Finalitatile Educatiei - Definitie. Functii. Caractersitici. Importanta lor pentru Sistemul de Invatamant

Extras din referat Cum descarc?

Educatia, asa cum demonstreaza inclusiv etimologia acestui concept (lat. educe, educere - a duce, a conduce), nu este o activitate desfasurata in sine si pentru sine ci una care urmareste atingerea anumitor finalitati. 
Ea este produsul actiunii oamenilor si, in consecinta, poate fi explicata si abordata numai prin prisma intentiilor urmarite si a rezultatelor obtinute. In spatele cunoasterii scolare se afla niste teluri, niste nazuinte, niste interese (ale societatii, ale dascalilor, ale copiilor, ale parintilor lor etc.). Nu se poate face educatie fara a avea in vedere finalitatea demersului - prototipul de personalitate catre care se tinde. 
Finalitatile educatiei reprezinta un model metodologic de explicare si intelegere corecta a raporturilor dintre planul general, particular si concret al activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii la nivelul sistemului si al procesului de invatamant.
In teorie se opereaza adeseori o distinctie intre finalitatea naturala (a organismelor vii, care se manifesta sub forma unei evolutii catre o stare anume, determinata biologic) si finalitatea intentionata (specifica omului, care presupune formulare de scopuri si desfasurarea unor activitati in concordanta cu acestea). Finalitatile educative reprezinta un caz particular al finalitatii intentionate. La randul lor, finalitatile educative pot fi concepute ca finalitati in proiect ( idealul educatiei, scopurile si obiectivele educative) sau ca finalitati in fapt ( calitatile dobandite efectiv de catre elevi, ca urmare a actiunilor educative la care au participat). 
Actiunea educativa, ca orice activitate umana constienta, este directionata si se justifica prin scopurile pe care le urmareste. Cu cat scopurile vor fi mai clar definite, cu atat activitatea desfasurata pentru atingerea lor va fi mai precis conceputa si se va desfasura cu o mai mare economie de resurse. Caracterul finalist al oricarei actiuni educative face ca orice educatie sa fie apreciata prin raportare la scopurile pe care le urmareste; eficienta metodelor si a mijloacelor pedagogice va fi apreciata in functie de caracterul lor adecvat pentru obiectivele pedagogice urmarite.
In functie de gradul de generalitate, finalitatile educatiei se exprima prin idealul, scopurile si obiectivele educationale.
IDEAL EDUCATIV
Idealul educativ reprezinta cele mai generale finalitati ale educatiei si se refera la un model ideal de personalitate, catre care tinde educatia si intreaga societate, intr-un anumit moment al dezvoltarii sale istorice. Acest model ideal de om are urmatoarele caracteristici: 
1. caracter istoric, caci evolueaza odata cu societatea si reflecta aspiratiile ei intr-un anumit moment al dezvoltarii ei istorice. De exemplu, in antichitate, la spartani predomina " idealul militar", in vreme ce la atenieni era urmarit idealul "kalokagatiei" (kalos- frumos, agatos-bun); in Evul Mediu era pretuit "idealul cavaleresc", in Renastere "idealul umanist", in capitalism "idealul profesional"etc.; 
2. caracter deschis si dinamic; idealul nu este un model standard, impus o data pentru totdeauna, ci un model dinamic supus redimensionarilor, in functie de diverse cerinte sociale si/sau psiho-pedagogice;
3. caracter axiologic; la baza formularii sale stau valorile centrale ale timpului istoric in care se cristalizeaza;
4. caracter teleologic; orienteaza finalist intreaga activitate educationala si sistemul educational, in care aceasta se desfasoara;
5. caracter social; raspunde unei nevoi sociale prezente, dar mai cu seama de perspectiva.
Idealul, cel mai inalt grad al finalitatii educationale, iradiaza valori, norme, principii, strategii, scopuri si obiective, fiind, prin ele, aplicabil intr-o maniera practica - concreta si util, totodata.
In cadrul oricarui ideal educativ pot fi delimitate trei dimensiuni:
(1) dimensiunea sociala, caci orice ideal educativ exprima cerintele fundamentale ale societatii fata de actiunea educativa, intr-un anumit moment al dezvoltarii ei; 
(2) dimensiunea psihologica: sa raspunda nevoilor si posibilitatilor indivizilor; nu trebuie sa fie cu mult peste "putinta" oamenilor; 
(3) dimensiunea pedagogica, sa permita o transpunere practica in plan instructiv - educativ. 
In plan educational, idealul indeplineste doua functii: una filozofica (,,prin conceptia unei perfectiuni rezultata dintr-o instanta valorica") si alta politica (,,prin deciziile macrostructurale anticipate").
Legea invatamantului din tara noastra (Legea 84/95, art.3, paragraful 2) defineste astfel finalitatea suprema a sistemului romanesc de invatamant: ,,idealul educational al scolii romanesti consta in dezvoltarea libera, integrala si armonioasa a individualitatii umane in vederea formarii unei personalitati autonome si creative". Aceasta formulare a idealului educational corespunde nevoii actuale a societatii de a promova personalitati deschise si creative, capabile sa se adapteze rapid si usor la schimbari.


Fisiere in arhiva (1):

  • Finalitatile Educatiei - Definitie. Functii. Caractersitici. Importanta lor pentru Sistemul de Invatamant.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!