Metodologia Invatarii Centrate pe Elev

Extras din referat Cum descarc?

Introducere

Acest document defineste conceptul de invatare centrata pe elev. Sunt subliniate motivele care duc la schimbarea metodologiei predarii, astfel incat sa fie satisfacute necesitatile fiecarui elev in parte. De asemenea, sunt abordate principiile care stau la baza schimbarilor propuse. Sunt prezentate sfaturi si indrumari practice care pot folosi cadrelor didactice care se pregatesc pentru invatarea centrata pe elev, astfel incat acestia sa isi poata asuma rolul de facilitator al invatarii. Acest lucru va permite cadrelor didactice sa sustina si sa administreze procesul de invatare al fiecarui elev si sa maximizeze invatarea pe plan individual. Se subliniaza de asemenea autoevaluarea cadrelor didactice, precum si practica reflectiei, cu scopul de a inlesni dezvoltarea profesionala continua.

Definitii

Gibbs (1992) da o definitie utila a invatarii centrate pe elev. El afirma ca invatarea centrata pe elev "ofera elevilor o mai mare autonomie si un control sporit cu privire la disciplinele de studiu, la metodele de invatare si la ritmul de studiu" (pag. 23). Aceasta perspectiva subliniaza caracteristicile fundamentale ale invatarii centrate pe elev, promovand ideea ca studentilor trebuie sa li se ofere un control sporit asupra invatarii prin asumarea responsabilitatii cu privire la:
- ceea ce se invata,
- modul cum se invata si de ce
- momentul cand se invata.

O consecinta importanta a acestei definitii o reprezinta necesitatea ca elevii sa isi asume un inalt grad de responsabilitate in contextul invatarii si sa isi aleaga in mod activ scopurile, precum si sa isi administreze invatarea. Ei nu se mai pot baza pe faptul ca profesorul ori persoana care preda la clasa le va spune ce, cum, unde si cand sa gandeasca. Ei sunt cei care trebuie sa inceapa sa o faca.

Recomandarea pentru trecerea responsabilitatii de la profesor la elev este raspandita in pedagogia contemporana. Intr-o prezentare succinta a caracteristicilor persoanelor care invata eficient, de la Harpe, Kulski si Radloff (1999) arata ca o persoana care invata eficient:
- Are scopuri clare privitoare la ceea ce invata,
- Are o gama larga de strategii de invatare si stie cand sa le utilizeze,
- Foloseste resursele disponibile in mod eficace,
- Stie care ii sunt punctele forte si punctele slabe,
- Intelege procesul de invatare,
- Isi controleaza sentimentele in maniera adecvata,
- Isi asuma responsabilitatea pentru procesul lor de invatare si
- Isi planifica, isi monitorizeaza, isi evalueaza si isi adapteaza procesul de invatare (pag. 110).

Intr-o dezbatere paralela cu privire la invatarea continua, Candy (1994) sugereaza ca persoanele care invata continuu au, printre altele, capacitatea de a face corelatia diferite aspecte ale cunoasterii, precum si capacitatea de a-si administra invatarea. Knowles (1984) releva elementele invatarii care sunt necesare in munca cu adultii, proces care identifica de asemenea rolul profesorului care plaseaza elevii in centrul invatarii. Elevii trebuie sa fie implicati activ in invatare si sa isi asume un grad inalt de responsabilitate personala in acest sens. Knowles considera auto orientarea drept esenta invatarii la adulti si sustine ca necesitatile si experientele persoanei care invata trebuie sa fie mai presus de expertiza instructorului. Adultii, considera el, sunt persoane care se orienteaza singure in procesul de invatare si fiecare adult este unic datorita experientelor sale personale.

Principii

Principiile care staul la baza invatarii eficiente centrate pe elev sunt:
- Accentul activitatii de invatare trebuie sa fie pe persoana care invata si nu pe profesor.
- Recunoasterea faptului ca procesul de predare in sensul traditional al cuvantului nu este decat unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe elevi sa invete.
- Rolul profesorului este acela de a administra procesul de invatare al elevilor pe care ii are in grija.
- Recunoasterea faptului ca, in mare parte, procesul de invatare nu are loc in sala de clasa si nici cand cadrul didactic este de fata.
- Intelegerea procesului de invatare nu trebuie sa apartina doar profesorului - ea trebuie impartasita si elevilor.
- Profesorii trebuie sa incurajeze si sa faciliteze implicarea activa a elevilor in planificarea si administrarea propriului lor proces de invatare prin proiectarea structurata a oportunitatilor de invatare atat in sala de clasa, cat si in afara ei.
- Luati individual, elevii pot invata in mod eficient in moduri foarte diferite.

Iata cateva exemple de invatare centrata pe elev:
- Lectia pleaca de la experientele elevilor si cuprinde intrebari sau activitati care sa ii implice pe elevi.
- Elevii sunt lasati sa aleaga singuri modul cum se informeaza pe o anumita tema si cum prezinta rezultatele studiului lor. 
- Elevii pot beneficia de meditatii, in cadrul carora pot discuta despre preocuparile lor individuale cu privire la invatare si pot cere indrumari.
- Aptitudinea elevilor de a gasi singuri informatiile cautate este dezvoltata - nu li se ofera informatii standardizate.
- Pe langa invatarea specifica disciplinei respective, li se ofera elevilor ocazia de a dobandi aptitudini fundamentale transferabile, cum ar fi aceea de a lucra in echipa.
- Se fac evaluari care permit elevilor sa aplice teoria in anumite situatii din viata reala, cum ar fi studiile de caz si simularile.
- Lectiile cuprind o combinatie de activitati, astfel incat sa fie abordate stilurile pe care elevii le prefera in invatare (vizual, auditiv, practic / kinetic)
- Lectiile inlesnesc descoperirile facute sub indrumare si solicita participarea activa a elevilor la invatare.
- Lectiile se incheie cu solicitarea adresata elevilor de a reflecta pe marginea celor invatate, a modului cum au invatat si de a evalua succesul pe care l-au avut metodele de invatare in cazul lor


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia Invatarii Centrate pe Elev.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!