Cuprins 2 1. Educatia informala 3 2. Factorii care influenteaza educatia informala 4 2.1. Familia 4 2.2. Biserica 6 2.3 Mass-media 9 2.4. Institutii culturale 11 3. Concluzii 12 4. Bibliografie: 13
1. Educatia informala Educatia este un proces continuu care se desfasoara pe tot parcursul vietii sub diferite forme influentand dezvoltarea intelectuala a individului. In stransa legatura cu ideea potrivit careia educatia scolara trebuie privita din perspectiva unei educatii permanente s-au conturat conceptele de educatie formala (institutionalizata), educatie nonformala (extrascolara) si educatie informala (difuza). Educatia informala include totalitatea informatiilor neintentionate, difuze, eterogene, voluminoase- sub aspect cantitativ- cu care este confruntat individul in viata de zi cu zi si care nu sunt selectate, organizate si prelucrate in scop pedagogic. Este procesul care dureaza o viata, prin care fiecare persoana dobandeste cunostinte indemanari, aptitudini si intelege din experientele zilnice. Educatia informala precede si depaseste ca durata, continut si modalitati de insinuare practicile educatiei formale. In educatia informala importante sunt incercarile si trairile existentiale, care, cumulate si selectate pot incuraja aparitia unor raporturi noi, din ce in ce mai eficiente cu realiatea inconjuratoare. In context informal de educatie, initiativa invatarii revine individului; educatia este voluntara iar grilele de evaluare sunt altele decat in educatia formala. Educatia informala furnizeaza: - Momentul declansarii unui interes de cunoastere pentru subiect - Posibilitatea trecerii de la un interes circumstantial la o integrare mai cuprinzatoare; - Posibilitatea unei explorari personale, fara obligatii sau prescriptii ferme - O marja de libertate de actiune pentru elaborarea unui proiect personal - Posibilitatea de a gestiona propriul proces de formare Exista mai multe circumstante de formare si de informare a copiilor si a tinerilor. Actiunile acestor medii trebuie sa se conjuge pentru a modela adecvat comportamente si cunostinte in acord cu marile idealuri ale epocii. Problemetica educatiei a fost abordata prin prisma relatiei dintre profesor si elev. Actiunile educative nu ii vizeaza insa numai pe elevi si tineri ci si pe adulti care sunt pusi in situatia de a invata necontenit. Dinamismul vietii sociale face ca la structurarea trasaturilor de personalitate ale copiilor si tinerilor sa contribuie o multitudine de factori cu influente specifice: familia, scoala, organizatiile, mediul socio-cultural, mass-media- care se constituie in factori educogeni. Cele mai semnificative mesaje informale sunt cele emise de mass-media. Pentru ca o informatie obtinuta prin mass-media sa devina functionala, adica o cunostinta ea trebuie integrata in sistemul de reprezentari si cunostinte achizitionate anterior. 2. 2. Factorii care influenteaza educatia informala Educatia constituie o forma organizata si sistematica de influentare. Ea este parte integranta a mediului social-cultural si orienteaza procesul formarii omului asigurand o corelatie si unitate intre om si mediu. Educatia este insasi motorul dezvoltarii. Ea este cea care da o forma proprie si structureaza ceea ce copilul a dobandit nativ sau prin experienta nemijlocita cu mediul din jurul sau. Educatia este un proces deliberat de dezvoltare a capacitatii native ale indivizilor si de inzestrare cu valori, comportamente, cunostinte utile pentru integrarea in societate. Este o activitate creatoare, de constructie a fiintei umane, este un proces evolutiv. 2.1. Familia Primul factor care formeaza persoana intr-o perspectiva multidirectionala este familia. Aceasta are menirea de a-l introduce pe copil in valorile grupului de referinta, dar si de formare a primelor conduite sau de interiorizare a unor stari de spirit elementare. Familia constituie mediul cel mai natural cu putinta si care exercita o influenta imensa, de multe ori in mod implicit, ascuns, indirect. Sa remarcam faptul ca familia il insereaza pe copil in civilizatie mai mult prin latura expresiva, stric exemplificativa, si mai putin prin latura teoretica, reflectata. Familia trebuie mai mult sa formeze decat sa informeze. Copilul preia din mediul apropiat, familial primele impresii, isi formeaza conduite prin mimetism si contagiune directa. Copii vor face sau vor crede precum parintii, imitand comportamentele acestora. Vom sublinia faptul ca la ora actuala multe familii au nevoie de o educatie solida, data fiind starea precara din punct de vedere material si spiritual. Familia reprezinta primul loc unde incepe educatia. In familie, copilul incepe sa-si formeze vocabularul si modul de a se comporta cu cei din apropierea sa, aici invata acele expresii si moduri de manifestare care ii vor servi in educatia ulterioara sau dimpotriva, acelea de care va putea scapa cu greu sau deloc. Copiii fiind foarte receptivi la tot ce vad si ce aud, familia trebuie sa fie foarte atenta cum se manifesta in prezenta lor. Calitatea educatiei primite in familie - acei,, sapte ani de casa"- depinde indeosebi de nivelul educatiei al parintilor si al celorlalti membri ai familiei ce vin in contact cu copilul, in special sub aspect moral, comportamental. Atunci cand copilul aude ca se injura, va injura si el, daca vede ca se fura , va fura si el, daca vede ca se minte, va minti si el ; daca cei din jur se poarta respectuos, tot asa va face si el. Pana la trei ani copilul invata ,, ce este bine " si ,, ce este rau ", dar aceasta o face in mare parte prin imitatie ( reproduce comportamente ale adultului ). De foarte multe ori la aceasta varsta pot aparea manifestari de incapatanare si protest, adultul prin tactul lui poate influenta conduita copilului. Mai tarziu, in perioada prescolara ( 3-6 ani ) , evolutia fiintei umane, prin multiplicarea relatiilor ei cu adultii, necesita modelarea personalitatii. La aceasta varsta copilul este mai impulsiv, capabil de emotii si sentimente, deseori isi manifesta dorinta in contradictie cu posibilitatile sale si cu cerintele adultilor. Nu trebuie uitat ca acum copiii isi pot insusi notiunile de adevar, dreptate, dragoste de neam, dragoste de aproape, credinta, increderea in sine, etc.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).