Educatia - De ieri, de azi, de maine

Extras din referat Cum descarc?

Capitolul de educatie permanenta este specific pedagogiei contemporane. In ultimii ani, termenul de educatie permanenta denota o realitate foarte complexa, motiv pentru care, este destul de greu sa se dea o definitie concisa care sa cuprinda intreaga problematica pedagogica la care aceasta face referire. 
Astfel, definitia educatiei permanente este inlocuita cu o serie de descrieri conceptuale, prin intermediul carora se spera sa se surprinda mai usor elementele de specialitate ale acesteia. 
De exemplu, R.H. Dave (1973, pp 14-25), atribuie educatiei permanente o serie de caracteristici dintre care, cele mai sugestive sunt urmatoarele: 
- Educatia nu se termina la sfarsitul scolarizarii institutionalizate, ci este un proces continuu, permanent. Educatia permanenta se intinde pe intreaga durata de viata a unui individ; 
- Educatia permanenta nu se limiteaza numai la educatia adultilor, ci surprinde si reuneste toate stadiile educatiei: prescolar, primar, secundar, universitar, postuniversitar etc. Astfel, ea cauta sa abordeze educatia in totalitatea ei; 
- Educatia permanenta include modele de educatie formala, nonformala si informala; 
- Familia joaca rolul cel mai subtil, crucial in initierea procesului de invatare permanenta. Detinerea acestui rol continua pe intreaga durata de viata a individului; 
- Comunicarea joaca, de asemenea, un rol important in sistemul educatiei permanente, chiar din momentul in care se stabilesc primele interactiuni ale copilului cu acesta si functia ei educativa se continua pe parcursul intregii vieti, atat in domeniu profesional, cat si in general; 
- Institutiile educative cum sunt scolile, universitatile si centrele de instruire sunt, desigur, importante; 
- Educatia permanenta are un caracter universal. Ea reprezinta democratizarea educatiei; 
- Educatia permanenta reprezinta o abordare caracterizata de flexibilitate, diversitate in continut, instrumente si tehnici de invatare si timp de invatare; 
- Educatia permanenta reprezinta o abordare dinamica a educatiei, care permite adaptarea materialelor si a mijloacelor de invatare la noile conditii impuse de dezvoltare; 
- Educatia permanenta are doua mari componente: generala si profesionala. Aceste componente nu sunt complet diferite una de cealalta, sunt interrelative si interactioneaza; 
- Functiile adaptative si invatarea (ale individului si ale societatii) sunt desavarsite prin educatia permanenta; 
- Educatia permanenta indeplineste si o functie corectiva: ea se ocupa de deficientele sistemului existent de educatie: 
- Scopul final al educatiei permanente este de a mentine si de a imbunatati calitatea vietii; 
- Exista trei conditii preliminare pentru educatia permanenta: oportunitatea, motivatia si educabilitatea; 
- Educatia permanenta este un principiu organizator pentru toate tipurile de educatie.
Obiectivele educatiei permanente 
Educatia permanenta trebuie sa raspunda schimbarilor care se produc in societate, in stiinta, tehnica, cultura, etica, justitie, economie etc. Ea necesita realizarea unui sistem de obiective si cerinte, printre care se afla intelegerea necesitatii educatiei permanente atat la nivelul factorilor de decizie, a unitatilor de invatamant si a altor factori educativi, cat si al individului tanar si adult; asigurarea improspatarii si imbogatirii sistematice si continue a cunostintelor generale si speciale; perfectionarea capacitatilor si deprinderilor intelectuale si profesionale; scientizarea si culturalizarea vietii sociale , asigurarea progresului social continuu; diminuarea efectelor ,,uzurii morale" a cunostintelor teoretice si practice (a deprinderilor) prin reimprospatarea continua cu noi informatii si noi tehnologii (retehnologizarii); dobandirea de tehnici si deprindere a educatiei permanente si altele. (Ioan Bontas, p.278) 
Sistemul educatiei permanente
Din punct de vedere sistematic, in cadrul educatiei permanente pot fi identificate mai multe paliere, mai multe subsisteme, care sunt intercorelate cu scopul ca, in globalitatea ei, educatia permanenta sa se soldeze cu efecte de maxima eficienta. 
Facand referire la modalitatea de structurare a sistemului educatiei permanente, I. Jinga (1974) considera ca principalele componente structurale ale acesteia sunt urmatoarele: 
1.Educatia in familie, care presupune nu numai educatia copiilor, ci si educatia tuturor membrilor unei familii. 
2.Subsistemul invatamantului, cu urmatoarele cicluri: 
- invatamantul prescolar; 
- invatamantul primar;


Fisiere in arhiva (1):

  • Educatia - De ieri, de azi, de maine .docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Bontas Ioan, 1996, Pedagogie, Editura All, Bucuresti
2. Dave R.H., 1991, Fundamentele educatiei pemanente, E.D.P, Bucuresti
3. Frunza Virgil, 2003, Teoria si metodologia curriculum-ului, Editura Muntenia, Constanta
4. Frunza Virgil, 2013, Probleme de pedagogie contemporana, Editura Universitara, Bucuresti
5. Jinga I., 1974, Sistemul educatiei permanente, E.D.P, Bucuresti.


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!