Metode de Predare

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3212
Mărime: 50.26KB (arhivat)
Publicat de: Nicu-Nicolaie Sava
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Bogdan Neculau

Extras din referat

Definitie si cadre de referinta necesare

Si în context didactic, diversele surse fac trimitere, mai întîi, tot la cuvintele grecesti meta (= dupa, spre) si odos (= cale, drum). Asadar metoda, adica drum spre ceva. Enciclopediile franceze, de pilda, precizeaza ca, în filosofie, metoda înseamna mersul rational al spiritului catre adevar, dar ca ea poate însemna si mod de a actiona în general (cf. Nouveau petit Larousse, 1968). Enciclopediile românesti o definesc, între altele, ca totalitate a procedeelor practice prin care se preda o stiinta (cf. Dictionar de neologisme, 1966). La rîndul lui, dictionarul românesc de pedagogie din 1979 o desemneaza si prin sintagma mod de lucru.

Raportînd-o strict la procesul de predare-învatare din cadrul scolii, noi am definit metoda ca: drum sau cale de urmat, în activitatea comuna a educatorului si educatilor, pentru îndeplinirea scopurilor învatamîntului, adica pentru informarea si formarea educatilor.

Metodele de predare sunt urmatoarele:

1. Modelarea didactica

Prin model se intelege un sistem relativ simplu, un “inlocuitor” al unui sistem obiectual sau procesual mai complex, care ingaduie o descriere si o prezentare esentializata a unui ansamblu existential, dificil de sesizat si cercetat in mod direct. Modelarea consta in procedeul de a cerceta si decripta obiectualitatea fenomenala indirect, cu ajutorul unor modele izomorfe.

In procesul de invatamant se folosesc mai multe modele:

a) Obiectuale (obiectele insele: un animal conservat, corpuri geometrice, instalatii sau piese selectionate) ce prezinta un grad inalt de fidelitate fata de obiectul real;

b) Iconice (mulaje, machete, scheme, grafice) care “seamana” structural si/sau functional cu obiectele de referinta;

c) Simbolice (formalisme matematice, formule chimice, scheme cinematice), bazate pe simboluri conventionale care, structural trimit la o anumita realitate.

Modelele pot comporta doua functii:

a. Ilustrativa - prezinta un anumit fragment din realitate;

b. Cognitiva - modelele induc direct informatii privitoare la structura si functionarea unui sistem existential.

2. Brainstorming-ul

Nu este practic o metoda didactica, ci o metoda de stimulare a creativitatii ce se poate insnua in discutii, dezbateri si - in general - atunci cand se urmareste formarea la elevi a unor calitati imaginative, creative si chiar a unor trasaturi de personalitate (spontaneitate si altruism).

Metoda asaltului de idei (brain= creier, storm=furtuna, asalt) are drept caracteristica separarea procesului de producere a ideilor de procesul de valorizare, de evaluare a acestora (care are loc ulterior). De aceea este supranumita metoda evaluarii amanate sau filozofia marelui DA, intrucat, pe moment, este retinuta orice idee, se accepta totul, nu se respinge nimic. Scopul central il reprezinta enuntarea a cat mai multe puncte de vedere, caci nu calitatea conteaza, ci cantitatea. De aceea se admit, si ideile asa – zis bizare, nonstandard.

Ideile emise pot fi derivate pe mai multe cai:

-calea progresiv - liniara;

-calea catalitica;

-calea mixta.

Nimeni nu are voie sa critice, sa contrazica, sa ironizeze, sa amendeze ideile colegilor.

3. Algoritmizarea

Este o metoda ce se bazeaza pe folosirea algoritmilor in actul predarii.

Algoritmii reprezinta un grupaj de scheme procedural, o suita de operatii standard, prin parcurgerea carora se rezolva o serie mai larga de problem asemanatoare. In activitatea didactica se cere uneori (mai ales in fazele initiale de invatare), formarea unor prototipuri de gandire si de actiune, indentificarea unor scheme rigide de rezolvare care faciliteaza indeplinirea unor sarcini mai complexe in activitatea ulterioara a elevilor.

Preview document

Metode de Predare - Pagina 1
Metode de Predare - Pagina 2
Metode de Predare - Pagina 3
Metode de Predare - Pagina 4
Metode de Predare - Pagina 5
Metode de Predare - Pagina 6
Metode de Predare - Pagina 7
Metode de Predare - Pagina 8
Metode de Predare - Pagina 9
Metode de Predare - Pagina 10
Metode de Predare - Pagina 11
Metode de Predare - Pagina 12
Metode de Predare - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Metode de Predare.docx

Alții au mai descărcat și

Rolul educației în formarea personalității

Rolul educatiei in dezvoltarea personalitatii Prin educatie se urmareste formarea unei personalitati in concordanta cu cerintele obiective ale...

Metode tradiționale versus metode moderne de predare-învățare

În concepţia lui Comenius , învăţământul reprezintă forma principală de realizare a educaţiei. Arta universală de a-i învăţa pe toţi de toate...

Metode Moderne vs Metode Tradiționale de Predare

SUMAR EXECUTIV Problemă de cercetare Prezenta cercetare îşi propune să investigheze modul în care studenţii din anul doi universitar percep cele...

Proiect didactic - activitate matematică

DATA : 17.01.2013 UNITATEA DE ÎNVĂŢĂMÂNT : Grădiniţa Nr. 53 "Curcubeul copilăriei" PROFESOR ÎNVĂŢĂMÂNT PREŞCOLAR : Rusoiu Lucreţia PROFESOR...

Sistemul Educațional Român vs Sistemul Educațional din Republica Moldova

În România Sistemul de învăţământ este reglementat de Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, având la bază Legea învăţământului nr....

Text Argumentativ

Cursul optional Textul argumentativ se adreseaza elevilor de clasa a X-a, liceu, indiferent de filiera sau de profil, propunându-si sa aprofundeze,...

Portofoliu

Introducere Am incercat in acest portofoliu sa adun tot ceea ce a insemnat pana acum pedagogia, pentru mine. Este de la sine inteles ca au ramas...

Memoria

Stim din viata de toate zilele ca cele percepute de noi in trecut,cele citite sau gandite etc. nu dispar dupa ce faptul s-a consumat.In mod...

Te-ar putea interesa și

Influența metodelor și tehnicilor interactive de predare-învățare asupra coeziunii clasei de elevi

Metodele de învățământ reprezintă căile folosite de cadrul didactic pentru a-i sprijini pe elevi să descopere lumea înconjurătoare. Acestea...

Metode active de învățare a istoriei

1. Istoria intre stiinta si disciplina de invatamânt In cadrul procesului instructiv educativ din scoala, toate disciplinele de invatamânt si toti...

Personajul basmului romanesc, valori instructiv- educative ale textului

ARGUMENT Lucrarea de față, Personajul basmului românesc. Valori instructiv- educative ale textului, își propune un studiu asupra aspectelor...

Dezvoltarea aptitudinilor matematice la elevii din clasele primare

ARGUMENT Şcoala este orientată, în primul rând, spre instruirea elevului normal dezvoltat, de la al cărui nivel se porneşte în stabilirea...

Metode de Învățământ

INTRODUCERE Prin această lucrare am încercat să prezint câteva din multitudinea de metode care se pot folosi în învăţământ. Am ales această temă...

Învățarea scrisului caligrafic clasa I

ÎNTRODUCERE Actualitatea temei de cercetare rezidă din faptul că alfabetizarea reprezintă o etapă aparte în instruirea şcolară a copilului....

Problematizarea în predarea cunoștințelor de climă la Geografia României

INTRODUCERE Faptul că trebuie să învăţăm toată viaţa a devenit o necesitate pentru toţi oamenii. Şi aceasta mai ales pentru învăţători a căror...

Portofoliu de Evaluare Finală

I. Psihologia educaţiei I.1. Stilurile de invatare I.2. Identificarea stilurilor de invatare al fiecarui elev din cls. XI A I. 1. STILURILE DE...

Ai nevoie de altceva?