Educația și problematica lumii contemporane

Referat
6/10 (2 voturi)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1649
Mărime: 11.09KB (arhivat)
Publicat de: Leontin Mihai
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Educatia este o forma de comunicare interumana prin care se transmit, de la o generatie la alta, valorile culturii, experienta de productie si comportamentul social. Definita ca actiune sociala si proces, educatia consta intr-un ansamblu de influente exercitate in mod planificat, in cadrul institutiilor scolare pe baza unui sistem de obiective, principii, forme si metode de organizare, folosite in scopul formarii omului ca personalitate, capabil sa se integreze activ in dinamismul vietii sociale. Educatia este, deci, un proces complex, de socializare si individualizare a fiintei umane in drumul sau spre umanitate (I. G. Stanciu).

Influente educative, exercitate asupra unei persoane, sunt de tip formal, nonformal si informal, din care rezulta cele trei dimensiuni ale educatiei (Thomas J., La Belle).

Educatia formala (scolara). Se desfasoara in mod organizat si planificat, avand la dispozitie planuri de invatamant, programe si manuale scolare, necesare realizarii obiectivelor educationale.

Educatia nonformala sau extrascolara. Este tot o actiune organizata, dar in afara scolii, fie in mediul socio-profesional, sub forma de perfectionare si formare profesionala, sau in mediul socio-cultural, prin teatre, muzee, biblioteci publice, manifestari cultural artistice, excursii, cluburi sportive, concursuri, precum si cu ajutorul massmediea (cinematografe, televiziune,radio presa), discoteci publice etc.

Educatia informala (spontana). Actioneaza neorganizat, in cadrul mediului socio-cultural, prin influente exercitate de familie, civilizatia urbana sau rurala, grupuri sociale, activitati culturale, experiente de viata traite etc. Schimbarile rapide din societatea contemporana si mai ales mediile de comunicare au largit sfera educatiei scolare prin completarea ei cu educatia informala si nonformala, care isi aduc contributia la largirea orizontului de cunoastere al elevilor si la educatia lor permanenta.

Ca urmare, cele trei tipuri de continuturi ale educatiei formale, nonformale si informalese cer integrate, oferindu-le elevilor posibilitati de selectionare, sistematizare, interpretare si utilizare a informatiei obtinute prin educatia nonformala sau informala. Se propun in acest scop mai multe modalitati de articulare a continuturilor ca, spre exemplu: lectii tematice cu deschidere spre informatia obtinuta de elevi in cadrul nonformal sau informal, lectii in echipa (cu caracter interdisciplinar), centrate pe informatia obtinuta prin massmedia, lectii de educatie estetica si morala desfasurate in orele de dirigentie, lectii de sinteza pe teme de cultura si civilizatie, lectii de filozofie cu deschidere spre problematica lumii contemporane, unele activitati din cercurile de elevi, excursiile didactice.

Educatia permanenta.

Ideea educatiei permanente nu este o idee noua, ci o gasim prezenta inca din antichitate, la greci si la romani, iar mai tarziu arabii au inscris-o in Coran ca obligatie religioasa. Intreaga viata este o scoala, afirma J.A. Comenius, iar Nicolae Iorga sustinea ca “invatat este omul care se invata necontenit pe sine si invata necontenit pe altii”.

Pentru secolul nostru, invatarea continua a devenit o cerinta fundamentala a societatii, determinata de cresterea exponentiala a informatiilor si de uzura accelerata a acestora, de mobilitatea profesiunilor, de progresele extraordinare ale stiintei, tehnicii tehnologiei si mijloacelor de informatie, de dinamismul vietii economice si sociale, de democratizarea invatamantului, de cresterea nivelului de aspiratii spre cultura si educatie, de folosirea cat mai utila si cat mai placuta a timpului liber.

A invata sa inveti si adori sa te perfectionezi continuu sunt cerinte ale educatiei permanente, prin care omul contempran invata sa fie el insusi, receptiv la schimbari, capabil sa le anticipeze si sa se adapteze la ele, oferindu-se ca participant la progresul social prin autonomia sa intelectuala si moral-civica.

Preview document

Educația și problematica lumii contemporane - Pagina 1
Educația și problematica lumii contemporane - Pagina 2
Educația și problematica lumii contemporane - Pagina 3
Educația și problematica lumii contemporane - Pagina 4
Educația și problematica lumii contemporane - Pagina 5
Educația și problematica lumii contemporane - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Educatia si Problematica Lumii Contemporane.doc

Alții au mai descărcat și

Realizarea Obiectivelor Noilor Educații în Învățământul Primar

1.1 Educaţia – delimitări conceptuale Educaţia ca acţiune specific umană este obiectul de studiu pentru diferite ştiinţe sau ramuri ale acestora...

Formele și lațurile educației

1. Educaţia – delimitări conceptuale şi accepţiuni ale termenului Termenul de educaţie este de origine latină: „educo-educare (educere)” – a...

Formele educației și relațiile dintre ele

Educaţia este o componentă a existenţei socioumane şi, totodată, o activitate de esenţă psihosocială care vizează formarea-dezvoltarea permanentă a...

Problematica lumii contemporane și noile educații

Solutia rezolvarii problemelor actuale trebuie sa vina nu numai din partea educatiei institutionalizate. Astazi, obiectivele educației si...

Noile educații

Noile educatii" sunt definite in programele UNESCO, adoptate in ultimele decenii, "ca raspunsuri ale sistemelor educationale la imperativele lumii...

Educație și provocările lumii contemporane

Educaţia este unul dintre fenomenele care a apărut o dată cu societatea umană, suferind pe parcursul evoluţiei sale, modificări esenţiale. De la...

Educația Față în Față cu Problematica Lumii Contemporane

Educaţia este unul dintre fenomenele care a apărut o dată cu societatea umană, suferind pe parcursul evoluţiei sale, modificări esenţiale. De la...

Dimensiunile Educației

1. Educaţia intelectuală a) Semnificaţia educaţiei intelectuale în lumea contemporană Recunoscută ca o componentă a activităţii educative din...

Te-ar putea interesa și

Portofoliu Didactic

I.1.PSIHOLOGIA EDUCAŢIEI I.1.Metodele de cunoastere a personalitatii Nevoia de cunoaştere a elevului a determinat analiza unor metode şi tehnici...

Realizarea Obiectivelor Noilor Educații în Învățământul Primar

1.1 Educaţia – delimitări conceptuale Educaţia ca acţiune specific umană este obiectul de studiu pentru diferite ştiinţe sau ramuri ale acestora...

Societatea Internațională și Problemele cu Care se Confruntă

Consideraţii generale privind societatea internaţională şi problemele societăţii internaţionale Societatea internaţională reprezintă acea...

O Perspectivă Sociologică asupra Educației Contemporane

1. Introducere Viitorul educaţiei constituie o prioritate a comunităţii mondiale; naţiunile au nu numai dreptul, dar şi datoria de a se sprijini...

Noile educații

Noile educatii" sunt definite in programele UNESCO, adoptate in ultimele decenii, "ca raspunsuri ale sistemelor educationale la imperativele lumii...

Educație și provocările lumii contemporane

Educaţia este unul dintre fenomenele care a apărut o dată cu societatea umană, suferind pe parcursul evoluţiei sale, modificări esenţiale. De la...

Noi Tendințe în Educație

Noi tendinţe în educaţie 1.Educaţia şi provocările lumii contemporane Prin structură, obiective şi conţinut, educaţia trebuie să răspundă...

Educația Față în Față cu Problematica Lumii Contemporane

Educaţia este unul dintre fenomenele care a apărut o dată cu societatea umană, suferind pe parcursul evoluţiei sale, modificări esenţiale. De la...

Ai nevoie de altceva?