1.Notiuni generale.Definitie. 2.Clasificarea demonstratiilor. 3.Avantaje si dezavantaje ale demonstratiei. 4.Exemple de demonstratii.
1.Notiuni generale.Definitie. Demonstratia reprezinta o metoda didactica bazata cu prioritate pe actiunea de cercetare indirecta a realitatii,care valorifica indeosebi resursele rationamentului de tip deductiv.Aceasta actiune implica prezentarea unor obiecte si fenomene din natura si societate,reale sau substituite,in vederea stimularii capacitatii elevilor de descoperire si de argumentare a esentei acestora. Demonstratia didactica se evidentiaza prin prezentarea unor obiecte, fenomene, care vor usura intelegerea altor fenomene mai complexe. Notiunea de demonstrare cere dupa sine, notiunea de aratare, de prezentare, a unor procese sau actiuni naturale sau nenaturale, pentru o intelegere mai buna a elevilor a unor legi, proprietati, constante, si care sunt elemente de baza a cunoasterii. Demonstratia are ca fundament un cadru concret, fie el: natural, simbolic sau artificial. Pe baza acestuia, se deduc constatari si interpretari. Demonstratia, este un suport al cunoasterii pe cale deductiva: prin concretizare si materealizare si inductiva: prin conceptii si deprinderi. Numele acestei metode este legat de verbul latin demonstro - demonstrare,cu sensul de a arata,de a infatisa ( el are si sensul de a dovedii ,dar care nu intra in discutie aici ). Demonstratia este incadrata in categoria metodelor intuitive ( I. Cerghit,1980,p.171 urm.)si definita ca metoda de predare-invatare, in cadrul careia mesajul de trimis elevului se cuprinde dintr-un obiect concret sau o actiune concreta sau substituentele lor. 2.Clasificarea demonstratiilor. Dupa gradul de angajare al elevului,poate fi considerata o metoda expozitiva( cand se combina cu expunerea) sau o metoda activa ( cand se combina cu conversatia sau presupune activitatea elevului in paralel cu a profesorului,de pilda in cadrul unor experiente de laborator). Exista diverse tipuri de demonstratii, in dependenta de materealul avut la dispozitie: - pe viu: experimente de laborator, demonstratia unor comportamente; - figurativa: prin intermediul reprezentarilor grafice; - cu ajutorul desenului; - cu ajutorul modelelor: fizice, grafice; - cu ajutorul imaginilor audiovizuale: proiectii statice sau dinamice; - prin exemple. - Forme de demonstratie (in functie de mijlocul pe care se bazeaza fiecare): (a) demonstratia cu obiecte in stare naturala; (b) demonstratia cu actiuni; (c) demonstratia cu substitutele obiectelor, fenomenelor, actiunilor; (d) demonstratia de tip combinat; (e) demonstratia cu mijloace tehnice. a. Demonstratia cu obiecte -sursa principala a informatiei elevului consta dintr-un obiect natural (roci, seminte, plante, substante chimice) pe cat este posibil incadrate in contextul lor de existenta (de pilda, plantele sau unele animale de laborator). -avantaj -> imprima invatarii o nota deosebit de convingatoare b. Demonstratia cu actiuni - sursa cunoasterii pentru elev este o actiune pe care educatorul i-o arata, iar tinta de realizat este transformarea actiunii respective intr-o deprindere - cerintele didactice de respectat: - asezarea, gruparea, instruirea prealabila a elevilor - o exersare prealabila suficienta a actiunii de catre instructor - demonstratia sa fie infaptuita efectiv, sa constea din actiune reala, iar nu din "mimare" sau simpla verbalizare. - sa se impleteasca in cat mai scurt timp cu exercitiul, adica actiunea sa fie preluata de catre elev - sa fie sprijinita pe explicatiile instructorului. c. Demonstratia cu substitute -are o extensie deosebit de mare (substitutele sau materialele confectionate sau preparate mai usor la indemana educatorului) 1 planse 2 harti din diferite domenii 3 fotografii si tablouri 4 materiale tridimensionale -avantajele utilizarii acestei metode: 1. distanta in timp si spatiu nu permite, in multe cazuri,apelul direct la obiectele sau fenomenele concrete; 2. alcatuirea prea complicata a obiectelor si fenomenelor din realitate - prin intermediul substitutelor, se poate simplifica, fie prin vizualizare, fie prin schematizare; 3. imposibilitatea recurgerii la existente naturale 4. substitutele pot sta la dispozitia invatamantului timp nelimitat 5. efort financiar mai mic, in raport cu originalele d. Demonstratia combinata - demonstratia prin experiente - demonstratia prin desen didactic Demonstratia prin experiente - combinatia dintre demonstratia cu obiecte si cea cu actiuni. Demonatratia prin desen didactic - efectuarea desenului de catre educator in fata elevilor, acestia din urma desenand in paralel cu el( demonstratie ce combina actiunea cu substitutul) e. Demonstratia cu mijloace tehnice - se sprijina pe mijloacele tehnice: mijloace audio; mijloace video; mijloace audio-vizuale.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.