Managementul Calitatii in Invatamantul Primar

Extras din referat Cum descarc?

Conceptul de management are semnificatii multiple si se foloseste mult in practica si teorie. Ca activitate practica, se regaseste peste tot in societate, in toate domeniile si pe toate palierele societatii. Activitatea de conducere care a aparut odata cu primele forme de organizare sociala si s-a dezvoltat concomitent cu progresul material si spiritual al omenirii, constituie deci o componenta a oricarei activitati colective; este un fenomen de mari dimensiuni, complex, a carui necesitate obiectiva rezulta din insasi natura muncii sociale. Acest fenomen - managementul - da nastere de fapt intregii dezvoltari economice si sociale. 
Invatamantul, ca domeniu prioritar al vietii sociale, ca ,,intreprindere" de lunga durata, de care depinde formarea celui mai important factor al natiunii-omul pregatit prin studii, forta de munca si specialistii - nu poate si nici nu trebuie sa-si permita sa aiba esecuri. In acest sens, el are nevoie de o conducere competenta si eficienta. Conducerea competenta si eficienta a invatamantului. Atat la nivelul sistemului, cat si la nivelul institutiei de invatamant necesita fundamentarea ei stiintifica. La baza acestei fundamentari sta stiinta conducerii invatamantului sau managementului educational. 
Unul dintre dezideratele permanente ale societatii a fost acela al educatiei de calitate, astfel incat prin pregatirea generatiei tinere sa se garanteze un viitor mai bun intregii comunitati. Conceptul de calitate in educatie este uneori inteles ca excelare in efortul de a obtine performante sau ca pregatire la cel mai inalt nivel intr-un anumit domeniu de activitate. Alteori calitatea desemneaza gradul de adecvare in raport cu orizontul de asteptare al beneficiarului ( Mariana Dragomir, op.cit.,pag.24), sau pur si simplu, valoarea unei activitati didactice, rezultate prin raportarea la anumite standarde sau prin comparatia cu alte activitati asemanatoare. 
Din aceasta perspectiva, managementul calitatii implica decizii prin care sa se asigure un nivel de pregatire superior al elevilor, reusita acestora la examene, iar in perspectiva integrarea lor profesionala si sociala.
Mariana Dragomir sustine ca asigurarea calitatii activitatilor didactice ,,reflecta efortul conceptual, de realizare a obiectivelor generice( competente academice, profesionale, modele de gandire, de comportament), in conformitate cu un sistem valoric( set de standarde care sa permita masurarea gradului de realizare a obiectivelor generice in raport cu asteptarile beneficiarului), pentru a satisface cerintele beneficiarului" ( M.Dragomir, 2003,pag.7-8).
Controlul calitatii activitatii didactice se poate realiza atat la nivelul elevului, cat si la nivelul cadrelor didactice. In mod normal, invatatorul care preda un anume pachet de cunostinte este si cel care verifica in ce masura elevii au asimilat cunostintele predate. 
Se admite ca numai invatatorul titular este pregatit intr-o asemenea masura incat Poate sa aprecieze exact progresele pe care le inregistreaza elevii in asimilarea fiecarei discipline.
Cercetarile experimentale recente au scos in evidenta faptul ca invatatorul care evalueaza elevii carora tot el le-a predat are tendinta sa puna note mai mari decat merita si, de aceea, in locul evaluarii traditionale ( interna, unde invatatorul care evalueaza este acelasi cu cel care a predat), se recomanda tot mai mult extinderea modalitatilor de evaluare externa, adica evaluarea sa nu se faca de catre invatatorul titular, care a predat cunostintele ci de catre un alt invatator sau de catre un expert in evaluare. 
Monitorizarea calitatii in educatie se realizeaza pe baza unor indicatori manageriali cum ar fi:
o Eficienta didactica ( care ar putea fi cuantificata prin rezultatele obtinute la testari de catre elevi);
o Ergonomicitate ( consumul de timp si de resurse materiale);
o Eficacitate ( ca relatie intre eficienta si economicitate);
o Afectivitatea, definita ca relatia ,,dintre eficienta prevederilor si adecvarea lor la nevoile existente si incluse ale grupurilor de interese" ( Mariana Dragomir, op.cit., pag.14).
Obiectivele cele mai precise sunt cele fixate la nivelul clasei de catre invatatori, cunoscute si sub denumirea de obiective operationale. Intr-adevar, invatatorul are posibilitatea de a concepe relativ precis posibilitatile elevilor, de a intelege cunostintele pe care urmeaza sa le predea sau deprinderile pe care pot sa si le formeze elevii. Observatiile de eficienta sau de eficacitate sunt greu de intreprins, necesitand un timp indelungat, iar din aceasta cauza, cel putin in momentul de fata, cea mai mare parte a evaluarii in Romania invatatorului care preda la clasa.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Calitatii in Invatamantul Primar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Bontas, Ioan, 2001, Pedagogie-tratat, Ed All, Bucuresti;

Bucurean, Mirela, 2006, Management, Universitatea din Oradea;

Ortan, Florica, 2003, Managementul educational, Ed Universitatii din Oradea, Oradea;


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!