Educatia in Schimbare

Extras din referat Cum descarc?

In Romania, educatia s-a instalat intr-o schimbare, ce pare de acum inainte o conditie necesara a dezvoltarii. De unde noutatea tonului ce se remarca in rapoartele oficiale. In ele, semnele de satisfactie fiind mult mai rare decat marturisirea lipsurilor. Departe de a incerca un sentiment de jena, in semnalarea lipsurilor sau a dificultatilor lor, autoritatile care raspund de invatamant nu mai manifesta repulsie fata de autocritica. Si oricine este mult mai inclinat sa le acorde incredere. Schimbarea nu este resimtita ca o constrangere, ci este dorita, chemata, provocata. Este limpede ca de educatie depinde dezvoltarea economica, tehnologica, administrativa, culturala a tarii.
Imediat dupa 1990, in Romania, ca si in alte tari din Europa Centrala si Rasariteana, s-a reflectat asupra educatiei, s-au emis idei de reforma si s-au intreprins schimbari. Reforma invatamantului a fost plasata in cadrul reformelor economice si administrative presupuse de tranzitie. Optiunile fundamentale ale reformei educationale s-au regasit in Strategia nationala de dezvoltare economica a Romaniei; strategia nationala constituind cadrul dezvoltarii ulterioare a oricarei politici publice cu scopul declarat al democratizarii Romaniei si al compatibilizarii europene in vederea integrarii in spatiul euro-atlantic.
In 1997 a fost realizata o reforma cuprinzatoare a invatamantului, constituita ca un ansamblu de sase capitole de masuri:
- reforma curriculara (plan de invatamant, programe, manuale) si compatibilizarea europeana a curriculum-ului national;
- trecerea de la invatarea reproductiva la ,,problem solving" si relansarea cercetarii stiintifice in universitati;
- o noua conexiune intre scoli, licee si universitati, pe de o parte, si mediul lor inconjurator economic, administrativ si cultural, pe de alta parte;
- ameliorarea infrastructurii si conectarea la comunicatiile electronice ale lumii de astazi;
- reforma managementului scolar si academic prin descentralizare si crearea autonomiei institutionale a unitatilor de invatamant;
- forme avansate de cooperare internationala.
Concluzia Consiliului European de la Lisabona (care a fixat ca obiectiv strategic global atingerea de catre Europa, pana in 2010, a nivelului ce-i poate conferi statutul de cea mai competitiva si dinamica economie din lume,bazata pe cunoastere si capabila de a sustine o crestere economica rapida, cu locuri de munca mai multe si mai bune), desfasurat in martie 2000, a fost aceea ca ,,oamenii reprezinta principalul bun al Europei si trebuie sa constituie punctul central al politicilor Uniunii". Ca urmare, Consiliul European de la Stockholm, din martie 2001, a adoptat pe baza propunerilor Comisiei Europene, cele trei binecunoscute obiective strategice pentru educatie:
1. Imbunatatirea calitatii si eficacitatii sistemelor de educatie si formare profesionala din U.E.;
2. Facilitarea accesului universal la educatie;
3. Deschiderea sistemelor de educatie si formare profesionala catre spatiul european.
In continuare, in martie 2002, Consiliul European de la Barcelona a adoptat ,,Programul detaliat de lucru privind implementarea obiectivelor sistemului de educatie si formare profesionala din Uniunea Europeana", ca un cadru de referinta european pentru dezvoltarea politicilor in domeniu. Din acest moment, intregul proces de implementare a obiectivelor a capatat denumirea de procesul ,,Educatie si formare 2010" sau ,,Procesul Lisabona". Pentru atingerea acestor obiective, in Romania a fost adoptat un plan de actiune, cuprins in strategia de dezvoltare pe termen mediu care viza perioada 2000 - 2004, structurat pe cinci capitole:
- Asigurarea educatiei de baza pentru toti se realizeaza prin formarea competentelor pentru toti cetatenii indiferent de varsta. Un rol important, la acest nivel, il are implementarea unor programe de educatie compensatorie sau de a doua sansa pentru persoanele care au parasit temporar sistemul formal al educatiei de baza, crearea conditiilor de invatare si elaborarea unor programe adecvate pentru grupurile vulnerabile, pentru persoanele cu nevoi speciale pe fondul asigurarii parteneriatului cu autoritatile publice si actorii sociali din comunitatea locala. Totodata, dimensiunea europeana este inclusa in sistemul educatiei de baza pentru toti care, la randul sau, va fi compatibilizat cu evolutia societatii, cu cerintele societatii informationale si a cetateniei democratice.
- Dezvoltarea invatamantului din mediul rural avand ca scop egalitatea sanselor la invatatura pentru elevii din mediul rural, prin asigurarea unei educatii de calitate, intr-un mediu favorabil invatarii;


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatia in Schimbare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!