Metode de Invatare ale Disciplinei Economie - Demonstratia

Cuprins referat Cum descarc?

1.Notiuni generale.Definitie.
2.Clasificarea demonstratiilor.
3.Avantaje si dezavantaje ale demonstratiei.
4.Exemple de demonstratii.


Extras din referat Cum descarc?

1.Notiuni generale.Definitie.
Demonstratia reprezinta o metoda didactica bazata cu prioritate pe actiunea de cercetare indirecta a realitatii,care valorifica indeosebi resursele rationamentului de tip deductiv.Aceasta actiune implica prezentarea unor obiecte si fenomene din natura si societate,reale sau substituite,in vederea stimularii capacitatii elevilor de descoperire si de argumentare a esentei acestora.
Demonstratia didactica se evidentiaza prin prezentarea unor obiecte, fenomene, care vor usura intelegerea altor fenomene mai complexe. Notiunea de demonstrare cere dupa sine, notiunea de aratare, de prezentare, a unor procese sau actiuni naturale sau nenaturale, pentru o intelegere mai buna a elevilor a unor legi, proprietati, constante, si care sunt elemente de baza a cunoasterii.
Demonstratia are ca fundament un cadru concret, fie el: natural, simbolic sau artificial. Pe baza acestuia, se deduc constatari si interpretari. Demonstratia, este un suport al cunoasterii pe cale deductiva: prin concretizare si materealizare si inductiva: prin conceptii si deprinderi.
Numele acestei metode este legat de verbul latin demonstro - demonstrare,cu sensul de a arata,de a infatisa ( el are si sensul de a dovedii ,dar care nu intra in discutie aici ). Demonstratia este incadrata in categoria metodelor intuitive ( I. Cerghit,1980,p.171 urm.)si definita ca metoda de predare-invatare, in cadrul careia mesajul de trimis elevului se cuprinde dintr-un obiect concret sau o actiune concreta sau substituentele lor.
2.Clasificarea demonstratiilor.
Dupa gradul de angajare al elevului,poate fi considerata o metoda expozitiva( cand se combina cu expunerea) sau o metoda activa ( cand se combina cu conversatia sau presupune activitatea elevului in paralel cu a profesorului,de pilda in cadrul unor experiente de laborator).
Exista diverse tipuri de demonstratii, in dependenta de materealul avut la dispozitie:
- pe viu: experimente de laborator, demonstratia unor comportamente;
- figurativa: prin intermediul reprezentarilor grafice;
- cu ajutorul desenului;
- cu ajutorul modelelor: fizice, grafice;
- cu ajutorul imaginilor audiovizuale: proiectii statice sau dinamice;
- prin exemple.
- Forme de demonstratie (in functie de mijlocul pe care se bazeaza fiecare):
(a) demonstratia cu obiecte in stare naturala; 
(b) demonstratia cu actiuni; 
(c) demonstratia cu substitutele obiectelor, fenomenelor, actiunilor; 
(d) demonstratia de tip combinat; 
(e) demonstratia cu mijloace tehnice.
a. Demonstratia cu obiecte
-sursa principala a informatiei elevului consta dintr-un obiect natural (roci, seminte, plante, substante chimice) pe cat este posibil incadrate in contextul lor de existenta (de pilda, plantele sau unele animale de laborator).
-avantaj -> imprima invatarii o nota deosebit de convingatoare
b. Demonstratia cu actiuni
- sursa cunoasterii pentru elev este o actiune pe care educatorul i-o arata, iar tinta de realizat este transformarea actiunii respective intr-o deprindere
- cerintele didactice de respectat:
- asezarea, gruparea, instruirea prealabila a elevilor
- o exersare prealabila suficienta a actiunii de catre instructor
- demonstratia sa fie infaptuita efectiv, sa constea din actiune reala, iar nu din "mimare" sau simpla verbalizare. 
- sa se impleteasca in cat mai scurt timp cu exercitiul, adica actiunea sa fie preluata de catre elev
- sa fie sprijinita pe explicatiile instructorului. 
c. Demonstratia cu substitute
-are o extensie deosebit de mare (substitutele sau materialele confectionate sau preparate mai usor la indemana educatorului)
1 planse
2 harti din diferite domenii
3 fotografii si tablouri
4 materiale tridimensionale
-avantajele utilizarii acestei metode: 
1. distanta in timp si spatiu nu permite, in multe cazuri,apelul direct la obiectele sau fenomenele concrete; 
2. alcatuirea prea complicata a obiectelor si fenomenelor din realitate - prin intermediul substitutelor, se poate simplifica, fie prin vizualizare, fie prin schematizare; 
3. imposibilitatea recurgerii la existente naturale
4. substitutele pot sta la dispozitia invatamantului timp nelimitat
5. efort financiar mai mic, in raport cu originalele
d. Demonstratia combinata - demonstratia prin experiente 
- demonstratia prin desen didactic
Demonstratia prin experiente - combinatia dintre demonstratia cu obiecte si cea cu actiuni.
Demonatratia prin desen didactic - efectuarea desenului de catre educator in fata elevilor, acestia din urma desenand in paralel cu el( demonstratie ce combina actiunea cu substitutul)
e. Demonstratia cu mijloace tehnice
- se sprijina pe mijloacele tehnice: mijloace audio; mijloace video; mijloace audio-vizuale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metode de Invatare ale Disciplinei Economie - Demonstratia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!