Extras din referat
Prin intermediul limbajului, copilul își dezvoltă propria-i experiență și mai cu seamă învață din experiențele altora. Cu ajutorul limbajului se formează și se organizează sisteme în care sunt integrate cunoștințele, ceea ce contribuie la sistematizarea și la complicarea condițiilor interioare de formare a personalității.
În procesul comunicării cu adultul, copilul folosește același limbaj, dar este original după felul cum gândește. În procesul instructiv-educativ, prin intermediul limbajului se realizează transmiterea cunoștințelor cu noi reprezentări, limbajul este mijloc de comunicare, mijloc de cunoaștere.
Prin intermediul limbajului, educatoarea face cunoscut copiilor denumirea lucrurilor, fenomenelor, a legăturilor cauzale dintre acestea. Educatoarea realizează prin comunicarea cu copilul stimularea proceselor psihice, a gândirii cu procesele ei (analiza, sinteza, comparație etc.). Interacțiunea cognitivă verbalizată a educatoarei cu copilul va fi cu adevarat formativă, numai dacă în această relație copilului îi va fi satisfacută curiozitatea și dacă va gasi răspuns la atâtea "necunoscute" ale realității cu care vine în contact.
Intelectul copilului, deși insuficient format, înregistreaza în perioada preșcolarității o serie de restructurări importante. Cu ajutorul cuvântului, care este simbol, copilul reușește să-și prezinte realitatea. Treptat, preconcepțiile vor câștiga în generalitate, în precizie, conducând astfel la construirea claselor logice. Cu toate acestea, gândirea are un caracter intuitiv, ea ramâne legată de imaginație și de dimensiunile individuale, de aceea uneori este incomunicabilă.
Strâns legată de evoluția gândirii este și evoluția limbajului. De altfel limbajul impune gândirii exigențe culturale contribuind în felul acesta la restructurarea ei, limbajul îmbogațindu-se sub aspect cantitativ. De la 5 la 10 cuvinte pronunțate de copilul de un an, vocabularul activ al copilului crește la circa 300-400 de cuvinte la 2 ani, la aproximativ 800-1000 de cuvinte la 3 ani, la 1600-2000 de cuvinte la 4 ani, la circa 3000 de cuvinte la 5 ani, pentru ca la 6 ani el să ajungă la peste 3500 de cuvinte. Totodată se dezvoltă coerența limbajului, caracterul său închegat, structura. De la limbajul situativ, specific antepreșcolarității, se face trecerea la limbajul contextual.
Metode/tehnici alternative valorificabile în dezvoltarea limbajului
Metoda MOZAIC (grupa mijlocie)
Este o metodă de învăţare prin cooperare care se bazează pe distribuirea sarcinilor de învățare unor grupuri de copii, astfel ca în urma colaborării, fiecare copil să aibă întreaga schemă de învățare.
Strategia mozaicului este focalizată pe dezvoltarea capacităților de ascultare, vorbire, cooperare, reflectare, gândire creativă și rezolvare de probleme. Astfel, copiii trebuie să asculte activ comunicările colegilor, să fie capabili să expună ceea ce au învățat, să coopereze în realizarea sarcinilor și să găsească modalități de a-i învăța pe colegi ceea ce au studiat.
Obiectivele: documentarea şi prezentarea rezultatelor studiului independent celorlalţi, devenind expert pentru tema studiată.
Descrierea metodei:
1.Se stabileşte o temă care este împărţită în 4-5 subteme.
Pentru fiecare subtemă trebuie stabilit pe ce anume va pune accent copilul atunci când va studia independent. Se pot formula întrebări pentru orientarea studiului. Se elaborează o fişă expert şi se distribuie copiiilor pentru a o completa.
2.Organizarea grupelor de învăţare.
Copiii se grupează în 4-5 grupe şi fiecărui copil i se dă câte un simbol sau cifră ce corespunde unei subteme. Subtema se studiază independent în cadrul fiecărei echipe de către expert.
În faza individuală fiecare copil investighează subtema dată şi fişa expert.
Bibliografie
1.Antonovici, Ștefania; Ciobotaru, Melania, București, Editura Aramis, 2005
2.Hobjilă, Angelica, Elemente de didactică a activităților de educare a limbajului (etapa preșcolarității), Iași, Institutul European, 2008;
3.Hobjilă, Angelica, Didactica activităților de educare a limbajului - Manual anul III de studii - Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar, Iași, Editura Universității ,,Alexandru Ioan Cuza”, Curs ID, 2014;
4.Munteanu, Camelia; Munteanu, Eusebiu-Neculai, Ghid pentru învățământul preșcolar - O abordare din perspectiva noului curriculum, Polirom, Iași, 2009.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Metode si tehnici alternative valorificabile in dezvoltarea limbajului.docx