Jocul - metodă activă de predare-invățare

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 4 în total
Cuvinte : 1352
Mărime: 9.99KB (arhivat)
Publicat de: Elisabeta Paraschiv
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Diaconescu Flavia

Extras din referat

Societatea prezentului,dar mai ales a viitorului se circumscrie unui timp al al informaţiei,al complexităţii.De aceea ,investiţia in inteligenţa,creativitatea si capacitatea de inovare a indivizilor, a grupurilor va fi extrem de rentabilă in viitor.

Unul din obiectivele fundamentale ale educaţiei este imbunataţirea puterii de inţelegere a copilului si cultivarea dorinţei acestuia de a invaţa.

Utilizarea metodelor interactive promoveaza invaţarea prin faptul ca fiecare membru al grupului se simte oarecum responsabil în a rezolva sarcinile date grupului său,cautând să se implice,sa comunice cu colegii de grup,să asculte şi să respecte părerile acestora şi impreună să aleaga pe cea corectă.Astfel,elevul devine participant activ la activitatea de învăţare.

Jocul didactic este un tip specific de activitate prin care profesorul consolidează , precizează şi chiar verifică cunoştinţele elevilor, le imbogăţeşte sfera lor de cunoştinţe, pune în valoare şi le antrenează capacităţile creatoare ale acestora .

Atunci când jocul este utilizat în procesul de învăţământ,el dobândeşte funcţii psihopedagogice semnificative,asigurând participarea activă a elevului la lecţii,sporind interesul de cunoaştere faţă de conţinutul lecţiei.

Jocul reprezintă un ansamblu de acţiuni şi operaţiuni care urmăresc obiective de pregătire intelectuală, tehnică, morală şi fizică a elevului.

Încorporat în activitatea didactică, elementul de joc imprimă acesteia un caracter mai viu si mai atragător, aduce varietate si o stare de bună dispoziţie functională, de veselie si bucurie,de destindere, ceea ce previne apariţia monotoniei şi a plictiselii, a oboselii.

După obiectivele urmărite, jocul este folosit în cadrul tuturor ariilor curriculare, iar după tipul lecţiei jocul este folosit ca mijloc de predare, asimilare, mijloc de consolidare, sistematizare, recuperare a cunoştinţelor.

Indiferent de modul de folosire, jocul didactic îl ajută pe elev să-şi angajeze întregul potenţial psihic,să-şi cultive iniţiativa, inventivitatea, flexibilitatea gândirii, spiritul de cooperare şi de echipă.

In cazul în care jocurile organizate au scop educativ bine precizat, devin metode de instruire, iar dacă jocul este folosit pentru a demonstra o caracteristică a unei lecţii,acesta devine un procedeu didactic.

Jocul didactic reprezintă o metodă de învăţământ în care predomină acţiunea didactică simulată.Această acţiune valorifică la nivelul instrucţiei finălităţile adaptive de tip recreativ proprii activităţii umane, în general ,în anumite momente ale evoluţiei sale ontogenice, în mod special.

Prin joc,elevii pot ajunge la descoperiri de adevăruri, îşi pot antrena capacitatea lor de a acţiona creativ, pentru că strategiile jocului sunt în fond strategii euristice, în care se manifestă isteţimea, spontaneitatea,inventivitatea, initiaţiva, rabdarea, îndrăzneala,etc.

Folosirea jocului didactic ca activitate de completare cu întreaga clasă aduce variaţie în procesul de instruire a copiilor, făcându-l mai atractiv.

Elementele de joc : ghicirea, mişcare, întrecerea, surpriza, etc. creează stări emoţionale care întreţin interesul şi dau un colorit viu activităţii.

Preview document

Jocul - metodă activă de predare-invățare - Pagina 1
Jocul - metodă activă de predare-invățare - Pagina 2
Jocul - metodă activă de predare-invățare - Pagina 3
Jocul - metodă activă de predare-invățare - Pagina 4

Conținut arhivă zip

  • Jocul - Metoda Activa de Predare-Invatare.doc

Alții au mai descărcat și

Metode interactive - aplicații practice

În cadrul unui sistem de instruire, metodologia didactică trebuie sa fie consonantă cu toate modificările şi transformările survenite în ceea ce...

Metode Moderne de Predare

Capitolul 1. Metode tradiţionale versus metode moderne Ioan Cerghit afirma: ”Pedagogia modernă consideră că rutina excesivă, conservatorismul(…)...

Jocul Didactic

Jocul didactic – concept, clasificare, caracteristici, funcţii „O mare parte a activităţilor elevilor  cum învaţă , cum gândesc , ce simt ...

Strategii Didactice Interactive

CONSIDERENTE TEORETICE Strategia didactică este modalitatea eficientă prin care profesorul îi ajută pe elevi să acceadă la cunoaştere şi să-şi...

Metode la grădiniță

Metodele interactive de grup sunt modalitati moderne de stimulare a invatarii experentiale, de exersare a capacitatilor de analiza, de dezvoltare a...

Stategii Interactive Didactice

Interactivitatea presupune o învăţare prin comunicare, prin colaborare, produce o confruntare de idei, opinii şi argumente, creează situaţii de...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Metode și Tehnici Interactive de Grup

Clasificarea metodelor de învăţământ ( după I. Cerghit ) Sistemul şi clasificarea metodelor de instruire Avantajele metodelor active Transformă...

Te-ar putea interesa și

Lucrarea de grad I - educarea limbajului copilului preșcolar

ARGUMENT “Limba este întâiul mare poem al unui popor” (Lucian Balga) Nu numai în dezvoltarea istorică a omului, dar și în dezvoltarea...

Portofoliu Modul Psihopedagogic

INTRODUCERE A. Importanţa şi actualitatea temei Este bine ştiut că progresul şi reuşita în educaţie nu pot veni decât sub influenţa pozitivă a...

Predarea și învățarea limbii române la școlarul de vârstă mică, cu abordare între școala generală și școala specială

ARGUMENT Alegerea acestei teme de cercetare este fondată pe mai multe motive. Un prim motiv este dat de importanţa educaţiei văzută ca factor de...

Folosirea jocurilor didactice la activitățile de cunoaștere a mediului înconjurător

ARGUMENT Înv¬ăţământul preşcolar prima verigă a sistemului de învăţământ are menirea de a forma copiii sub aspect psiho-intelectual, fizic şi...

Optimizarea demersului didactic în grădiniță prin utilizarea resurselor curriculare de concepție proprie

ARGUMENT De-a lungul istoriei educația a înregistrat numeroase schimbări, unele însemnate, în scopul apropierii protagoniștilor acesteia- copiii,...

Metode active de învățare a istoriei

1. Istoria intre stiinta si disciplina de invatamânt In cadrul procesului instructiv educativ din scoala, toate disciplinele de invatamânt si toti...

Rolul formativ-educativ al activităților de povestire în educarea limbajului

ARGUMENT Vârsta preșcolară este o etapă hotărâtoare în stimularea și optimizarea deprinderilor de comunicare și a capacităților cognitive. În...

Jocul didactic - Metodă și formă de organizare a activităților instructiv-formative în grădinița de copii

ARGUMENTUL Perioada preșcolarității este tot mai des apreciată ca fiind vârstă ce cuprinde cea mai importantă experiență educațională din viața...

Ai nevoie de altceva?