Introducere Paradigma constructivista in educatie a condus la schimbari majore, vizibile la nivelul mai multor componente ale sistemului si procesului de invatamant. In primul rand, constructivismul pune intr-o noua lumina modul in care elevul invata, felul in care acesta isi insuseste cunostintele si participa la acest proces. Constructivismul sustine ca in dezvoltarea intelectuala a elevului rolul cel mai important il joaca actiunea, cunoasterea fiind considerata legata de actiunea subiectului uman (elev, student) asupra obiectelor.De asemenea, se considera ca in dezvoltarea intelectuala un rol important il au legaturile pe care subiectul le stabileste cu alti covarstnici (persoane de aceeasi varsta), dar si cu adultii. Pana la momentul aparitiei constructivismului, paradigma traditionala in educatie il vedea pe elev/elev ca pe un simplu receptor al cunostintelor transmise de cadrul didactic. Profesorul avea cel mai important rol, el fiind detinatorul cunoasterii pe care elevul trebuia sa o insuseasca. Adoptarea paradigmei constructiviste are consecinte asupra intregii activitati didactice, influentand proiectarea didactica, alegerea strategiilor, alegerea metodelor si mijloacelor de instruire, precum si a formelor de evaluare. Asa cum spuneam mai devreme, constructivismul inseamna o regandire a rolurilor cadrului didactic si elevului/studentului. Astfel, elevul devine actorul cel mai important, iar cadrul didactic are rolul de a-l ajuta in procesul de invatare prin construirea unor contexte adecvate, care sa faciliteze invatarea.De la aceste noi roluri apare conceptul de INVATARE CENTRATA PE ELEV. Ce inseamna invatarea centrata pe elev? Definitii si sensuri Centrarea procesului educational asupra elevului presupune preocuparea permanenta a educatorilor pentru cunoastereaelevului ca individualitate si adaptarea programelor de formare la profilul acestuia, dupa cum afirma prof. univ. dr. Musata Bocos (2013). Fiecare elev reprezinta, pentru profesor, o provocare de a raspunde nevoilor afective, de cunoastere, de actiunesi de afirmare a propriului sau potential de invatare, afirma prof. univ. dr. Elena Joita (2006). Prezentam cateva definitii ale termenului de invatare centrata pe elev. Invatarea centrata pe elev descrie modalitati de a gandi despre invataresipredare, ce pun accentul pe responsabilitatea elevului pentru activitati de genul planificariiinvatarii, interactiunii cu profesorii sialtielevi, cercetarii si evaluarii invatarii (Cannon, 2000). (Invatarea centrata pe elev) le ofera elevilor o autonomie si un control mai mare in privinta alegerii subiectului, a metodelor de invatare si a ritmului de studiu (Gibbs, 1992). Invatarea centrata pe elev se refera la situatia in care elevii lucreaza atat in grupuri, cat si individual pentru a explora probleme si a procesa activ cunostintele, mai degraba decat a fi receptori pasivi ai acestora (Harmon, &Hirumi, 1996). Centrarea pe elev porneste de la ideea ca fiecare elev este unic, fiind o abordare complexa, ce necesita construirea in timp real a unei experiente de invatare pozitive si semnificative, intr-o relatie democratica. Experientele de invatare pozitiva se definesc prin faptul ca orice elev are o serie de puncte forte, pe care profesorul le va valorifica pentru a-l ajuta sa invete activ. Astfel, atunci cand greseste, vor fi scoase in evidenta aspectele bine facute si i se va explica elevului ce a gresit si cum ar putea sa faca mai bine. Educatia pozitiva inseamna a-i crea elevului incredere in sine si a-l ajuta sa valorifice potentialul pe care il are. Principii ale invatarii centrate pe elev Principiile care staul la baza invatarii eficiente centrate pe elev sunt: - accentul activitatii de invatareeste pus asupra celui car invata (elevul), si nu pe profesor; - recunoasterea faptului ca procesul de predare in sensul traditional al cuvantului nu este decat unul dintre instrumentele care pot fi utilizate pentru a-i ajuta pe elevi sa invete; - rolul profesorului este acela de a administra, facilita, modera procesul de invatare al elevilor cu care lucreaza; - recunoasterea faptului ca, in mare parte, procesul de invatare nu are loc in sala de clasa si nici atunci cand cadrul didactic este de fata; - intelegerea procesului de invatare nu trebuie sa apartina doar profesorului - ea va fiimpartasitasi elevilor; - profesorul va incuraja si facilita implicarea activa a elevilor in planificarea si administrarea propriului lor proces de invatare prin proiectarea structurata a oportunitatilor de invatare atat in sala de clasa, cat si in afara ei; - elevii pot invata individual, dar si colaborativ; - elevii pot invata in moduri foarte diferite. In mod dezirabil, o activitateeducationala este centrata pe elev daca: - se bazeaza pe cunoasterea de catre educator a caracteristicilor elevilorsi a potentialului real al acestora; - valorifica superior acest potential; - porneste de la nevoile si interesele specifice elevilor; - vizeaza dezvoltarea de competentesi asimilarea de continuturi specifice; - implica activ elevul in planificarea, realizarea si evaluarea activitatilor; - reprezinta o experienta de invatare pozitiva; - permite transferul cunostintelor si competentelor la alte situatiieducationalesau de viata.
1. Bocos, M. D. (2013). Instruirea interactiva. Repere axiologice si metodologice. Iasi: Editura Polirom. 2. Bogdan, P. (2011). Student-CenteredLearningEnvironments: HowandWhy. Preluat de pe Edutopia, http://www.edutopia.org/blog/student-centered-learning-environments-paul-bogdan 3. Ionescu, M. si Bocos, M. (2009). Tratat de didactica moderna. Pitesti: Editura Paralela 45. 4. Iucu, R. (2001). Instruirea scolara. Iasi: Editura Polirom. 5. Invatarea centrata pe elev. Ghid pentru profesori si formatori. (2006).Proiectul PHARE: RO 2002/000-586.05.01.02.01.01 Asistenta tehnica in sprijinul invatamantuluisi formarii profesionale initiale. Preluat de pe http://www.isjcj.ro/crei/crei/pdfeuri/formare/ghiduri%20tvet/Invatarea%20centrata%20pe%20elev_rom.pdf 6. Joita, E. (2006). Instruirea constructivista - o alternativa. Bucuresti: Editura Aramis.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).