CONCEPTUL PEDAGOGIC DE FORMA GENERALA A EDUCATIEI EDUCATIA FORMALA (SCOLARA) EDUCATIA NONFORMALA EDUCATIA INFORMALA INTERDEPENDENTA DINTRE CELE 3 TIPURI SI FORME DE EDUCATIE EDUCATIA LA FRONTIERA DINTRE MILENII - George Vaideni
CONCEPTUL PEDAGOGIC DE FORMA GENERALA A EDUCATIEI Conceptul pedagogic de forma generala a educatiei delimiteaza si defineste cadrul de realizare a actiunilor si influentelor cu finalitate formativa directa sau indirecta, desfasurate in diferite modalitati, intr-un timp si spatiu foarte scurt. In plan axiomatic, problematica formelor generale se completeaza cu cea a continuturilor generale ale educatiei. Formele generale definesc modalitatile de realizare a continuturilor generale ale educatiei. Definirea si analiza formelor generale ale educatiei vizeaza delimitarea cadrului si a modalitatilor de manifestare a activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii prin intermediul unor actiuni si/sau influente pedagogice specifice determinate si diferentiate in timp si spatiu. In contextul teoriei generale a educatiei, problematica formelor raspunde cerintelor de abordare globala a tuturor fenomenelor si proceselor sociale cu finalitate pedagogica angajata, in ultima instanta, la nivelul societatii in ansamblul sau. Pentru a delimita formele si tipurile de educatie, trebuie sa facem deosebirea intre actiuni si influente educative. Actiunile educative se desfasoara intr-un cadru organizat, institutionalizat (scoala, bibliotecile, muzeele, teatru), iar influentele educative se exercita in afara unei institutii si de cele mai multe ori, nu are un caracter organizat. Asemanarea dintre ele (forme si influente) consta in faptul ca ambele contribuie la dezvoltarea personalitatii individului, deci aduc modificari in structura interna a personalitatii. Deosebirea dintre ele consta in modul de organizare si gradul de eficienta pe care il au. Formele si tipurile educatiei sunt: - educatia formala; - educatia nonformala; - educatia informala. EDUCATIA FORMALA (SCOLARA) Educatia formala se refera la ansamblul actiunilor educative organizate in mod intentionat si sistematic ce se desfasoara in institutii educative prin intermediul sistemului de invatamant organizat pe niveluri de studii (gradinite, scoli, licee, universitati). Institutiile in care se desfasoara educatia formala au finalitati educationale explicite, formulate in documente curriculare oficiale, elaborate la nivelul Ministerului Educatiei si Cercetarii Stiintifice. Avantaje: - Contribuie la dezvoltarea din punct de vedere intelectual, cognitiv, a elevilor, fara a neglija formarea de ansamblu a personalitatii acestora; - Ofera oportunitatea unei evaluari a modului cum se formeaza competentele elevilor, prin raportare la finalitatile stabilite; - Contribuie la dezvoltarea sistematica si organizata a abilitatilor si competentelor elevilor. Dezavantaje: - Se centreaza pe anumite obiective educationale si competente prestabilite la nivel general, ceea ce poate determina o rigiditate a procesului de invatamant; - Restrangerea libertatii de exprimare si de actiune a educatilor, ceea ce poate determina aparitia unei motivatii scazute pentru invatare, a monotoniei si neimplicarea elevilor in activitatile de invatare.
1. Cucos C., ,,Pedagogie", Editura Polirom, Iasi 2002 2. Sorin Cristea ,,Fundamentele pedagogiei, Editura Polirom, Iasi 3. www.wikipedia.ro
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).