Modele Pedagogice

Extras din referat Cum descarc?

Diversificarea si imbogatirea modelelor de instruire
Mai ales din a doua jumatate a secolului al XX-lea si la acest inceput de nou secol, asistam la raspunsuri tot mai diversificate ca solutii didactice ale instruirii ce au favorizat tranzitia de la ceea ce invatamantul era - un sistem didactic unic de gandire si organizare a situatiilor de instruire - la mai multe alte sisteme sau forme. Este expresia intelegerii mai profunde si mai nuantate a unor moduri diferite in care elevii invata si pot fi invatati, a unor moduri diferite in care invatamantul se angajeaza in construirea cunoasterii individuale si sociale la elevi, gratie unor surse teoretice ale activitatii de stimulare si dezvoltare a acestor dimensiuni (vezi cercetarile lui Piaget, Vigotski, Bruner, Flavell, Brown etc.). Diversitatea a fost cea care a deschis cale unei procesualitati extrem de dinamice si de flexibile in cautarea de calitate si de mai multa eficienta. Asadar, datorita naturii diferite si complexitatii aparte a problemelor specifice de rezolvat, solutiile procesuale s-au proiectat sub forma concreta a unor modele sau sisteme didactice, relativ distincte de structurare a proceselor de predare-invatare (Cerghit, I.).
Diversificarea si imbogatirea modelelor de instruire sunt sustinute de mai multe argumente:
- aparitia unor noi conceptii cu privire la modul cum se realizeaza cunoasterea umana (schimbari la nivelul bazei epistemologice a modelului); 
- dezvoltarea unor noi conceptii despre dezvoltarea cunoasterii individuale si a mecanismelor invatarii (schimbari la nivelul bazei psihologice a modelului);
- orientari spre anumite sisteme de valori prin finalitati si continuturi (schimbari la nivelul bazei axiologice a modelului);
- optiunea pentru tipuri de predare diferite (schimbari la nivelul bazei metodologice a modelului);
- acceptarea mai multor tipuri de experiente de invatare (schimbari la nivelul bazei curriculumului modelului);
- inregistrarea de efecte diferite ale instruirii, odata cu utilizarea unor strategii de evaluare deosebite (schimbari la nivelul bazei docimologice a modelului)
Caracterul complementar si alternativ al modelelor
Acest pluralism de modele ce provin din abordari diferite evidentiaza o alta caracteristica a acestora si anume caracterul lor complementar si alternativ. Caracterul alternativ este dat de diferentele dintre ele ceea ce mentine posibilitatea optiunii teoretice si practice pentru unul sau altul din ele. Caracterul complementar rezulta din posibila combinare a acestora, in raport de dozele de compatibilitate, care sa duca la rezultate superioare cel putin pe anumite fragmente ale procesului de invatamant, la anumite discipline sau la anumite varste scolare. Mai eficient, ele pot inspira, in baza unor sinteze epistemologice, constructii de noi modele care sa combine in proportii diferite elemente specifice mai multor modele.
Sinteze actuale in modelele instruirii
Un model poate fi definit drept o orientare generala care fundamenteaza organizarea si conducerea procesului de instruire. In aceasta acceptiune, un model al instruirii este o paradigma practica a instruirii.
Intr-un efort de sinteza, I Cerghit identifica patru paradigme ale evolutiilor sistemelor de instruire/moduri de realizare a instruirii, cu variantele lor.
SISTEME DE INSTRUIRE (MODELE)
1. Sisteme comunicationale
a) Sistemul comunicational traditional (logocentric)
b) Sistemul comunicational interactiv (modern)
c) Invatamantul deschis si la distanta (IDD)
d) Invatamantul multi-media
2. Sisteme orientate spre actiune/modele actionale
Actiune interna:
a) Sistemul procesual-euristic (empiriocentric)
b) Sistemul procesual-operational
c) Sistemul ,,invatarii depline" (mastery-learning)(psihocentric)
Actiune externa: - Sistemul tehnocentric
3. Sisteme interactionale
a) Sistem situational sau contextual
b) Sistem sociocentric axat pe interactiune sociala
c) Sistem tutorial
4. Sistemul informational: - Sistem informational/bazat pe procesarea informatiei
Asa cum rezulta din clasificare, sistemele de instruire sunt fundamentate pe patru paradigme: paradigma invatarii prin comunicare; paradigma invatarii prin actiune; paradigma invatarii prin interactiune si paradigma invatarii prin procesarea informatiei. Pornind de la analiza facuta de I Cerghit asupra sistemelor de instruire bazate pe cele patru paradigme si reflectand asupra variantelor prin care educatul dobandeste autonomia functionala, D Potolea considera ca dintre modelele existente cele mai importante sunt doua: 
- modelul instruirii directe/explicite;
- modelul constructivismului instructional.
Modelul instruirii directe
Caracteristicile generale ale modelului (Potolea, D.):
- este un model cu centrare pe profesor:
- toate deciziile majore apartin cadrului didactic:
o cadrul didactic concepe, conduce si evalueaza procesul de instruire;
o cadrul didactic mediaza tranzactia de la invatare controlata la invatare independenta;
- este un model cu programarea procesului de predare-invatare:
- evenimentele instruirii au o succesiune determinata step by step (pas cu pas).


Fisiere in arhiva (1):

  • Modele Pedagogice.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!