Finalitatile educatiei - ideal, scopuri, obiective

Extras din referat Cum descarc?

Operationalizarea se refera la transformarea unui obiectiv in termeni de operatii, actiuni, manifestari observabile, dar si enuntarea obiectivului sub forma comportamentelor observabile si masurabile. Diferenta rezida in introducerea criteriului evaluativ care indica gradul de reusita pretins elevilor, nivelul de performanta asteptat.
Prima conditie a operationalizarii presupune ca obiectivul sa se refere la activitatea elevilor nu a profesorului, sa se centreze pe operatii vizibile si sa desemneze un rezultat imediat al instruirii.
A doua conditie se refera la configurarea situatiei pe care vor fi pusi elevii, pentru a proba asimilarea comportamentelor proiectate.
A treia conditie este specificarea criteriului de evaluare, pentru a indica cat de efficient trebuie sa fie comportamentul elevilor, nivelul de performanta la nivel cel putin minimal.
Operationalizarea obiectivelor a aparut din nevoia de a stabili ce comportamente reale, observabile pot fi formate si apoi a le masura, nota, pentru a dovedi ca un obiectiv a fost realizat. Dar nu toate obiectivele generale si specifice pot fi operationalizate, ci acelea care se refera la stapanirea materiei, mai putin cele referitoare la transfer si la exprimare.
Formularea unui obiectiv operational cuprinde:
- cine va produce comportamentul dorit (,,elevul")
- ce comportament observabil va dovedi ca obiectivul este atins (,,sa construiasca")
- care va fi produsul acestui comportament, performanta (,,un aparat de radio")
- in ce conditii trebuie sa aiba loc comportamentul (,,alegand singur piesele")
- dupa ce criterii apreciem valoarea (,,aparatul sa receptioneze corect programele pe cinci posturi").
OPERATIONALIZAREA OBIECTIVELOR EDUCATIONALE
De ce operationalizare? Pentru ca profesorul sa dirijeze mai bine invatarea, a stabili corect pedagogic sarcinile de lucru, a le adapta la particularitatile elevilor, a stabili clar actiunile directe implicate in cunoastere, intelegere, aplicare, sinteza, a interveni la momentul oportun in corectarea invatarii, a conduce progresiv elevul in invatare, pana la nivelul maxim al posibilitatilor sale pentru a realiza o evaluare mai riguroasa a instruirii, a stabili directii de optimizare.
Care sunt coordonatele operationalizarii? In sinteza sunt respectate urmatoarele criterii de formulare adecvata a obiectivelor concrete:
- sa duca la un comportament manifest, unitar, observabil, masurabil;
- sa acopere intreg continutul sarcinii de invatare;
- sa evite suprapuneri privind continutul programei, sarcinii;
- sa permita realizarea de catre toti elevii, dupa posibilitati;
- sa detalieze scopurile, obiectivele specifice ale disciplinei;
- sa acopere etapele invatarii, in mod ierarhic, accesibil;
- sa descrie sarcina de invatare, precizand performanta asteptata;
- sa comunice clar intentiile, rezultatele, dar si conditiile;
- sa respecte elementele de formulare: definirea actiunii, a continutului, a conditiilor de realizare, a performantei posibile;
- sa indice limita minima a performantei (timp, procent, numar de greseli admise), dupa importanta obiectivului, dupa nivelul elevilor, dupa gradul de dificultate, timpul acordat, modul de lucru;
- sa echilibreze aspectele cantitative cu cele calitative;
- sa evidentieze activitatea elevului, nu a profesorului;
- sa se centreze pe operatii, actiuni, nu pe procese psihice interne;
- sa detalieze invatarea de cunostinte, deprinderi, capacitati;
- sa reflecte analiza critica a programei, a manualului;


Fisiere in arhiva (1):

  • Finalitatile educatiei - ideal, scopuri, obiective.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!