Metodologia Rezolvarii Problemelor la Clasele Primare

Extras din referat Cum descarc?

Metodologia rezolvarii problemelor
1. Notiunea de problema. Elemente structurale ale unei probleme.
2. Algoritmul de scriere a rezolvarii unei probleme in clasele primare.
3. Etapele de lucru asupra unei probleme.
4. Matricea problemelor simple de adunare si de scadere.
1. Notiunea de problema. Elemente structurale ale unei probleme.
Etimologia cuvintului problema este de origine greaca veche: pro -inainte, in fata; balleim - obstacol.
Semnificatia cotidiana a cuvintului problema este un obstacol, o dificultate care necesita de a fi inlaturat.
In activitatile scolare intilnim exercitii, exercitii si probleme, ambele avind ca elemente structurale conditie si cerinta. Deosebirile dintre exercitiu si problema se datoreaza:
o Caracterul algoritmic (la exercitiu - caracter euristic; la probleme - rationament rezolutiv);
o Gradul de dezvoltare matematica a rezolvatorului (ceea ce prezinta o problema pentru copilul mic, este un exercitiu pentru persoanele mature).
Problemele de matematica se divizeaza in:
o Probleme nontextuale- formulate doar cu ajutorul simbolurilor si termenilor matematici;
o Probleme textuale (cu subiecte de fabula) - care descriu o situatie reala sau imaginara.
Se numeste problema textuala de matematica un model verbal al unui proces real descris prin parametri cantitativi si adaptivi specificului de virsta a rezolvatorului.
In acest model evidentiem urmatoarele elemente structurale:
o Conditie si intrebare (cerinta);
o Date si relatii: pot fi cunoscute si necunoscute; constante sau varia bile; prezente explicit sau implicit in enuntul problemei.
Problema
Ana are 3 mere, iar Ion 2 mere. Cite mere au copiii la un loc?
Conditia problemei poate fi exprimata prin una sau citeva propozitii sau fraze enuntiative, continind atit constructii sintactice directe cit si indirecte.
Intrebarea problemei poate fi intercalata in conditia sau sa fie formulata Printr-o propozitie separata interogativa sau enuntiativa.
De ex.: conditie cu constructie sintactica directa. Ana are 3 mere, iar Ion cu 2 mai multe.
Indirecta - Ana are 5 mere, cu 2 mai multe decit Ion.
Datele problemei sunt numerele din problema (2,3).
Algoritmul scrierii:
1. Cuvintul ,,problema" se scrie cu majuscula pe mijlocul paginii;
2. Schema problemei - pe stanga. Schema poate fi clasica - bazata pe cuvintele cheie; figurativa - realizata prin segmente sau desene.
3. Cuvintul ,,rezolvare"se scrie cu majuscula pe mijlocul paginii.
4. Scrierea operatiilor care constituie rezolvarea propriu-zisa. Rezolvarea poate fi scrisa in mai multe moduri:
o Cu formulare textuala a fiecarui pas din rezolvare.
Rezolvare:
1) ? (.)
3 + 2 = 5 (m.)
2) .? (.)
5 + 2 = 7 (m.)
Aceasta modalitate se numeste rezolvare cu plan.
Rezolvare:
1) 3 + 2 = 5 (m.) - are Ion;
2) 5 + 2 = 7 (m.) - in total.
Acest mod de scriere se numeste rezolvare cu justificari.
Scrierea rezolvarii printr-un exercitiu.
5. Verificarea - acest pas nu este obligatoriu pentru toate problemele si se introduce doar la solicitarea invatatorului. Prin verificare de la datele obtinute prin rezolvare trebuie sa ajungem la datele si relatiile cunoscute in problema. Verificarea poate sa contina mai multe operatii in dependenta de numarul relatiilor cunoscute pe care trebuie sa le verificam.
6. Scrierea raspunsului. In cazul in care rezolvarea se efectueaza cu plan, raspunsul se scrie doar pe scurt. Ex: 
Raspuns: 5 mere 
In cazul cind rezolvarea se scrie cu justificari sau prin exercitiu, raspunsul se scrie pe lung. 
Daca raspunsul se scrie pe scurt, atunci cuvintul ,,raspuns"se scrie la mijloc, in caz contrar - de la inceputul rindului.
3. Etapele de lucru asupra problemei.
o Cunoasterea si intelegerea enuntului problemei;
o Organizarea enuntului in schema;
o Intocmirea planului de rezolvare a problemei;
o Scrierea rezolvarii;
o Verificarea problemei si scrierea raspunsului;
o Activitati de postrezolvare cu caracter creativ.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia Rezolvarii Problemelor la Clasele Primare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!