Educatia pentru Pace

Extras din referat Cum descarc?

Daca vrem sa ajungem la o adevarata pace in aceasta lume, atunci va trebui sa incepem de la copii" Ghandi
Educatia pentru Cetatenie Democratica (E.C.D.) cuprinde educatia pentru drepturile omului, educatia civica, educatia pentru pace, educatia globala si interculturala .
Afirmand increderea in capacitatea educatiei pentru pace , pentru pregatirea generatiilor in formare in spiritul cooperarii , al participarii si al democratiei , ne afirmam de fapt increderea in succesul actiunilor de aparare a pacii si in viitorul umanitatii.
Educatia pentru pace are precursori mai indepartati sau mai apropiati de vremea noastra J.A. Comenius (1592-1670), considerat un precursor al O.N.U.-ului si al UNESCO-ului nazuia spre o pace universala si cauta structurile si mijloacele necesare pentru a o instaura si mentine.
Dupa primul razboi mondial , evitarea unei noi conflagratii mondiale a preocupat spiritele laminate, iar unele organizatii au initiat actiuni educative specifice pacii.
Dupa al doilea razboi mondial , problema apararii pacii s-a pus si se pune in termeni noi , cu o insistenta in crestere devenind o preocupare prioritara si o nazuinta a tuturor natiunilor. Ea intra in conexiune cu alte probleme din lumea contemporana , caracterizata prin caracter global , universal si pluridisciplinar : interdependentele si transspecificitatea nu anuleaza diversitatea si specificitatea problemelor si a colectivitatilor nationale, dar problematica societatii democratice ni se infatiseaza din ce in ce mai mult ca o unitate indivizibila.
Probleme cum sunt : protejarea mediului terestru, acvatic si aerian , decalajele intre Nord si Sud , subdezvoltarea , subnutritia , apararea pacii si imbunatatirea calitatii relatiilor dintre oameni si dintre grupurile umane , lupta impotriva maladiilor si protejarea copiilor , promovarea unei vieti democratice si apararea drepturilor omului etc. nu sunt numai probleme ale diplomatilor sau specialistilor diferitelor domenii , ci avand un caracter concret este o preocupare prioritara a tuturor oamenilor si tuturor natiunilor indiferent de marimea lor si de regiunea careia ii apartin.
Aceasta problematica complexa este abordata de omenire , dar solutiile par sa nu o acopere. In acest mod se declanseaza o serie de intrebari : o lume umana si armonios dezvoltata sau o lume divizata , plina de tensiuni si hartuita de tulburari si conflicte ? Un mediu protejat si umanizat sau o desertificare galopanta ? O afirmare a spiritului rational si a tolerantei sau generozitatii sau o dezlantuire a fanatismului de tot felul ? O promovare a democratiei si a unei noi etici internationale sau o raspandire a totalitarismului si a arbitrarului ? Cooperare , respect reciproc , incredere , dezarmare si pace sau un razboi nimicitor care s-ar extinde pe intreaga planeta ?
" Fara pace , dezvoltarea este imposibila : fara dezvoltare drepturile omului sunt iluzorii : fara drepturi pentru om , pacea este violenta. (College de France )
Cel mai pertinent si mai util raspuns propus de organizatiile internationale active in domeniul cercetarii educatiei il constituie noile tipuri de continuturi. Se impun din ce in ce mai insistent ca sursa ale unui continut pertinent , un sistem de noi educatii care dispun de obiective si continuturi specifice, dar care sunt greu de conturat sub forme de discipline independente . Educatia relativa la mediu ale carei continuturi pot fi distribuite atat in sfera stiintelor exacte , cat si in cea a stiintelor umaniste ; Educatia pentru buna intelegere si pace ; Educatia pentru o noua ordine economica si internationala ; Educatia pentru participare si democratie ale carei continuturi nu pot fi reduse numai la cele ale educatiei civice ; Educatia pentru participare si dezvoltare care isi propune sa ii invete pe tineri si sa initieze schimbari , sa domine schimbarile, situandu-se si mentinandu-se in centrul dezvoltarii ca agent , scop, si beneficiar al acesteia ; Educatia nutritionista etc. Se vorbeste foarte mult despre educatia pentru comunicare si mass-media , educatia pentru viitor , educatia economica , educatia culturala si pentru timpul liber , educatia sanitara etc. Noile educatii corespund unor trebuinte de ordin socio- pedagogic. Autorii de cursuri si tratate de pedagogie nu au reusit sa distribuie noile educatii in sfera educatiilor traditionale care o compun pe cea integrala ( intelectuala, tehnologica si pentru munca , moral- patriotica , estetica ,sportiva si igienica ) dar noile tipuri de continuturi au patruns in cadrul activitatilor educative curriculare si extracurriculare.
Educatia pentru pace constituie cea mai sigura modalitate de eliminare a agresivitatii , a violentei , a terorismului si a conflictelor dintre comunitati. Ea reprezinta un factor capabil de a contribui la crearea unei societati democratice. Pacea este o aspiratie a popoarelor , un imperativ fundamental al epocii noastre si o finalitate prioritara a educatiei de astazi si de maine. "Cu toate diferentele dintre continente si tari , cu toate diferentele culturale si ideologice finalitatile luptei pentru un viitor mai bun al lumii sunt pretutindeni aceleasi. Pretutindeni se pune problema apararii pacii , a asigurarii unei educatii de baza pentru toti oamenii, a eliminarii foametei si a protejarii sanatatii , a apararii valorilor mediului natural , a salvarii identitatii culturale a diferitelor grupuri umane "( Bogdan Suhodolski- filozof polonez )
Educatia pentru pace are sanse sa fie eficienta pe plan socio - politic numai daca se propaga simultan in toate tarile , pe baza de incredere reciproca si cu obiective fundamentale comune. 
Finalitatile si obiectivele educatiei pentru pace se pot grupa in trei mari categorii :
1. Insusirea unor concepte si a unor cunostinte pertinente specifice domeniului: pace si educatie pentru pace, dezarmare si educatie pentru dezarmare, democratie si drepturile omului, cooperare si echitate, cultura universala si culturi nationale, valori finale si valori instrumentale, problematica lumii contemporane si solutiile posibile, prospectiva sociala si relatia viitorului cu prezentul si trecutul , cunoasterea omului si a diversitatii tipurilor umane , distinctia intre pacifisti aparatori ai pacii si constructori ai pacii, agresiune si agresivitate, conflict si stari conflictuale, fanatism si convingere etc.


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatia pentru Pace.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!