Educația Morală

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Pedagogie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 5 în total
Cuvinte : 1224
Mărime: 12.34KB (arhivat)
Publicat de: Ianis Farkas
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Dumitru Necsulea

Extras din referat

Cuvântul educaţie este de origine latină, derivă din substantivul „educatio” care înseamnă creştere, hrănire, cultivare. Educaţia are sarcina de a pregăti omul ca element activ al vieţii sociale.

Platon definea educaţia ca fiind „arta de a forma bunele deprinderi sau de a dezvolta aptitudinile native pentru virtute ale acelora care dispun de ele.” Aristotel, în lucrarea sa „Politica”, considera că „educaţia trebuie să fie un obiect al supravegherii publice, iar nu particulare”

Educaţia este un tip particular de acţiune umană, o intervenţie sau direcţionare, o categorie fundamentală a pedagogiei.

Prin morală se înţelege, în mod curent, un ansamblu de norme, reguli şi precepte, deprinderi şi obiceiuri, mentalităţi, sentimente şi trăiri, valori, idealuri şi scopuri care călăuzesc omul în viaţa personală şi socială. Educaţia morală urmăreşte să formeze şi să dezvolte calităţi şi însuşiri pentru ca, pe baza lor, individul să se poată integra în grupul social şi să poată ducă o viaţă socială normală. În general, prin educaţie morală se urmăreşte formarea individului pentru a face bine şi a-l promova, realizarea echilibrului său interior, generat şi consolidat de respectarea cotidiană a normelor şi principiilor morale.

Etica este ştiinţa despre morală, este ştiinţa vieţii morale.

Ca formă a conştiinţei sociale, morala cuprinde următoarele trei elemente:

1) Valori morale - reprezentând comportări, acţiuni, fapte cărora li se oferă, pe plan social, o apreciere pozitivă, în sensul că ele coincid cu concepţiile provenite din societatea respectivă;

2) Norme, precepte şi reguli morale(coduri morale);

3) Afectivitate morală sau sensibilitate morală.

Educaţia este o activitate necesară şi permanentă nu numai pentru realizarea de sine a individului, ci şi pentru progresul societăţii. Ca şi celelalte discipline de învăţământ, educaţia morală a înregistrat îmbogăţiri conceptuale în spaţiu şi în timp.

În perioada trecerii de la totalitarism la democraţie simplă, proces cu profunde repercursiuni şi asupra şcolii, învăţătorilor le rămâne responsabilitatea construirii modelului de formare a omului care va acţiona în societatea democratică pentru progresul ei şi prosperitatea tuturor cetăţenilor.

Potrivit teoriei funcţionaliste, majoritatea societăţilor au cinci categorii de instituţii importante:

1) Economia se ocupă de sistemul de producere, repartiţie şi achiziţionare de bunuri şi servicii necesare pentru supravieţuirea oamenilor;

2) Familia este instituţia socială căreia îi revine rolul şi implicit responsabilitatea de a îngiji copiii şi de a transmite moştenirea culturală a societăţii prin socializare;

3) Şcoala, sau pe plan mai larg, sistemul educaţional, reprezintă instituţia socială menită să asigure membrilor societăţii un set fundamental de deprinderi cognitive şi intelectuale, care le va da posibilitatea să funcţioneze în societate;

4) Instituţia politică este răspunzătoare de organizarea şi repartizarea puterii între membrii societăţii;

5) Religia este instituţia socială care asigură coeziunea socială prin interesul ei pentru „valorile absolute”.

Johann Amos Comenius, în lucrarea sa „Didactica magna”, considera că la naştere, natura înzestrează copilul numai cu „seminţele ştiinţei, ale moralităţii şi religiozităţii”, ele devin un bun al fiecărui om numai prin educaţie. Rezultă că în concepţia sa, educaţia este o activitate de stimulare a acestor „seminţe”, şi implicit, de conducere a procesului de umanizare, omul ”nu poate deveni om decât dacă este educat”.

Şcoala trebuie să fie o instituţie autonomă, un laborator de format caractere demne şi conştiinţe responsabile care vor lua ele însele cele mai bune hotărâri.

Este incontestabil faptul că educaţia este atât ştiinţă, cât şi artă. Ca ştiinţă, educaţia pretinde raţiune, iar ca arta pretinde implicaţie afectivă.

Preview document

Educația Morală - Pagina 1
Educația Morală - Pagina 2
Educația Morală - Pagina 3
Educația Morală - Pagina 4
Educația Morală - Pagina 5

Conținut arhivă zip

  • Educatia Morala.doc

Alții au mai descărcat și

Educația religioasă

Educatia religioasa Perceptia religioasa a lumii pozitioneaza prin ea insasi omul si umanitatea pe traiectul rectitudinii morale. Omul nu...

Finalitățile Educației

Finalitatile educatiei reprezinta orientarile valorice ale activitatii de formare-dezvoltare a personalitatii definite la nivel de sistem (...

Preșcolaritate

Prescolaritatea sau vârsta de aur a copilariei înregistreaza progrese mari în ceea ce priveste dezvoltarea fizica si psihica. Pentru a observa...

Metode activ-participative în activitatea educative a copiilor cu cerințe speciale

Metode activ-participative in activitatea educative a copiilor cu cerinte speciale Prin aceste metode: se stimuleaza interesul pentru cunoastere,...

Pedagogia ca știință a educației

Pedagogia ca stiinta a educatiei Planul de idei 1. Ce este pedagogia si locul ei intre stiintele educatiei 2. Dimensiunile pedagogiei ca stiinta...

Memoria

Stim din viata de toate zilele ca cele percepute de noi in trecut,cele citite sau gandite etc. nu dispar dupa ce faptul s-a consumat.In mod...

Te-ar putea interesa și

Metode active de învățare a istoriei

1. Istoria intre stiinta si disciplina de invatamânt In cadrul procesului instructiv educativ din scoala, toate disciplinele de invatamânt si toti...

Impactul parteneriatului școală-familie extinsă în formarea calităților morale la elevii de vârstă școlară mică din orfelinate

Introducere Actualitatea temei. Nu este posibilă formarea personalitătii fără a tine seama de aspectul care ar trebui să domine întreaga noastră...

Formarea Identității Morale și Valorizarea Intrinsecă a Adolescenților

INTRODUCERE Cercetările de durată denotă faptul că educaţia morală are impact asupra nivelului de dezvoltare cognitivă a indivizilor. În timp ce...

Educația, dezvoltarea socială și morală a personalității

I. EDUCATIA - – PARTE COMPONENTA A EXISTENTEI SOCIOUMANE Educatia, constituie o componenta a existente socioumane. Ea este astfel un proces in...

Dimensiunile Educației

I. INTRODUCERE Educaţia constituie o componentǎ a existenţei socioumane. Ea este astfel un proces în desfǎşurare, un dat nemijlocit, intrinsec,...

Educația morală și educația religioasă. Valorile umane - Analiză comparativă

Dicționarul de filosofie definește valoarea ca fiind „o relație socială în care se exprimă prețuirea acordată unor obiecte sau fapte (naturale,...

Educația morală, intelectuală și religioasă

De-a lungul secolelor, educaţia a fost strâns legată de religie. Despre sensul şi importanţa educaţiei religioase, vorbeşte şi filosoful culturii...

Efectele Negative ale Televiziunii asupra Formării moral-civice a Copilului din Ciclul Primar

Argument Intr-o societate ca și cea cotidiană in care tehnica a luat o amploare de neînchipuit, mass-media are un rol atat de important încât...

Ai nevoie de altceva?