Integrarea copiilor cu C.E.S. in invatamantul de masa

Extras din referat Cum descarc?

emotionale, lingvistice sau de alta natura. Acestea se refera si la copiii cu dizabilitati sau talentati, copiii strazii si copiii care muncesc, copii din populatii indepartate sau nomade, copii apartinand minoritatilor lingvistice si entice "
Declaratia de la Salamanca - Spania, 1994
Incluziunea = oricine, indiferent de deficienta sa sau de dificultatile pe care le intampina in invatare, trebuie tratat ca un membru al societatii, iar diversele servicii speciale de care are nevoie, trebuie furnizate in cadrul serviciilor sociale, educationale, medicale si celelalte servicii puse la dispozitia tuturor membrilor societatii. 
Copii cu cerinte educative speciale/cu risc sporit de vulnerabilitate:
- copiii migrantilor si ramasi fara ingrijire parinteasca;
- copiii din familii numeroase si/sau monoparentale;
- copiii din familii cu nivel de trai scazut;
- copiii care au fost/sunt supusi abuzurilor si exploatarii;
- copiii cu dizabilitati;
- copiii contaminati sau care traiesc in familii afectate de HIV/SIDA;
- copiii cu comportament deviant si/sau in conflict cu legea.
Educatia incluziva:
- sustine si confirma ca toti copiii pot invata si au nevoie de o forma de sprijin pentru invatare;
- urmareste sa identifice si sa minimizeze barierele invatarii;
- este mai cuprinzatoare decat educatia formala obisnuita cuprinzand: educatia pentru familie, pentru comunitate, alte oportunitati de educatie in afara scolii;
- presupune schimbare de atitudini, comportamente, curriculum, care sa satisfaca diversitatea copiilor, inclusiv a celor cu c.e.s;
- este un proces dinamic, care se dezvolta continuu in functie de cultura si context;
- este parte a strategiei de dezvoltare a unei societati incluzive. (Vaida, T.)
Cum se realizeaza educatia incluziva?
- Existenta si aplicarea principiilor incluziunii: principiul drepturilor egale, principiul nondiscriminarii, principiul egalizarii sanselor in educatie, principiul centrarii pe copil, principiul interventiei timpurii, principiul educatiei de baza pentru toti copiii, principiul asigurarii serviciilor de sprijin, principiul cooperarii si parteneriatului.
- Punerea in aplicare a unei pedagogii incluzive, o pedagogie a diversitatii, care contine in esenta ei atributele de a fi: pedocentrista, progresista, personalizata, optimista, sociala, o pedagogie a iubirii. 
- Elaborarea unui curriculum ,,incluziv", care sa se defineasca prin flexibilitate si diversitate: curriculum-ul adaptat la nevoile copilului; diversitatea situatiilor de invatare si a materialelor suportive; metodologie didactica diversificata, interactiva, adecvata stilurilor si tipurilor de invatare diferite ale elevilor; diversitate in evaluare: forme, metode, instrumente.
- Crearea si functionarea unui sistem de servicii de sprijin la toate nivelurile invatamantului: asistenta psiho-pedagogica (psiholog, logoped), asistenta sociala, medicala, sprijin in invatare (invatator/profesor de sprijin).
Forme ale integrarii copiilor cu c.e.s. in scoala romaneasca
- Cooperarea scolii obisnuite cu scoala speciala: prima coordoneaza procesul integrarii si stabileste un parteneriat activ intre cadrele didactice din cele doua scoli care vor experimenta si sustine un nou mod de desfasurare a activitatilor didactice, pregatind impreuna continutul activitatilor scolare, adaptand materialele si mijloacele de invatare folosite in timpul orelor si oferind un cadru confortabil tuturor elevilor din clasa.
- Organizarea unei clase speciale in scoala obisnuita: copiii deficienti sunt integrati in scoli de masa unde sa intre in relatie cu elevii obisnuiti, facilitandu-se, cu sprijinul cadrelor didactice si al specialistilor din scoala, o mai buna intercunoastere si relationare intre cele doua categorii de copii. 
- Amenajarea in scoala obisnuita a unui spatiu sau a unei sali de instruire si resurse pentru copiii deficienti, integrati individual in clase obisnuite din scoala respectiva: profesorul care se ocupa cu elevii deficienti este profesorul de sprijin care desfasoara activitati cu acesti copii, atat in spatiul special amenajat in scoala, cat si la orele de clasa, atunci cand conditiile permit acest lucru, colaborand direct cu educatorii din clasele unde sunt integrati copiii.
- Modelul itinerant favorizeaza integrarea intr-o scoala de masa a unui numar mic de copii cu cerinte speciale, domiciliati la mica distanta de scoala si sprijiniti de un profesor itinerant (specializat in munca la domiciliul copiilor cu un anumit tip de deficienta); ei pot astfel participa la activitatile scolii respective.
- Modelul comun este relativ asemanator cu modelul precedent, cu deosebirea ca profesorul itinerant este responsabil de toti copiii cu deficiente dintr-un anumit areal si ofera servicii de sprijinire a copilului si familiei, ajuta parintii la alcatuirea programelor de invatare, urmareste evolutia scolara a copilului, colaboreaza cu profesorii scolii obisnuite in care este integrat copilul si intervine atunci cand apar probleme de invatare sau de adaptare a copiilor la anumite cerinte scolare.
Aspecte importante ale procesului de integrare a copiilor cu c.e.s.
1.Depistarea copiilor cu c.e.s
Exemple de caracteristici generale ale copiilor cu c.e.s.:
-hiperactivitate;
-slaba capacitate de a fi atent;
-orientare confuza in spatiu si timp;
-incapacitatea de a urmari instructiuni orale;
-pofta necontrolata de dulce/hipoglicemie;
-este ambidextru (dupa varsta de 8 ani);
-inverseaza literele sau cuvintele;
-face frecvent greseli de ortografie;
-prinde greu o minge si o loveste greu cu piciorul;
-nu poate sari coarda;


Fisiere in arhiva (1):

  • Integrarea copiilor cu C.E.S. in invatamantul de masa.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Asociatia RENINCO Romania - ,,Ghid de predare-invatre pentru copiii cu cerinte educative speciale", http://profesoriitineranti.files.wordpress.com/2013/01/ghid.pdf
2.Coord. Horga, I., Jigau, M. - ,,Situatia copiilor cu cerinte educative speciale inclusi in invatamantul de masa", Institutul de Stiinte ale Educatiei, UNICEF, Bucuresti, 2009, www.unicef.ro
3.Coord. din partea UNICEF Moldova Tomsa, S. si colab. - ,,Intelege-ma, asculta-ma Ghid pentru specialistii din domeniul ingrijirii si protectiei copilului" in cadrul proiectului ,,Consolidarea sistemului local de referire si dezvoltarea unui sistem integrat de servicii sociale", implementat de Asociatia SOMATO, in parteneriat cu Primaria Balti si Institutul de Reforme Penale, cu suportul financiar al Reprezentantei UNICEF in Republica Moldova, Balti, 2011
4.www.copil-speranta.ro


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!