Evaluare Didactica

Extras din referat Cum descarc?

Repere conceptuale si metodologice in evaluarea didactica
Procesul de invatamant integreaza o suita de activitati, intre care se disting: predarea, invatarea, evaluarea etc.
Activitatea profesorului - predarea si cea a elevului - invatarea, se obiectiveaza mereu in ,,interfata" conturata de rezultatele obtinute. Aceasta interfata cuprinde asadar informatia relevanta asupra activitatii celor doi agenti ai activitatii scolare.
Importanta evaluarii didactice in procesul de invatamant este legitimata de urmatoarele constatari:
a) Actul predarii asuma finalitati, obiective instructive si formative, iar performantele elevului indica gradul, masura in care obiectivele au fost indeplinite.
b) Evaluarea rezultatelor scolare permite profesorului sa restructureze in chip optim demersul didactic.
c) Actiunile de evaluare didactica detin in scoala o pondere insemnata, pana la 40% din munca profesorului (I. Radu, 1995).
Sintetizand cele de mai sus, rezulta ca evaluarea didactica detine un rol important in procesul de invatamant. Ea are intotdeauna un raport direct sau indirect cu progresul invatarii, dar si al predarii.
Dupa cum observa G. de Landsheere, in privinta evaluarii rezultatelor scolare toti profesorii se incred in onestitatea lor, apare tendinta fiecaruia de a se proiecta drept ,,masura a lucrurilor". Ca si actul predarii, evaluarea incorporeaza elemente specifice de tehnicitate, cerinte docimologice, de metrie in domeniu, ceea ce pretinde o anumita formatie a dascalului in acest sens.
Evaluarea pedagogica reprezinta o actiune proprie sistemelor socio-umane, care solicita raportarea rezultatelor obtinute, intr-o anumita activitate, la un ansamblu de criterii specifice domeniului in vederea luarii unor decizii optime (Dictionnaire encyclopedique de l'education et de la formation, 1994).
Ion T. Radu considera ca evaluarea defineste procesul menit sa masoare si sa aprecieze valoarea rezultatelor sistemului de educatie sau a unei parti a acestuia, eficacitatea resurselor, a conditiilor si a operatiilor folosite in desfasurarea activitatii, prin compararea rezultatelor cu obiectivele propuse, in vederea luarii deciziilor privind ameliorarea activitatii in etapele urmatoare.
De asemenea Petru Lisievici sugereaza ca prin evaluarea activitatii sunt colectate, prelucrate si interpretate informatii despre starea, functionarea si/sau evolutia viitoare a unui sistem, fie acesta elev, profesor, institutie de invatamant sau sistem de invatamant, activitate a carui specificitate este conferita de urmatoarele caracteristici esentiale:
a) Asumarea unui sistem metodologic mai eficient in ceea ce priveste proiectarea lectiei, predarea cunostintelor, etc.
b) Dezvoltarea unor criterii de verificare si evaluare, identificarea standardelor de performanta menite sa exprime achizitiile invatarii.
c) Identificarea zonelor de dificultate scolara si a cauzelor acestora.
d) Informarea elevului asupra indicilor de progresie a invatarii si a imbogatirii registrului de feed-back, etc.
Unii autori considera utila o distinctie intre evaluare si control. De exemplu J.M. Barbier (1985) pune pe seama controlului producerea de informatii asupra desfasurarii activitatii, iar evaluarea ar consta in producerea unei judecati de valoare, asupra acelei activitati.
O relevanta practica aparte asupra conceptului o reprezinta opinia lui Daniel L. Stufflebeam (1980) cu privire la "echivalentele" evaluarii:
evaluare = masurare; evaluare = congruenta si evaluare = judecare.
Prima definitie evaluare = masurare aseaza evaluarea pe terenul metriei didactice. Cum e si firesc, masura si masurarea introduc rigoarea necesara si expresia cantitativa a datelor de comparatie, operatii atat de utile in evaluare.
Practic, a masura inseamna a atribui numere unor obiecte sau evenimente, potrivit unor reguli sau proceduri. Astfel masurarea pedagogica aspira la metria din domeniul stiintelor exacte, lucru laudabil, dar deloc simplu, deoarece:
- fenomenele socio-umane sunt mult mai complicate si nu pot fi reduse la simple obiecte sau evenimente;
- exprimarea unor tendinte prin atribuirea de numere simplifica fortat evenimentele marcate de dinamici calitative, unde scarile adjectivale se pare ca sunt mai nimerite.
A doua abordare conceptuala este data de echivalenta evaluare = congruenta.
Congruenta reprezinta nivelul de concordanta, de suprapunere intre evenimente simultane sau succesive (Richell, M., 1999).
In sfarsit, a treia echivalenta evaluare = judecare implica producerea unei judecati de valoare cu privire la conduita sau performantele elevului.
In absenta unor masuratori obiective, judecata de valoare poate ramane la stadiul de simpla parere sau impresie.
Rezumand structura tridimensionala a evaluarii didactice consideram posibilitatea de a echivala urmatoarele concepte, des vehiculate:
- Evaluarea - masurare corespunde in mod esential evaluarii normative, deoarece rezultatele elevului sunt raportate la o norma, de regula la rezultatele medii ale unui grup de referinta (clasa din care elevul evaluat face parte).
- Evaluarea congruenta se inscrie in criteriile evaluarii formative, intrucat se estimeaza convergenta, apropierea intre rezultatele elevului si cerintele programei scolare.
- Evaluarea - judecare este mai curand o evaluare de progres, deoarece ia in seama dinamica prestatiei elevului intr-un timp dat. 
Fireste, cele trei dimensiuni ale evaluarii precum si corelatele lor sunt complementare dar si sincrone, ele pot coexista in acelasi act evaluativ.
Pornind de la structura clasica a procesului evaluativ si de la noile achizitii ale domeniului, N.C. Stan (2000) propune un model secvential, asupra acestui demers, ca in figura de mai jos.
Fata de modelul clasic al evaluarii, care pune in corespondenta doar masurarea si aprecierea, analiza secventiala aspira sa acopere toate componentele prezente: verificarea, masurarea, semnificarea si argumentarea.
Aceasta abordare este deschisa de noile dezvoltari in domeniu, de aparitia unei ramuri a didacticii, Docimilogia didactica, disciplina care asuma drept obiect de cercetare verificarea, evaluarea si notarea rezultatelor scolare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Evaluare Didactica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!