Educatia formala, nonformala si informala

Extras din referat Cum descarc?

Educatia  este obiectul de studiu al pedagogiei, dar, sub raport filosofic ea reprezinta o realitate sociala a carei complexitate si importanta devin din ce in ce mai evidente. Ea se imparte in educatie formala, nonformala si informala, insa totodata acestea se completeaza unele pe altele oferind o educatie completa si complexa individului.
Educatia formala este educatia oferita de institutiile scolare si se realizeaza in functie de planuri , programe si manuale scolare, pe baza de evaluari, acestea exprimandu-se in moduri diferite: cote, calificative, aprecieri , caracterizari. Invatarea scolara se realizeaza sistematic si ea vizeaza, in primul rand, asimilarea unor sisteme de cunostiinte. Ea este incredintata unor educatori formati  ca specialisti si ca pedagogi ai specialistilor; experienta lor de baza ramane monodisciplinara. Profesorii au ca preocupare principala parcurgerea programei si asigurarea succesului la invatatura a unui numar cat mai mare de elevi.
Educatia nonformala este orice activitate educativa organizata si sistematica intreprinsa in afara cadrului sistemului formal pentru a furniza secvente de invatare unor tipuri speciale de populatie. Activitatile nonformale sunt sustinute de scoala , fiind adesea realizate de profesori, dar ele nu se inscriu in orarele scolare ca discipline obligatorii. Este vorba de cercuri, disciplinare sau avand caracter indisciplinar , de concursuri stiintifice sau artistice, de activitati sanitare, ecologice, estetice, de vizite sau excursi, de formatiuni corale sau instrumentale etc. Ele dispun de caracteristici sau de avantaje deloc neglijabile: pot duce la desavarsirea profesionala sau initierea intr-o alta activitate, sunt utile pentru educarea timpului liber.
Educatia informala reprezinta un ansamblu de influente si mesaje pe care elevul le recepteaza, iar uneori le si prelucreaza in afara vietii scolare, in situatii foarte diferite: in salile de spectacol, pe stadioane, impreuna cu prietenii , vizionand emisiuni de televiziune etc. in educatia informala este inclusa si educatia familiala. Educatia informala nu are caracter sistematic , ea variaza sub raportul selectiei si al interpretarii mesajelor de la localitate la localitate, de la familie la familie.  Pe de alta parte , in toate tarile , grupurile sau indivizii se gasesc in mod frecvent in fata unui amestec de mesaje si valori; datorita unor canale de televiziune si unor publicatii care ignora principiile eticii universale, populatia este asaltata de valuri care prolifereaza agresivitatea, violenta etc. Asa incat, educatia informala intra intr-o relatie foarte complicata cu cea formala. Prin unele valori sau informatii educatia informala completeaza fericit educatia scolara, prin alte date ea intra in conflict cu finalitatile educatiei, cu obiectivele educatiei morale sau estetice. Asadar educatiei formale ii revine datoria de a a-i  inzestra pe elevi cu principii si criterii pentru a reusi sa se orienteze si sa selectioneze mesajele din jur. In zilele noastre, scoala nu mai poate ignora faptul ca in epoca magistralelor informatiei, influenta exercitata de societate asupra elevilor devine din ce in ce mai puternica si mai atragatoare. Elevii nu invata numai de la profesori, ci si unii de la altii, toti traiesc intr-n mediu incarcat de informatii si mesaje de valori diferite.
Intre educatia formala, nonformala si informala exista atat relatii de competitie cat si de complementaritate. Aceste forme de educatie le intalnim in toate zonele lumii, in toate mediile sociale si in toate tipurile de state. Ceea ce difera este ponderea pe care o are fiecare educatie in parte in formarea ca personalitate si conpetente a unui individ.
Educatia formala incearca sa ii ofere copilului o educatie corecta , complexa si tot odata oferita de cadre specializate. Aceste lucruri sunt oferite de sistemele de invatamant fie ele de stat sau particulare, de aceea in ultimii ani numarul claselor obligatorii si gratuite au crescut ajungandu-se la 10. Insa aceste sisteme au si dezavantajul ca tind sa supraincarce materia elevilor, sa adauge cat mai multe obiecte de studiu. Un alt dezavantaj consider ca sunt temele mult prea complexe date elevului de pe o zi pe alta, astfel ca nu ii mai ramane timp liber destul pentru a-si dezvolta anumite talente, pentru a cultiva pasiuni sau pentru a aprofunda diverse subiecte interesante. Educatia nonformala incearca sa completeze educatia oferita de scoala, insa se diferentiaza prin faptul ca elevul o adopta doar in cazul in kre este ineresat de ceva anume si doreste sa aprofundeze subiectul respectiv. 
Insa tipul de educatie care il influenteaza cel mai mult pe elev este cu siguranta cel informal, deoarece toate informatiile ce il inconjoara le asimileaza foarte usor, prin simplul fapt ca nu ii impune nimeni acest lucru si deoarece imaginile, explicatiile pe intelesul sau, si diversele dispute pe o anumita tema il pot determina sa-si faca o parere proprie, bine argumentata . Astfel televiziunea, cercul de prieteni si mediul exterior il pot influenta mai mult decat o pot face scoala prin tipul rigid de educatie. Dar atata timp cat toate aceste tipuri de educatie ce completeaza reciproc, elevul nu are decat de invatat. Scoala ii poate implementa un anumit tip de valori pe care sa le respecte in tot ceea ce face chiar si in afara scolii, educatia nonformala il ajuta sa-si imbogateasca cunostiintele si totodata sa-si  descopere si cultive pasiunile, iar educatia informala il invata cum sa se comporte in societate, il invata sa respecte si sa aprecieze alte idei, persoane chiar daca nu este in conformitate cu punctul lui de vedere. Daca cele trei tipuri de educatie s-ar exclude, cu siguranta nici una dintre ele nu ar mai avea efectul dorit si anume acela de al pregati pe


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatia formala, nonformala si informala.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

- George Vaideanu, "Pedagogie - note de curs", 1998, Bucuresti, ed. Fundatiei "Romania de maine" ;
- Luminita Mihaela Iacob, Andrei Cosmovici "Psihologie scolara", 1999, Editura Polirom ;
- Constantin Cucos "Pedagogie" , 2006, Editura Polirom


Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!