Eroare în Evaluare

Referat
8/10 (4 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 9 în total
Cuvinte : 2882
Mărime: 21.62KB (arhivat)
Publicat de: Luiza C.
Puncte necesare: 8

Extras din referat

Evaluare evocă noţiunea de preţ şi pe cea concomitent de estimare,de mărime masurabilă,convenţională sau nu. Ei ii corespunde unei estimări a valorii(vezi Vogler,2000).A evalua inseamnă a formula o judecată de valoare sau merit, a aprecia rezultatele prin prisma scopurilor pe care ni le-am propus(Ausubel,Robinson,1983).

În principiu, evaluarea este o activitate de colectare, organizare şi interpretare a datelor referitoare la efectele directe, vizibile şi/sau invizibile, ale relaţiei educator-elev cu scopul de a-I provoca la o creştere(interioară) continuă si a eficientiza ,in cele din urma, funcţionarea întregului sistem educaţional; este ”procesul de obţinere a informaţiilor asupra elevului, profesorului sau programului educaţional şi de valorificare a acestor informaţii in vederea elaborării unor aprecieri în urma cărora se vor lua o serie de decizii”(Tenbrik,T.D-Evaluation. A practical Guide for Teachers,New York,McGraw Hill Book). Concret, a evalua rezultatele scolare înseamnă a stabili diferenţele dintre rezultatele aşteptate, anticipate, planificate şi rezultatele reale, obtinute; a determina măsura în care obiectivele programului de invătare-dezvoltare au fost atinse, precum şi eficienţa metodelor şi tehnicilor folosite, în acest context, evaluarea vizează:

a) adecvarea obiectivelor şcolare la cerinţele şi valorile sociale, gradul de concordanţa dintre desfaşurările curriculare şi paradigmele ştiinţei şi ale culturii;

b) raportul dintre conţinutul învăţământului şi obiectivele instruirii-dezvoltării;

c) relaţia dintre conţinuturile stipulate şi posibilităţile şi disponibilitaţile elevilor;

d) aprecierea activităţilor educative raportate la obiective şi/sau nivelul clasei;

e) aprecierea(adecvarii)metodologiei în raport cu conţinutul şi obiectivele educaţiei;

f) evaluarea evaluării insaşi.

II.EROARE IN EVALUAREA SCOLARA

O problemă fundamentală a teoriei şi practicii evaluării o reprezintă gradul de obiectivitate al actului de măsurare şi apreciere a performanţelor şcolare. Într-o măsura mai mică sau mai mare, orice măsura/evaluare prezintă un anumit grad de nesiguranţa. Chiar şi cele mai perfecţionate aparate ofera, în diferite(alte)domenii, valori aproximative ale obiectului sau fenomenului supus masurării. Cu atat mai mult, se pare, această constatare este valabilă în educaţie, în general, şi în evaluare, în particular. Comportamentul elevului este atât de complex, unele efecte(mai profunde) ale invăţarii-dezvoltării se pot recunoaşte, uneori, foarte târziu, incât nu pot fi appreciate correct doar prin acordarea/atribuirea sporadică a câtorva note de-a lungul unui semestru (sau an scolar). Chiar şi aşa aceste note nu reprezintă adevarata sa performanta (datorită, pe de-o parte, implicării psihice, aproape imposibil de cuantificat a subiectului, pe de alta parte, datorită erorilor de măsurare), ci numai nota observata (scorul observat de evaluator în urma aplicării unui instrument de evaluare).

Conform teoriei clasice a măsurarii (Spearman,1904) scorul obţinut de către elev la un test are două componente: scorul real(adevarat) şi eroarea. Acest fapt se poate exprima matematic astfel:

X=T+E

unde:

X reprezintă scorul obţinut de elev

T reprezintă scorul lui adevărat

E reprezintă eroarea la măsurare

Situaţia ideală este aceea când scorul observat ar fi identic cu scorul real(S0=SR); prin urmare, cand eroarea de măsura ar fi zero. Acest lucru nu este şi nu va fi, se pare, niciodată posibil, de vreme ce avem de-a face cu o realitate atât de complexă. De aceea, unul dintre scopurile evaluării este aceala de a minimiza, pe cat posibil, erorile in măsurare/evaluare.

Erorile se pot clasifica în: erori sistematice şi erori aleatoare (C.Crocker şi J.Algina,1986 apud A,Stoica,2000).

Preview document

Eroare în Evaluare - Pagina 1
Eroare în Evaluare - Pagina 2
Eroare în Evaluare - Pagina 3
Eroare în Evaluare - Pagina 4
Eroare în Evaluare - Pagina 5
Eroare în Evaluare - Pagina 6
Eroare în Evaluare - Pagina 7
Eroare în Evaluare - Pagina 8
Eroare în Evaluare - Pagina 9

Conținut arhivă zip

  • Eroare in Evaluare.doc

Alții au mai descărcat și

Eficientizarea comunicării didactice

1. TIPURI DE COMUNICARE UMANĂ: CARACTERISTICI, RELAŢII 1.1. Comunicarea, dincolo de formele şi manifestările ei sociale şi umane, este: -o...

Evaluarea în procesul de învățare - îmbunătățirea rezultatelor școlare și combaterea insucceselor

FORMELE EVALUĂRII Evaluarea şcolară este definită ca fiind „actul prin care se formulează o judecată prin prisma unor criterii prestabilite. O...

Factori perturbatori în aprecierea rezultatelor școlare

Una din preocupările prioritare ale docimologiei este aceea de a stabili factorii determinanţi meniţi să asigure un mod de notare obiectiv, valid,...

Rolul Profesorului în Cadrul Procesului Instructiv-Educativ

In zilele noastre, problema profesorului cunoaste doua orientari prin cipale, una traditionalista, iar alta angajata. Privit de pe pozitiile...

Tulburări de Comportament

Delimitări conceptuale Problemele emoționale şi comportamentale ale copiilor sunt adesea considerate de către cadrele didactice ca fiind iritante...

Calitatea în Învățământ

Istoria conceptului de calitate Asigurarea calităţii a fost identificată ca necesitatea, mai întâi în domeniul economic, iar apoi conceptul a fost...

Erori în evaluarea didactică

Idealul obiectivitati in notare este afectat de anumite circumstante care pot induce variatii destul de semnificative, relevate fie la acelasi...

Abilitare pe Curriculum

I. Curriculum: proiect, proces, produs Proiectarea globală Obiectivele temei urmăresc: • cunoaşterea conceptelor din domeniul curriculumului; •...

Te-ar putea interesa și

Evaluarea performanțelor umane la Generali Asigurări

INTRODUCERE Obiectivul evaluării performanţelor individuale este de a aprecia performanţele individuale ale angajaţilor în raport cu posturile pe...

Evaluarea performanțelor la Arpechim Pitești

EVALUAREA PERFORMANTELOR LA SUCURSALA ARPECHIM PITESTI CAPITOLUL I EVALUAREA PERFORMANTELOR 1.1. Evaluarea performantei - componenta de baza a...

Evaluarea Performanțelor Profesionale

CAP. I. EVALUAREA PERFORMANTELOR PROFESIONALE ASPECTE TEORETICO-METODOLOGICE 1.1. Rolul si particularitatile resurselor umane în cadrul...

Rolul auditului intern în evaluarea riscului de fraudă

1 . ROLUL SI OBIECTIVELE AUDITULUI INTERN 1. Rolul auditului intern Auditul intern al calităţii 1 este o examinare sistematică şi independentă,...

Fraudă și Eroare în Auditul Situațiilor Financiare

1. NOŢIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND FRAUDA ŞI EROAREA ÎN AUDITUL FINANCIAR 1.1. DEFINIREA CONCEPTELOR DE AUDIT FINANCIAR, FRAUDĂ ŞI EROARE ÎN AUDIT...

Evaluarea performanțelor

CAPITOLUL I EVALUAREA PERFORMAN|ELOR 1 Definirea evaluarii performantelor Evaluarea performanţelor este activitatea de bază a Managementul...

Obstacole în stabilirea criteriilor și metologiei de evaluare a performanței profesionale

Evaluarea performanţelor este considerată o acţiune, un proces sau un anumit tip de activitate cognitivă prin care un evaluator apreciază sau...

Eroare în evaluare

Prin procesul de evaluare ne pronunţăm asupra stării unui fapt, proces la un anumit moment, din perspectiva informaţiilor pe care le culegem cu...

Ai nevoie de altceva?