Delimitari conceptuale
Educabilitatea reprezinta capacitatea specifica a psihicului uman de a se modela structural si informational sub influenta agentilor sociali si educationali, insusirea fiintei umane de a fi receptiva la influentele externe, de tip educativ. Educabilitatea se refera la disponibilitatea omului de a fi receptiv la influentele educative si de a realiza, pe aceasta cale, acumulari progresive care se vor concretiza in comportamentul socioindividual.
S-a pus problema daca omul este sau nu educabil. Raspunsurile oferite la aceasta intrebare au fost de doua tipuri: a) omul nu este educabil; b) este in intregime educabil. Au existat raspunsuri felurite care au incercat sa foloseasca diferitele descoperiri stiintifice.
Un lucru este clar: daca omul ar supravietui fizic numai prin evolutia sa natural-biologica, nu ar deveni o fiinta umana, ci ar ramane un hominid, apropiat de nivelul si comportamentul maimutei antropoide. Sub influenta agentilor socio-educationali, omul se modeleaza, transformandu-se treptat in fiinta umana, cu personalitate, care se caracterizeaza prin limbaj articulat, gandire logica, intentionalitate, afectivitate superioara si vointa.
Personalitatea reprezinta un ansamblu unitar, integral si dinamic de insusiri, procese si structuri psihofiziologice si psihosociale, care diferentiaza modul de conduita al unui om in raport cu altii, asigurandu-i o adaptare originala la mediu, strans legata de o activitate constienta si eficienta.
Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.