Impactul Teoriilor Invatarii Asupra Practicilor Educationale

Cuprins referat Cum descarc?

1. DEFINIREA TEORIILOR INVATARII
2.FUNCTIILE TEORIILOR INVATARII
3. TEORIILE INVATARII GRUPATE IN MODELE
4. TEORII ALE INVATARII REPREZENTATIVE PENTRU TEORIA SI
METODOLOGIA INSTRUIRII
4.1. Teoria conditionarii operante (B.F.Skinner)
4.2. Teoria psihogenezei cunostintelor si operatiilor intelectuale- J. Piaget
4.3.Teoria genetic-cognitiva si structurala - J.S.Bruner
4.4. Teoria operationala a invatarii (P.I.Galperin)
4.5. Teoria invatarii cumulativ-ierarhice (R. Gagne) 
4.6.Teoria organizatorilor cognitivi si anticipativi de progres (D. P. Ausubel)


Extras din referat Cum descarc?

1. DEFINIREA TEORIILOR INVATARII
Teoriile invatarii reprezinta, conform scolilor de gandire care au abordat problema invatarii, acele modele conceptuale care imbina nivelul ipotezelor cu cel al principiilor in vederea cunoasterii sistematice a activitatii de invatare printr-un ansamblu de afirmatii stiintifice cu valoare informationala informativa, explicativa, predictiva, rezumativa, normativa, realizata/realizabila in diferite variante specifice unor autori sau scoli de gandire.
Asadar, teoriile invatarii, constituite pe baza diversitatii scolilor si a curentelor psihologice, explica procesul invatarii folosind sistemul specific de concepte si legi prin prisma carora este studiata invatarea in cadrul acestor scoli.
L.B.Itelson caracterizeaza teoria psihologica a invatarii drept un sistem de afirmatii stiintifice care definesc esenta, continutul, conditiile si bazele invatarii. Mai precis, ea explica: in ce consta invatarea; cum se produce; de ce depinde; in urma carui proces ia nastere.
S-a asteptat si se asteata mult de la teoriile invatarii in privinta contributiei lor la elaborarea unor teorii ale instruirii eficiente. In ciuda rezultatelor cantitative si calitative, obiectivate intr-o adevarata puzderie a teoriilor invatarii, unitatea paradigmelor explicative in teoria invatarii a ramas inca o problema dezirabila. Constatam aceeasi pluralitate atunci cand invatarea este privita in termenii produsului final, suntem mereu pusi in fata unei incredibile varietati de posibilitati si scopuri aparent contradictorii si ceea ce este si mai trist este faptul ca si incercarile de convertire a teoriilor invatarii in teorii ale instruirii nu au dus la rezultate satisfacatoare. Raman inca sperante legate atat de evolutiile calitative ale teoriilor invatarii, cat si de cresterea gradului lor de convertire in teorii ale instruirii.
2. FUNCTIILE TEORIILOR INVATARII
Epistemologic vorbind, o teorie este mai convingatoare si se confirma in practica in masura in care indeplineste cateva functii/roluri importante. Plecand de la functiile unei teorii in general, Ioan Neacsu formuleaza pentru teoriile invatarii urmatoarele functii: functia informationala, functia explicativa, functia predictiva, functia rezumativa si sistematizatoare, functia praxiologica, normativa si prescriptiva.
In conditiile in care o teorie a invatarii asigura/dispune de aceste functii, atunci aceasta contine intrinsec valenta de a fi apreciata drept un model eficient de achizitie informationala, de constructie, reconstructie si chiar de dezvoltare a determinantilor invatarii umane.
3. TEORIILE INVATARII GRUPATE IN MODELE
Varietatea perspectivelor teoretice asupra procesului de invatare demonstreaza, pe de o parte, complexitatea acestui fenomen, multitudinea de unghiuri de vedere din care poate fi analizat, iar pe de alta parte este o dovada a dinamicii si a vitalitatii acestui fenomen, o dovada a permanentei dezvoltari a conceptiilor cu privire la modul in care se desfasoara procesul invatarii.
,,Teoriile invatarii, constituite pe baza diversitatii scolilor si a curentelor psihologice, explica procesul invatarii folosind sistemul specific de concepte si legi prin prisma carora este studiata invatarea in cadrul acestor scoli."
Teoriile invatarii pot fi grupate dupa mai multe criterii, cele mai cunoscute clasificari fiind realizate de catre psihologii Hilgard si Bower, iar la noi de catre profesorul I. Neacsu de la Universitatea din Bucuresti. In lucrarea de fata vom grupa teoriile invatarii in trei modele generale: modelul behaviorist, cognitivist si constructivist. 
Modelul/
Criterii de analiza 
Modelul behaviorist 
Modelul cognitivist 
Modelul constructivist
Concepte cheie Apreciere, asociere, autodisciplina, autoritate, ca-racter, comportament, con-ditionare, conexiune, con-secinta, control,disciplina, feedback, imitare, intarire, modelare comportamentala, masurabil, raspuns, re- compensa, pedeapsa, stimul Accesibilizare, algoritm, analiza, anticipare, competenta, concepte, cognitie, configura-tie, dezvoltare intelectuala, memorare, ope-ratie, organizare, per-ceptie, procesarea in-formatiei, procese cognitive, reprezentare, schema cognitiva, sin-teza, structura Acomodare, actiune mintala si obiectuala, alternative, aplicabilitate, asimi-lare, cooperare, conflict socio-cognitiv, construire de cunostinte, context, creati-vitate, diversitate, esafodaj, explorare, individualizare, interactiune,invatare mediata, multiculturalism, nondirec-tivism,personalizare, progres, situatie de invatare
Conduita si manifes tare Pune accentul pe procesele psihice observabile, masurabile, considerand ele-vul o persoana pasiva, modelabila si supusa influentelor mediului de invatare. Pune accent pe mani-festarile mintale, mai mult sau mai putin observabile, considerand elevul o persoana activa, implicata in propria instruire. Pune accent pe cel care invata, cunoasterea aparand din valorificarea ex-perientelor anterioare care nu provin neaparat din mediu, ci pot fi si mediate. Invatarea este rezultatul unei constructii mintale si un act de auto-realizare a potentia-lului persoanei.
Variabilita-tea condui-tei umane
Ia in considerare trei variabile ale conduitei umane: comportamentul tipic al subiectului care invata, tipul de intarire folosit si viteza invatarii. Diferentele interindivi-duale deriva din experienta de cunoastere cu care fiecare elev se angajeaza in procesul de instruire. Invatarea depinde de calitatea experientelor ante-rioare ale elevului, de trasa-turile persoanelor care pot media experientele, de contextul in care se produce experienta de invatare si de trasaturile culturale ale acestui context.
Scopul educ. Producerea de schimbari comportamentale in direc-tia dorita. Dezvoltarea ca-pacitatii si a abilitatilor de a invata mai bine. Autoactualizarea, modelare de roluri si com-portamente.
Rolul profesorului Profesorul trebuie sa structureze materialul supus invatarii in conformitate cu principiul pasilor mici, sa aranjeze mediul ambiant pentru a obtine raspunsul dorit. Rolul profeso-rului este acela de a orienta atentia celui care invata asupra aspectelor cheie ale materiei de invatat, de a structura continutul activitatii de invatare. Profesorul indepli-neste roluri multiple: planifica si organizeaza activitatile instructiv-educative, coordoneaza, indruma elevii, motiveaza, consiliaza, evalueaza activi-tatile.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Teoriilor Invatarii Asupra Practicilor Educationale.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!