Generatia nativilor digitali, o provocare pentru cariera didactica

Extras din referat Cum descarc?

Motto: ,,In ziua de astazi, creativitatea este la fel de importanta in educatie precum este si literatura, iar noi ar trebui sa o tratam ca atare" (Sir Ken Robinson)
Am ales acest citat pentru a putea sublinia inca o data importanta creativitatii in actul didactic, mai ales atunci cand educam minti atat de tinere, atat de curioase de nou si atat de dornice de a experimenta si de a-si testa limitele creativitatii. In secolul XXI, creativitatea a intampinat numeroase obstacole, iar cel mai puternic este lupta pe care cadrele didactice trebuie sa o poarte cu tehnologia. Cum mai poate o poveste frumoasa si simpla rostita de catre educatoare sa rivalizeze cu un desen animat in care se intampla atat de multe lucruri odata, sunt atat de multe sunete, culori si imagini intr-o perioada atat de scurta de timp?
Generatiile care vin, sunt cunoscute si sub denumirea de ,,nativi digitali". Conceptul de nativi digitali a fost introdus de Mark Prensky in 2001. Nativii digitali reprezinta prima generatie care s-a nascut si a crescut cu aceasta inovatie tehnologica. Sunt obisnuiti cu tot felul de jucarii si instrumente digitale, care fac parte integranta din viata lor. Activitatea digitala este ca o limba materna pentru ei. Crescand intr-un astfel de mediu, ei gandesc si prelucreaza informatiile intr-un mod total diferit fata de generatiile anterioare: modelele lor de gandire s-au schimbat, iar Mark Prensky spune ca este probabil ca si creierul lor sa se schimbe fizic. Sunt ,,vorbitori nativi" ai limbajului digital. Aceasta este o schimbare radicala, astfel incat exista o discontinuitate mare intre generatia lor si cele anterioare.
Inca de mici, copiii au telefonul sau tableta in mana. Aceste dispozitive, considerate poate o usurare pentru unii parinti, pot provoca daune foarte mari creierului unui copil. Multe studii arata si explica transformarile ce se petrec in creierul unui copil atunci cand se afla in fata unui ecran, iar urmarile nu sunt intocmai laudabile. Copiii care petrec mai mult de o ora pe zi in fata ecranelor au o capacitate mai slaba de a se concentra, un deficit de atentie pronuntat si predispozitia de a se plictisi si a-si pierde interesul mult mai repede. 
Imi aduc aminte de zilele in care eu eram copil si de cat de captivata eram de o carte colorata cu desene. Privesc acum interesul copiilor fata de o carte si ajung la concluzia ca este mult mai scazut. Unora le place sa rasfoiasca paginile colorate, dar nu mai mult de cateva minute. Sunt prea statice pentru ei. 
Nu putem sa-i ferim pe copii permanent de ecrane si tehnologie. In fond, acestea fac parte din secolul in care traim si sunt necesare, au utilitatile lor. Daca am incerca sa ii tinem departe de aceste dispozitive, am produce un handicap in ceea ce priveste adaptarea la societatea din care facem parte, cu alte cuvinte, am ignora unul dintre scopurile principale ale educatiei. Pe de alta parte, nici nu ii putem lasa pe copii pierduti in micile ecrane. Chiar daca uneori este o solutie buna, pentru ca ii linisteste si ii ofera adultului ragazul de a se relaxa, nu ar trebui sa profitam prea mult de acest beneficiu.
Nimeni nu critica sau blameaza un parinte care decide sa-si lase copilul in fata televizorului pentru a urmari desene animate sau programe educative, insa nu ar trebui sa uitam ca exista o limita. Din pacate, exista parinti care isi uita copilul pentru prea multe ore in fata ecranului. Chiar daca parintele si-a indeplinit scopul pe termen scurt: acela de a avea ragazul de a rezolva anumite probleme, fara sa-si dea seama isi creeaza multe probleme pe termen lung. Va veni vremea cand copilul va deveni elev, va avea teme de facut si sarcini de rezolvat si ii va fi foarte greu sa se concentreze.
Si astfel, se ridica intrebarea: Cum putem concura cu marile ecrane? Cum putem sa le atragem atentia celor mici, sa le starnim interesul si sa facem din procesul de invatare o activitate placuta atat de prescolari cat si de cadrele didactice? 
Raspunsul este pe cat de simplu, pe atat de complicat: prin creativitate. Copiii nostri vor creste intr-o lume pe care abia ne-o putem imagina. Specialistii din domeniul educatiei sunt de parere ca, pentru a le permite copiilor sa aiba succes in secolul XXI, trebuie sa-i modelam ca ganditori creativi capabili de a rezolva noi probleme si cel mai important, capabili ca mereu sa invete, sa uite si sa ,,reinvete", concept cunoscut si ca invatare pe tot parcursul vietii. Copiii de varsta prescolara si primara sunt inerent creativi. Este o adevarata provocare pentru parinti si educatori de a concentra aceasta creativitate innascuta in activitati structurate menite sa produca rezultate tangibile.


Fisiere in arhiva (1):

  • Generatia nativilor digitali, o provocare pentru cariera didactica.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!