Invatarea prin Cooperare

Extras din referat Cum descarc?

Pentru intocmirea acestui referat consider ca pentru inceput trebuie sa gasim raspuns la intrebarea:"CE ESTE INVATAREA PRIN COOPERARE ?"
Astfel:
,,Invatarea prin cooperare inseamna utilizarea ca metoda instructionala a grupurilor mici de elevi/studenti, astfel incat acestia sa poata lucra impreuna urmand ca fiecare membru al grupului sa-si imbunatateasca performantele proprii si sa contribuie la cresterea performantelor celorlalti membri ai grupului." (Johnson, R., Johnson, D., Holubec, E., 1994, pg. 3)
,,Invatarea prin cooperare se refera la o varietate de metode de predare in care elevii lucreaza in grupuri mici pentru a se ajuta unii pe altii in invatarea continutului academic. In clasele cooperante, se asteapta ca elevii sa se ajute unii pe altii, sa discute unii cu altii, sa-si verifice nivelul curent de cunoastere si sa umple lacunele in intelegere unii altora." (Slavin, R., 1995, pg. 2)
,,Invatarea cooperativa este o metoda didactica bazata pe organizarea, functie de obiective operationale bine stabilite, a unei munci colective fondate pe complementaritate, orientata spre asigurarea aspectului social al invatarii si care vizeaza dezvoltarea deprinderilor de comunicare interpersonala, a interactiunilor, competentelor si comportamentelor sociale ale elevilor." (Ionescu, M., Bocos, M., 2001)
,,Invatarea prin cooperare, in acceptiunea noastra, este termenul generic oferit pentru setul de metode si tehnici ce detaliaza diferitele modalitati de lucru cu grupurile mici de elevi. Munca intr-un grup de invatare cooperant inseamna asumarea de catre toti membrii grupului a unui scop comun si constientizarea faptului ca reusita este posibila fie tutrora, fie niciunuia dintre participanti." (Berce, C., 2004)
Rezumand putem afirma ca invatarea prin cooperare se refera la un set de metode de predare ce presupun organizarea claselor in grupuri mici, formate (de regula) din 4-5 membri, in scopul responsabilizarii elevilor atat pentru propria invatare si autocunoastere, cat si pentru performantele si cunoasterea colegilor. Ea pune accent pe dezvoltarea unor deprinderi sociale (de invatare permanenta) la elevi prin antrenarea acestora in activitati didactice speciale de formare a acestor deprinderi, telul final fiind acela de creare a unui climat de colaborare si echilibru la nivelul intregii clase/scoli, si pe viitor la nivelul societatii.
Trasaturi esentiale ale invatarii prin cooperare
- interdependenta pozitiva:in situatiile de invatare cooperanta, elevii au doua responsabilitati: sa invete materialul dat spre studiu si sa se asigure ca toti membrii grupului lor au invatat acel material. In felul acesta, elevii se simt dependenti unii de altii constientizand ca succesul personal depinde de succesul colegilor de grup. Interdependenta pozitiva exista atunci cand elevii se simt responsabili pentru succesul colegilor, cand eforturile individuale sunt coordonate cu cele ale grupului in vederea finalizarii sarcinilor de invatare.
- interactiune fata in fata:invatarea prin cooperare necesita si mentinerea unei interactiuni pozitive, fata in fata intre membrii grupurilor. Este foarte important a oferi elevilor oportunitatea de a se ajuta, asista, incuraja, lauda continuu unii pe altii. Acest tip de interactiune intre elevi faciliteaza atat schimburi intelectuale intre elevi (explicarea unor modalitati de rezolvare a problemelor, discutarea naturii conceptelor invatate, explicarea modului in care noile cunostinte se leaga de cele anterioare), cat si influente sociale (sprijin, suport, ajutor unii pentru ceilalti).
- responsabilitate individuala si de grup:responsabilitatea individuala exista atunci cand performanta individuala a fiecarui elev este evaluata si rezultatele sunt facute cunoscute grupului si individului. Este important ca fiecare elev din grup sa-si indeplineasca sarcina ce-i revine, caci scopul muncii in grupuri cooperante este de a imbunatati nivelul performantelor fiecarui elev. Pentru a responsabiliza elevii, este necesar a se evalua efortul individual depus de fiecare elev in rezolvarea sarcinii grupului, deci de a masura contributia personala a fiecarui elev pentru finalizarea sarcinii comune.
- formarea si dezvoltarea unor deprinderi sociale:utilizarea adecvata a unui set de deprinderi de cooperare este o alta dimensiune importanta a invatarii prin cooperare. Deoarece nu toti copiii au instinctiv aceste deprinderi, este foarte important ca in timpul activitatilor din clasa sa se acorde un timp special formarii acestor deprinderi. Calitatea interactiunilor dintre elevi depinde de nivelul stapanirii de catre ei a acestor deprinderi, precum si de motivatia lor de a le folosi in activitatile de invatare in grup. Elevii trebuie sa invete sa se cunoasca si sa aiba incredere unii in altii, sa comunice deschis unii cu altii, sa se accepte si sa se sprijine, sa rezolve intr-un mod constructiv conflictele atunci cand acestea apar, sa ia decizii pe baza acordului comun al membrilor.
- evaluarea muncii de grup:evaluarea modului in care grupurile au functionat este a cincea componenta a invatarii prin cooperare. Scopul acestor activitati de evaluare a grupului este clarificarea si imbunatatirea contributiei membrilor in vederea atingerii obiectivelor grupului. In evaluarea grupului, se acorda atentie descrierii modului de functionare a grupurilor, precum si luarii unor decizii despre ceea ce e necesar sa se continue pe viitor sau despre ceea ce trebuie sa se schimbe in viata grupului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Invatarea prin Cooperare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!