Identificarea copiilor capabili de performante superioare

Extras din referat Cum descarc?

Delimitari conceptuale
Supradotarea este o manifestare umana deosebita, cu multiple fatete, avand ca element comun exceptionalitatea si fiind realizata prin combinarea fericita a unor capacitati intelectuale si aptitudini deosebite cu anumite trasaturi de personalitate (si in conditiile unui mediu socio-familial-cultural favorizant). 
Copiii supradotati nu constituie un grup populational omogen. Nu se poate vorbi de un profil psihologic unic.Totusi, supradotatii constituie un grup aparte, care se diferentiaza prin caracteristicile de personalitate, stil de invatare, mod de interactionare cu semenii .Ei trebuie considerati persoane cu nevoi speciale, tocmai pentru ca sunt speciali.
Elevul supradotat este acel subiect cu o capacitate intelectuala superioara mediei, (la nivel psihometric, peste 130), observandu-se diferente cognitive atat la nivel cantitativ, cat si calitativ, o maturitate mai mare (perceptie si memorie vizuala), dezvoltarea capacitatii metacognitive la o varsta timpurie (aproximativ 6 ani) si intuitie in rezolvarea problemelor, talent creativ si motivatie intrinseca pentru invatare, precocitate si talent.
Educatia copiilor supradotati nu este o educatie elitista, nu se adreseaza unui procent redus din educatia scolara, ci, prin programele de acumulare, accelerare si indrumare, sunt promovate, formate si dezvoltate abilitatile naturale si potentialele tuturor categoriilor de copii. O alternativa educationala poate si trebuie sa fie orientata catre principii de dotare intelectuala, respectiv emancipare, si nu manipulare.
Declaratia de la Lisabona respecta toate principiile enuntate si exprimate clar de zeci de ani de sistemul de educatie a copiilor supradotati. 
Educatia copiilor supradotati nu vine in contradictie, ci se suprapune si respecta sistemul de invatamant existent, insa se bazeaza pe un curriculum, programe si metodologii de invatamant si practica ce pot imbogati oferta gradinitelor, scolilor, liceelor si universitatilor, la alegerea acestora;
$ notiuni fundamentale ale dezvoltarii umane 
$ nivele de dezvoltare 
$ dezvoltarile asimetrice (asincrone) ale copiilor inzestrati 
$ nivelele dezintegrarii pozitive 
$ natura si conceptele despre inteligenta si creativitatea umana: modele si teorii, modelul inteligentei multiple 
$ modele si teorii asupra supradotarii si talentului: implicit, explicit, altele 
$ caracteristicile cognitive, afective si sociale ale copiilor supradotati si talentati
Copiii inzestrati si talentati
Sunt considerati supradotati acei indivizi care prezinta spontaneitate (naturalete) si/sau un inalt potential (randament) in oricare dintre urmatoarele domenii:
- Abilitate intelectuala generala- aceasta categorie include indivizi care fac dovada unor caracteristici cum ar fi: curiozitate intelectuala, o extraordinara capacitate de observatie;
- Talent academic- aceasta arie include elevii care prezinta o spontaneitate exceptionala in scoala si demonstreaza o inalta abilitate in lucrarile academice;
- Abilitati de gandire creativa- domeniul este reprezentat de elevii cu idei originale si divergente, care isi demonstreaza aptitudinile in elaborarea si dezvoltarea ideilor originale, fiind capabili de a distinge din mai multe forme diferite o situatie determinata;
- Abilitati de lider- se refera la acei elevi care se impun ca lideri sociali intr-un grup si care se evidentiaza prin putere, autocontrol si abilitatea de a dezvolta o interactiune productiva cu ceilalti;
- Artele vizuale si de reprezentare- in aceasta categorie sunt inclusi acei elevi care prezinta abilitati superioare pentru pictura, sculptura, desen, dans, muzica vocala si instrumentala si teatru;
- Abilitati psihomotorii- domeniul cuprinde copiii care prezinta niveluri inalte de performanta sportiva si abilitati manuale.
Profilul pedagogic a copiilor inzestrati 
Caracteristicile de personalitate ce dau profilul pedagogic din educatia copiilor inzestrati   permit intelegerea modului in care acesta este privit de catre profesor si dimensiunile sale de evaluare.Un astfel de copil :
! foloseste un vocabular bogat si adecvat; 
!este eficient in comunicarea vorbita sau scrisa; 
! are un bagaj de lectura bogat, preferand de obicei carti pentru adulti; 
!doreste sa discute materialele citite; 
!are un interes deosebit pentru o arie de cunostinte, in care gaseste motivatie si pasiune; 
!consuma timp pentru pasiunea proprie si pentru proiecte speciale; 
!are rezultate scolare deosebit de bune pe anumite zone de interes; 
!intelege ce este bine sau rau intr-o activitate si gaseste cai de optimizare; 
!descopera valente noi la idei vechi ; 
!are o memorie deosebita pe arii de interes si stapaneste repede conceptele si abilitatile de baza ; 
!nu are rabdare cu procedeele de rutina si cu abilitatile automate; 
!pune intrebari penetrante in particular, la nivelul cauzelor si al motivelor; 
!gaseste placere in activitati intelectuale; 
!recunoste repede relatii; 
!ii plac structurile, ordinea si consistenta; 
!arata virtuozitate si are multe hobby-uri; 
!gandeste critic, este sceptic si evalueaza prin teste in care acopera toate posibilitatile; 
!este plin de umor; 
!gandeste in afara eului propriu; 
!este interesat de ceea ce este bun sau rau, drept sau nedrept ; 
!invata rapid; 
!poate sa-si concentreze atentia un timp indelungat; 
!este sensibil sufleteste ; 
!arata compasiune pentru altii ; 
!este perfectionist; 
!prezinta intensitate a trairilor ; 
!are sensibilitate morala; 
!prezinta curiozitate neobisnuita ; 
!este foarte perseverent in ariile proprii de interes ; 
!este hiper energic ; 
!prefera compania celor mai in varsta ; 
!citeste devreme(este precoce) si este avid de cunostinte; 
!este foarte creativ; 
!are tendinta de a contesta autoritatea; 
!are abilitati in folosirea numerelor ; 
!rationeaza bine, fiind un bun ganditor; 
!are multe idei de impartit cu altii ; 
!este un stralucit ganditor, insa e distrat si neatent la detaliile neimportante ; 
!deosebeste cu usurinta detaliile importante si relevante de celelalte; 
!ofera raspunsuri neobisnuite si neasteptate la probleme; 
!poate atinge nivele inalte de gandire abstracta; 
!comunica eul propriu prin mijloace variate (verbale, kinestetice, limbajul corpului ); 
!aduna o mare cantitate de informatii in domeniile de interes; 
!isi aminteste rapid fapte; 
!este frecvent perceput de altii ca lider; 
!este cooperant in grupuri; 
!accepta responsabilitati; 
!se adapteaza cu usurinta la situatii noi ; 
!este increzator in colegi si candid in opiniile depre oameni; 
!ii plac schimbarile; 
!cere putina directionare din partea profesorilor; 
!sunt mai interesati de raspunsuri la intrebari de tip ,,cum" si ,,de ce" decat la alte tipuri de intrebari ; 
!pot lucra independent mult mai devreme decat altii ; 
!sunt adesea diagnosticati ca hiperactivi ; 
!sunt interesati de lucruri neobisnuite sau stranii; 
!dovedesc interes deosebit pentru activitatile intelectuale si artistice; 
!percep cu usurinta asemanarile, diferentele si anomaliile; 
!deseori ,,ataca" materiale complexe, descompunandu-le in parti componente simple si le analizeaza sistematic;


Fisiere in arhiva (1):

  • Identificarea copiilor capabili de performante superioare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

- 	Benito, Yolanda-,,Copiii supradotati. Educatie, dezvoltare emotionala si adaptare sociala", Editura Polirom, Iasi, 2003, 
- 	Cretu, Carmen-,,Curriculum diferentiat si personalizat", Editura Polirom, Iasi, 1998, 
- 	Cretu, Carmen-,,Psihopedagogia succesului", Editura Polirom, Iasi, 1997, 
- 	Dumitrescu, Marilena-,,Psihopedagogia excelentei. Aspecte metodologice privind identificarea copiilor supradotati ",Editura Arves, Craiova, 2004 
- 	Jigau, Mihai-,,Copiii supradotati", Editura Stiinta si Tehnica, Bucuresti, 1994 
- 	Kelemen, Gabriela-,,Psihopedagogia supradotarii-identificare si educare", Editura Universitatii Aurel Vlaicu Arad, 2008
- 	Popovici, Doru Vlad-,,Introduere in psihopedagogia supradotatilor",Editura Fundatiei Humanitas, Bucuresti, 2004 
- 	Rosca, Alexandru -,,Copii superior inzestrati", Editura Institutului de Psihologie al Universitatii din Cluj la Sibiu, 1941 
- 	Stanescu, Maria-Liana-,,Instruirea diferentiata a elevilor supradotati", Editura Polirom, Iasi, 2002,


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!