida memorarea principiului.
Demers dialectic = Constă în punerea în contradicţie a unor cunoştinţe în raport cu altele, pentru a le identifica mai bine pe fiecare dintre ele. Acest Demers este potrivit pentru învăţarea conceptelor abstracte sau filozofice, pornind de la puncte de vedere diferite.
Demers inductive = Acesta constă în trecerea de la particular la general.
Evaluare formativă = Are loc pe parcursul programului de formare şi are scopul de a informa cursantul, în mod cât mai precis şi mai complet, asupra distanţei care îl separă de obiectiv şi asupra dificultăţilor pe care le întâmpină.
Evaluarea formării = Acţiune de măsurare, cu ajutorul unor criterii definite în prealabil, a atingerii obiectivelor pedagogice şi educaţionale ale unei acţiuni de formare.
Formare asincronă = Comunicarea cu ceilalţi cursanţi sau cu tutorii se realizează prin moduri de comunicare care nu necesită o conexiune simultană: forumuri de discuţii, comunicarea prin e-mail etc
Formare Cu frecvenţă = Se mai numeşte şi „formare în clasă”.
Granulă pedagogic = Granula este un obiect pedagogic. Acest termen generic desemnează cea mai mică unitate pedagogică a unui parcurs pedagogic (în sensul de purtător al unui Obiectiv pedagogic care trebuie atins). Aceste obiecte pedagogice microscopice, aceste unităţi elementare de învăţare sunt asociate în vederea constituirii parcursurilor individuale de formare.
Granularitate = Nivelul de decupare a unui conţinut pedagogic (care rămâne coerent şi compatibil) într-o serie de particule elementare, numite granule, care se pot recombina pe parcurs, pentru a răspunde nevoilor individuale de formare.
Granularizarea formării = Granularizarea formării reprezintă decuparea conţinutului unei materii în mai multe elemente, pentru a le putea recombina în diferite parcursuri pedagogice, în funcţie de nivelul şi de aşteptările fiecărui Cursant
IAC = Învăţare asistată de calculator, CBT (Computer-Based Training), CAL (computer-aided learning): ansamblu de tehnici şi metode de utilizare a sistemelor informatice ca unelte pedagogice integrate în contextul educaţional.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Modul Psihologic.docx