Metoda învățării prin cooperare

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Invatarea prin cooperare e o strategie, un plan de actiune, un construct elaborat ce vizeaza anumite finalitati pentru realizarea carora recurge la tipuri de activitati care operational imbina, organizeaza, articuleaza, programeaza diverse metode, procedee, mijloace didactice, forme de organizare etc.

Strategia didactica a invatarii prin cooperare este o modalitate de organizare a activitatii prin care se realizeaza schimburile interrelationale intre participantii la activitate prin procese interumane de cooperare si competitie constructiva (elev/i-elev/i, elev/i-profesor; elev/i-grup), stimuland activismul elevului in interactiunea sa cu materialul de studiu, cu ceilalti, prin procese de actiune si transformare a informatiei.

E o metoda/o tehnica ce imbraca diverse forme, metoda fiind un element component semnificativ al strategiei.

OBIECTIVELE INVATARII PRIN COOPERARE

- Valorizeaza schimburile intelectuale si verbale, intensifica procesarea informatiei si mizeaza pe o logica a invatarii care tine cont de opiniile celorlalti.

- Munca in echipa constituie un stimulent intelectual si declansator al schimbului de opinii si de informatii.

- Favorizeaza schimbul de idei si discutia, adica toate conditiile care contribuie la educarea spiritului critic, a obiectivitatii si a reflexiunii discursive.

- Analiza critica a solutiilor emise dezvolta capacitatile de autoevaluare a participantilor.

- Incurajeaza la elevi o atitudine deschisa, bazata pe initiative personale.

- Favorizeaza implicarea intensa a elevilor in rezolvarea sarcinilor de invatare

- Sociabilitatea, acomodarea in roluri diferite, deprinderi ale conduitei disciplinate, deprinderi organizatorice, initiativa, formarea si stabilizarea unor trasaturi de personalitate.

- Contribuie la rezolvarea conflictelor pe baza respectului mutual si conduce la formarea moralei autonome in opozitie cu morala heteronoma.

REGULI CE TREBUIE RESPECTATE ATUNCI CAND SE ORGANIZEAZA INVATAREA PE ECHIPE:

- Elaborarea unui plan de lucru in care se trec: elementele importante de studiat, sarcinile fiecarui membru, subtemele, aplicatiile, locul de desfasurare etc.

- Explicatiile profesorului asupra importantei temei de studiu si a avantajelor muncii in grup pentru rezolvarea ei.

- Oferirea elevilor spre rezolvare a unei sarcini relevante din punct de vedere cognitiv si social.

- Optarea pentru un numar optim de membri in grup (4-5) si crearea unor echipe eterogene.

- Crearea posibilitatii membrilor echipei de a fi consiliati.

- Crearea unei atmosfere propice de lucru si a unui spatiu adecvat.

- Explicarea modului de evaluare a muncii colective si a fiecarui membru in parte.

Elementele invatarii prin cooperare

Printre elementele de baza ale invatarii prin cooperare amintim:

1. Interdependenta pozitiva

Elevii realizeaza ca au nevoie unii de altii pentru a duce la bun sfarsit sarcina grupului ("ori ne scufundam, ori inotam impreuna").

Profesorii pot structura aceasta interdependenta pozitiva stabilind scopuri comune ("invata si vezi sa invete toti cei din grup"), recompense comune ("daca toti membrii grupului realizeaza un anumit lucru, fiecare va primi o bonificatie); resurse comune (o coala de hartie pentru intregul grup sau fiecare membru detine o parte din informatii); roluri distribuite (cel care rezuma, cel care ii incurajeaza pe ceilalti, cei care formuleaza raspunsul etc.).

2. Interactiunea directa

Elevii se ajuta unii pe altii sa invete, incurajandu-se si impartasindu-si ideile. Ei explica ceea ce stiu celorlalti, discuta, se invata unii pe altii. Profesorul aranjeaza grupurile in asa fel incat elevii sa stea unii langa altii si sa discute fiecare aspect al temei pe care o au de rezolvat.

3. Raspunderea individuala

Se evalueaza frecvent performanta fiecarui

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Metoda invatarii prin cooperare.docx
Alte informații:
Tipuri fișiere:
docx
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (6 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
4 594 cuvinte
Nr caractere:
22 556 caractere
Marime:
27.80KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Pedagogie
Tag-uri:
educatie, invatare, procedee
Predat:
la facultate
Materie:
Pedagogie
Sus!