Eseu de Motivare a Unui Elev cu Dificultati de Invatare

Extras din referat Cum descarc?

1. Introducere
Dificultatile de invatare constituie o formula terminologica care incearca estomparea unor notiuni care pot traumatiza si stigmatiza (deficienta, incapacitatea). Pe la mijlocul anilor '80 exista chiar o tendinta pronuntata in literatura de specialitate anglo-saxona de a se extinde semnificatia acestei sintagme la toata gama de handicapuri in plan psihopedagogic. 
Sensul initial si cel mai raspandit la ora actuala in lume are in vedere ,,tulburarile specifice de invatare" care se refera la tulburare cu dominanta psihomotorie sau psihoafectiva (fara deviatii semnificative ale comportamentului), la copiii cu ritm lent de invatare, la cei cu intelect liminal ori cu deficiente usoare, indeosebi de ordin perceptiv si cognitiv ( tulburarile instrumentale).
Daca elevii incearca sa rezolve doar ceea ce e posibil, succesul pare sa fie aproape. Succesul trezeste interesul; succesele repetate duc la o mai mare incredere in sine, iar daca acestea sunt continue, vor motiva elevul.
In ajustarile facute pentru a ajuta copilul cu dificultati de invatare, profesorul trebuie sa tina cont de doua obiective:
- Sa scada frustrarea si sentimentul esecului;
- Sa creasca succesul.
Aceste obiective majore pot fi atinse tinandu-se seama de un singur reper: sa nu ceri niciodata imposibilul.
Este evident faptul ca elevii cu dificultati de invatare au nevoie de o structurare a mediului in care isi desfasoara activitatea.
Printr-o disciplina adecvata si un bun management al clasei profesorul il poate determina pe elevul cu dificultati de invatare sa fie cooperant si atent.
2. Tipuri de motive specifice activitatii de invatare
Marea diversitate a motivelor invatarii scolare impune ordonarea lor in anumite categorii. Criteriile de clasificare a motivelor actvitatii de invatare sunt numeroase si difera de la un autor la altul. 
Cele mai concludente criterii sunt:
- criteriul privind relatia motiv-invatare-scop
Intreaga activitate de invatare a elevilor, a studentilor este sustinuta si orientata de anumite motive si orientata in vederea atingerii unor scopuri. Motiv al invatarii poate fi o dorinta, un interes, o idee, un ideal, o aspiratie, ca rezultat al reflectarii in constiinta lor a realitatii, a anumitor cerinte: familiale, personale, sociale, profesionale.
Scopul se regaseste in obiectivul, in ceea ce-si propune sa obtina subiectul prin activitatea de invatare. In mod curent, scopul este orientat motivului si odata fixat, consolideaza motivatia care l-a impus. Atunci cand scopul este extern fata de activitatea de invatare, eficienta invatarii depinde de semnificatia pe care o are scopul propus pentru cel in cauza. In aceasta situatie este vorba de motivatie extrinseca.
In situatia in care scopul activitatii este intern, deci invata pentru ca invatarea ca atare ii da satisfactie este vorba de o forma superioara de motivatie si anume motivatia intrinseca.
-criteriul continutului psihologic al motivelor;
Acest criteriu are in vedere faptul ca motivele care ii determina pe elevi sa invete iau intotdeauna forma unor variabile psihice: interese, sentimente, aspiratii si convingeri. In acest sens se propun motive cognitive si motive de interes, motive de ambitie, motive de teama.
-criteriul valoric;
Grupeaza motivele invatarii scolare avand in vedere doua aspecte: valoarea socio-morala a scopurilor urmarite si caracterul adaptativ al motivelor. Prima perspectiva: anume valoarea socio-morala conduce la gruparea motivelor invatarii scolare in 2 categorii: MOTIVE SOCIALE, atunci cand invatarea vizeaza scopuri utile societatii si MOTIVE INDIVIDUALE. A doua perspectiva a criteriului valoric, anume caracterul adaptativ permite gruparea lor in motive pozitive si motive negative. 
-criteriul aspectului temporal al motivelor.
Vizeaza deschiderea trairii motivelor care poate fi limitata la situatia prezenta sau poate depasi spatiul si cadrul direct. In functie de acest criteriu motivele pot fi momentane, apropiate si de perspectiva.
3. Situatii motivationale specifice invatarii scolare
Activitatea de invatare de tip scolar se desfasoara intr-un cadru situational extrem de complex care cuprinde componente numeroase ca: potentialitati intelectuale, reactii afective, fond motivational, predispozitii, aptitudini.
Pornind de la premisa ca in fiecare elev exista anumite tendinte pozitive nespecifice legate de trebuinta de reusita, de implinire, de competenta, in scoala se pot crea anumite situatii care sa sa stimuleze, sa amplifice aceste resurse si sa influenteze astfel eficienta invatarii. 
Situatiile motivationale specifice sunt: situatia de control, de competitie, situatia de joc si performanta.
Situatia de control
- Controlul ca situatie motivationala presupune o comparatie intre fenomenul controlat si modelul corespunzator. In acest actde comparatie, de identificare, elevul este dirijat la inceput din afara, de catre adult si are nevoie de control exterior indelungat. 
Cunoasterea rezultatului de catre copil actioneaza ca intarire, ca motivatie ce ia nastere in urma efectuarii formelor de control: interior si exterior.
Orice control al actiunii de invatare reprezinta un factor motivational numai daca este localizat in timp.


Fisiere in arhiva (1):

  • Eseu de Motivare a Unui Elev cu Dificultati de Invatare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!