Curriculum desemneaza ansamblul structurat al experientelor de predare si invatare (obiective, continuturi material didactice, activitati de predare-invatare-evaluare) planificate, oferite sub indrumarea unei institutii de invatamant (in interiorul si in afara ei) in vederea atingerii obiectivelor prestabilite. Curriculum scolar poate fi analizat si interpretat din trei perspective : procesuala, structurala si cea a produselor / documentelor curriculare. Din perspectiva produselor curriculare, acestea pot fi : a) Principale - planul de invatamant; - programa scolara; - manualul scolar. b) Auxiliare - ghiduri metodice pentru cadre didactice ; - caiete de munca independenta; - seturi multimedia; - soft-uri educationale. c) Produse curriculare pentru cadru didactic, rezultate din proiectarea activitatii de catre acesta : - planificarea calendaristica ; - proiectarea unitatilor de invatare ; - proiectarea la nivelul lectiei. Planul de invatamant Reprezinta un document scolar emis de Ministerul Educatiei si are functia de a orienta procesul instructiv-educativ. Planul de invatamant are caracter unitar si obligatoriu pentru toate unitatile de acelasi grad si tip. Un plan de invatamant cuprinde in esenta urmatoarele elemente: disciplinele scolare care urmeaza a fi studiate de-a lungul anului (anilor) scolar si numarul saptamanal de ore alocat fiecarei discipline. Planul de invatamant reflecta modul in care sunt convertite valorile culturale sociale in sarcini educative generale, ilustrate de numele disciplinelor scolare. De mare importanta sunt si urmatoarele aspecte: ordinea disciplinelor pe ani scolari, momentul inserarii sau eliminarii unei discipline, numarul de ore alocat fiecarei discipline. In Romania planul de invatamant pentru invatamantul obligatoriu se numeste Plan Cadru. Planul cadru pentru invatamantul preuniversitar este structurat astfel : - disciplinele sunt grupate pe arii curriculare; - sunt prezente ,,curriculum-ul nucleu" si ,,curriculum-ul la decizia scolii"; - asigurarea continuitatii in cadrul aceluiasi ciclu, a interdependentei dintre disciplinele scolare. Planurile cadru pentru invatamantul obligatoriu ofera o solutie de optimizare a bugetului de timp: pe de o parte sunt cuprinse activitati comune tuturor elevilor din tara in scopul asigurarii egalitatii de sanse a acestora; pe de alta parte este prevazuta activitatea pe grupuri/clase de elevi in scopul diferentierii parcursului scolar in functie de interesele, nevoile si aptitudinile specifice ale elevilor. Desigur ca, in acest fel, unitatile scolare devin responsabile intr-o mai mare masura decat inainte fata de calitatea invatarii. Planul cadru respecta o serie de principii: 1. Principiul selectiei si ierarhizarii culturale - domeniile culturii si cunoasterii umane sunt convertite in discipline scolare. Ca urmare a acestui principiu s-a optat pentru gruparea domeniilor cunoasterii in sapte arii curriculare. Ariile curriculare selectate in conformitate cu finalitatile invatamantului si tinand cont totodata de importanta diverselor domenii culturale care structureaza personalitatea umana, precum si de conexiunile imediate dintre aceste domenii, sunt urmatoarele: - Limba si comunicare; - Matematica si Stiinte ale naturii; - Om si societate; - Arte; - Educatie fizica si sport; - Tehnologii; - Consiliere si orientare. Organizarea planurilor de invatamant pe arii curriculare ofera ca avantaje: - posibilitatea integrarii demersului mono-disiplinar actual intr-un cadru interdisciplinar; - echilibrarea ponderilor acordate diferitelor domenii si obiecte de studiu; - concordanta cu teoriile actuale privind procesul, stilul si ritmurile invatarii; - continuitatea si integralitatea demersului didactic pe intreg parcursul scolar al fiecarui elev. 2. Principiul functionalitatii - vizeaza racordarea diverselor discipline, precum si a ariilor curriculare la varstele scolare si la psihologia varstelor, la amplificare si diversificarea domeniilor cunoasterii. Ca urmare a acestui principiu s-au diferentiat ciclurile curriculare. 3. Principiul coerentei - are in vedere gradul de integrare orizontala si verticala a ariilor curriculare in interiorul sistemului, iar, in cadrul acestora, a obiectelor de studiu. Ca urmare a acestui principiu, fiecare disciplina are o anumita pondere procentuala intr-un an scolar. 4. Principiul egalitatii sanselor - are in vedere asigurarea unui sistem care da dreptul fiecarui elev in parte sa descopere si sa valorifice la maxim potentialul de care dispune. In urma acestui principiu s-a instituit invatamantul obligatoriu de zece ani si trunchi comun.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).