Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj.

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 15 în total
Cuvinte : 4067
Mărime: 36.23KB (arhivat)
Publicat de: Adriana V.
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. I. Tulburările de limbaj .3
  2. II. Integrarea și incluziunea în școlile de masă a copiilor cu tulburări de limbaj .8

Extras din referat

I. TULBURĂRILE DE LIMBAJ

,,Prin tulburările de limbaj înțelegem toate abaterile de la limbajul normal, standardizat, de la manifestările verbale tipizate unanim acceptate în limba uzuală, atât sub aspectul reproducerii cât și al perceperii, începând de la reglarea diferitor componente ale cuvântului și până la imposibilitatea totală de comunicare orală sau scrisă”. (M. Guțu, 1975, p. 115)

Cercetările ne demonstrează că de la 9% până la 39% din populația de copii de vârstă preșcolară și școlară mică prezintă tulburări de limbaj. (O. V. Pravdina, 1956; N. A. Nicașina, 1959; E. Neagu, 1961; A. S. Vinocur, 1965; C. Păunescu, 1966; V. K. Zimiceva, 1970; I. N. Sadovnikova, 1970; A. I. Bondarenco, 1979; M. S. Grușevskaea, 1982; M. S. Frișevskaia, 1982; J. T. Rahimova, 1988 L. I. Savca, 1989; L. I. Sprînceanu, 1994; ș.a..)

Tulburările de limbaj, întâlnindu-se mai des la copii, se referă atât la comunicarea verbală cât și nonverbală. Semnele care exprimă o tulburare de limbaj sunt: limitarea cuvintelor și gesturilor în comunicare; omiterea unei părți din cuvinte sau din propoziții; punerea greșită a accentului asupra unor anumite cuvinte din propoziție sau a unei părți dintr-un cuvânt; rostirea și exprimarea greoaie a unui gând, repetarea primei silabe; evitarea contactului vizual, arareori zâmbet redus, dezinteres față de alte persoane; adăugarea unor sunete suplimentare în momentul vorbirii; perseverații, jocul fără scop; plăcerea de a se juca singur și de a se concentra doar asupra unei părți a unui obiect; întoarcerea obsesivă a paginilor unei cărți fără a încerca să privească și să recunoască conținutul; dificultate în pronunțarea exactă a cuvintelor.

În ceea ce privește evoluția lexicului infantil Emil Verza relevă următoarele performanțe ale copilului normal, care:

- la aproximativ 1 an posedă 100 cuvinte.

- la circa 3 ani posedă între 400 - 1000 cuvinte.

- la 6 - 7 ani viitorul elev va dispune de circa 2500 cuvinte dintre care 800 active.

- la 10 - 11 ani, în clasa a IV, lexicul se ridică la 4000 - 4500 cuvinte din care 1500 - 1700 sunt active. (E. Verza, 1983)

În toate etapele dezvoltării copilului vorbirea exercită o influență uriașă asupra formării tuturor proceselor psihice și joacă un rol de seamă în reglarea comportamentului și activității acestuia.

În primele etape de constituire a logopediei ca știință ea nu dispunea de propria clasificare a tulburărilor de limbaj, deoarece era profund influențată de succesele dezvoltării medicinei în Europa sec. XIX - XX. Una din primele clasificări a fost înaintată de A.Kussmaul (1887) care a supus analizei critice datele despre tipurile de dereglări, le-a sistematizat și a reglementat terminologia. Această clasificare a stat la baza multor modificări în lucrările cercetătorilor din primele decenii a sec. XX ca: V. Oltușevschii, G. Gutțman, A. Freșels, S. Dobrogaev. (Nastas A. N., Banari I. M., Carpenco I. G., 1984, pag.44)

În cadrul acestor clasificări erau foarte multe asemănări: atitudinea clinică, completată cu criterii etiopatogenetici, legătura diverselor tipuri de tulburări cu forme de boli (în acest caz tulburările de limbaj erau socotite ca un simptom al bolii), la fel și limba descrierii, căci se foloseau termenii latini și grecești.

Nici un autor n-a reușit consecutiv să întemeieze o clasificare bazată pe un anumit criteriu. Ca urmare la aceasta a apărut o necoincidență atât în nomenclatura felurilor și formelor tulburări de limbaj, cât și în folosirea termenilor. Unele și aceleași dereglări erau numite cu diferiți termeni și invers, diferite dereglări erau notate cu același termen. Atât contradicțiile între clasificările separate, cât și în cadrul uneia și aceleași clasificări au început să se manifeste pe fonul realizării științelor fundamentale și aplicate ale sec. XX: fiziologia activității S.N., psihologia, lingvistica, medicina, pedagogia. Logopedia nu a rămas în afara acestei tendințe. În clasificarea clinică s-au introdus corective în rezultatul cărora s-au schimbat simțitor părerile despre diversele feluri de tulburări atribuite unei singure forme, semnificativ s-a întregit caracteristica plină de conținut a tulburările de limbaj. (Nastas A. N., Banari I. M., Carpenco I. G., 1984, pag.44)

Etiologia tulburărilor de limbaj, este de o mare diversitate și cunoașterea cauzelor care determină tulburarea este o altă condiție de bază în stabilirea programului terapeutic și a strategiei de lucru cu copilul deficient. Analiza cauzelor a putut stabili următoarele categorii etiologice:

Cauze care acționează în perioada prenatală:

a) boli infecțioase ale mamei în perioada sarcinii;

b) incompatibilitatea Rh intre mamă și făt;

c) intoxicații;

d) traume mecanice (care lezează fizic organismul fătului) sau psihice (stres, spaima, emoții intense resimțite de mamă);

e) carențe nutritive etc.

Cauze care acționează în timpul nașterii:

a) traumatisme obstetricale;

b) nașteri prelungite care duc la asfixii și leziuni ale sistemului nervos central.

Bibliografie

1. Guțu M., Logopedia I, 1975, Universitatea Babeș-Bolay, Cluj-Napoca

2. Nastas A. N., Banari I. M., Carpenco I. G., Dereglări de vorbire la copii și corectarea lor, 1984, Chișinău

3. Psihologia educației Comunicarea — modalitate de integrare a copilului cu tulburări de limbaj în mediul școlar https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/Comunicarea%20modalitate%20de%20integrare%20a%20copilului%20cu%20tulburaru%20de%20limbaj%20in%20mediul%20scolar.pdf (accesat 08.05.2020)

4. Psihopedagogiespecială file:///C:/Users/adi/Desktop/Pedagogia%20invatamantului%20primar%20si%20prescolar%202019-2022/AN%201.%20SEM%202/Integrare%20si%20incluziune%20la%20varstele%20mici.%20Prof.%20Florentina%20AVRAM/Psihopedagogie%20speciala.%20%20www.forum.portal.edu.ro.pdf (accesat 08.05.2020)

5. Tintiuc T., Educația incluziva în clasă. Ghid pentru profesori, Chișinău 2011 file:///C:/Users/adi/Downloads/Educatia_incluziva_in_clasa.pdf (accesat 08.05.2020)

6. Verza E., Ce este logopedia, 1982, Editura Știintifică și Enciclopedică, București

7. Verza E., Disgrafia si terapia ei, 1983, Editura didactica și pedagogica, București

8. https://mecc.gov.md/sites/default/files/educatie_incluziva_final.pdf (accesat 08.05.2020)

Preview document

Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 1
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 2
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 3
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 4
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 5
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 6
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 7
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 8
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 9
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 10
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 11
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 12
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 13
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 14
Integrarea și incluziunea copiilor cu tulburări de limbaj. - Pagina 15

Conținut arhivă zip

  • Integrarea si incluziunea copiilor cu tulburari de limbaj..docx

Alții au mai descărcat și

Importanța stării de bine a școlarului de vârstă mică

Cum poate fi definită starea de bine? Deși studiile privind starea de bine sunt destul de numeroase, semnificația acestei sintagme este ușor...

Generația nativilor digitali, o provocare pentru carieră didactică

Motto: „În ziua de astăzi, creativitatea este la fel de importantă în educație precum este și literatura, iar noi ar trebui să o tratăm ca atare”...

Integrarea copiilor cu C.E.S. în învățământul de masă

emoţionale, lingvistice sau de altă natură. Acestea se referă şi la copiii cu dizabilităţi sau talentaţi, copiii străzii şi copiii care muncesc,...

Pedagogia copiilor cu cerințe educaționale speciale

Cerințe educaționale speciale în creșă și gradiniță; planificarea activităților în funcție de dizabilitate Cerințele educaționale speciale se...

Profesorul eficient

Meseria de profesor este una dintre cele mai frumoase și dificile meserii existente. Nu spun asta doar pentru că iubesc aceasta meserie și am decis...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Abandonul școlar

O educație autentică și funcțională se sedimentează în familie, apoi are continuitate în grădiniță și școală prin intermediul corpului profesoral,...

Educație incluzivă

Integrarea școlară și socială a copiilor cu CES nu a fost mereu o preocupare a sistemelor educaționale. Identificarea problemelor cu care se...

Te-ar putea interesa și

Protecția Specială a Persoanelor cu Dizabilitate Intelectuală

INTRODUCERE Actualitatea temei este reprezentată de problema persoanei cu dizabilitate intelectuală care reprezintă o categorie a populaţiei cu o...

Psihologia Copilului

I INTRODUCERE ÎN PROBLEMATICA PSIHOLOGIEI COPILULUI 1. ABORDAREA SISTEMICĂ A PSIHICULUI Trecerea de la abordarea plană, orizontală a psihicului...

Persoanele cu Nevoi Speciale

ARGUMENT Am ales tema “PERSOANELE CU NEVOI SPECIALE” nu din dorinţa de a scrie cuvinte fără rost pe hârtia albă ci pentru a lămuri că persoanele...

Succesul și Insuccesul Școlar

Gradul de adecvare/ inadecvare dintre performanțele obținute de elev și solicitările pe care le presupune mediul școlar se exprimă în termeni de...

Aspecte Specifice Privind Modalitatea de Integrare Școlară a Copiilor cu Dizabilități

Introducere În orice societate există anumite persoane care, datorită unor deficienţe, incapacităţi nu se pot „integra” în comunitate prin...

Cele Mai Frecvente Tulburări de Limbaj la Școlarii Mici

I. EDUCATIA INTEGRANTA  note definitorii si delimitari terminologice Desi mai ales a doua jumatate a secolului trecut a fost caracterizata de...

Psihopedagogie Specială

Cursul nr. 1 OBIECTUL DE STUDIU ŞI DOMENIUL PSIHOPEDAGOGIEI SPECIALE Psihopedagogia specială este ştiinţa care se ocupă de persoanele...

Ai nevoie de altceva?